Kymiring haluaa olla avoin testausympäristö autoteollisuudelle

Lähes kaikki ajoneuvoluokat pääsevät hyödyntämään Kymiringin palveluja, kun ratakokonaisuus valmistuu kahden vuoden kuluttua.

Hankejohtaja Timo Pohjola uskoo myös, että moni kotimainen autoteollisuuden start up -yritys löytää muutaman vuoden sisällä uudeksi kotipaikakseen Iitin Tillolassa sijaitsevan yrityspuiston.

Teksti ja kuvat: Petri Görman

Jos saamme hieman lisää julkista tukea Kymiringiin, niin tämä alue on valmis 2020-luvun alussa. Se tarkoittaa samalla myös sitä, että suomalainen autoklusteri on käyttänyt etsikkoaikansa täydellisesti hyödykseen. Näin kertoo Kymiringin hankejohtaja Timo Pohjola .

Hankejohtaja haluaa valtion mukaan vain alkuvaiheen investointeihin ja uskoo, että Kymiringin alue toimii sen jälkeen markkinaehtoisesti.

– Meidän etu täällä Etelä-Suomessa on neljä täysin erilaista vuodenaikaa. Kansainväliset autoteollisuusyritykset hyödyntävät sellaisia testauspaikkoja, jotka mahdollistavat ympärivuotisen testaamisen.

Kymiringin toistaiseksi tiedostamaton mahdollisuus on ajoneuvotestauksessa ja siihen kiinteästi liittyvissä tiedonkeruujärjestelmissä, joiden kehittäminen on aloitettu yhteistyössä VTT:n kanssa.

– Sen tiedämme jo varmasti, että automaattiajaminen lisääntyy tulevaisuudessa. Siksi haluamme tarjota tätä toimintaa harjoittaville yrityksille ekosysteemin täällä.

Lähes kaikki ajoneuvoluokat pääsevät hyödyntämään Kymiringin palveluja, kun ratakokonaisuus valmistuu kahden vuoden kuluttua.

– Suomalaisen autoteollisuuden orastava ydin on tällä hetkellä pienissä ja ketterissä start-up yrityksissä, jotka ovat keskittyneet ohjelmointiin.

Pohjola uskoo , että moni kotimainen autoteollisuuden start up -yritys löytää muutaman vuoden sisällä uudeksi kotipaikakseen Iitin Tillolassa sijaitsevan yrityspuiston.

– Haluamme luoda suomalaisen autoteollisuusklusterin ytimen Iittiin. Silloin myös kaikki innovatiiviset yrittäjät haluavat olla siellä, missä on kansainvälistä pöhinää.

Iitin Tillolankankaalle rakentuvan Motorcityn rakennusvaiheessa ympäristöasiat on otettu erittäin tarkasti huomioon. Ratapohjiin käytettävä maa- ja kiviaines on kokonaisuudessaan kaivettu tai louhittu samaiselta 180 hehtaarin maa-alueelta.

– Alueella on räjäytetty muutama kallioalue ja niiden kivimassa on siirretty ratojen pohjaksi. Lisäksi turva-alueelle joudumme siirtämään maa-ainesta rakentamisen loppuvaiheessa.

Kymiringin varikkorakennuksen rakennustyöt alkavat muutaman kuukauden päästä.

– Tällä hetkellä varikkoalueella tehdään maaperätutkimuksia ja suunnitellaan sen pohjarakennetta. Itse varikkorakennus tehdään betonielementeistä, eikä sen rakentamiseen kulu paljon aikaa.

Moottorirata valmistuu vuonna 2018, ja sen vieressä oleva ajo-opetuskeskus otetaan käyttöön jo elokuussa 2017.

– Moottorirata saa asfalttipinnan ensi heinäkuussa. Sen jälkeen valmistuvat radan kaiteet sekä turva-alueet. Tähän toimintaan on varattu vuosi aikaa.

Alueen ytimenä on ajo-opetuskeskus.

– Kuusi vuotta sitten työministeri Lauri Ihalainen kokosi työryhmän, johon valikoitui 30 kotimaista kuljettajakoulutuksen kanssa työskentelevää organisaatiota. Myös suurimmat oppilaitokset otettiin mukaan kehitystyöhön, Pohjola toteaa.

Työryhmä kartoitti kotimaisen tarpeen uudenlaiselle kuljettajakoulutukselle. Itävaltalainen kuljettajakoulutukseen soveltuvia testausratoja globaalisti valmistava yritys valikoitui Kymiringin yhteistyökumppaniksi.

– Kuljettajakoulutusalue muodostuu neljästä erilaisesta radasta ja yhdestä harjoittelukentästä. Tämä alue soveltuu myös autoteollisuuden testausympäristöksi.

Kymiringin ajo-opetuskeskuksen radat soveltuvat henkilöautojen, kuorma-autojen, linja-autojen sekä perävaunullisten rekkojen testaus- ja koulutuspaikoiksi.

– Lisäksi tätä aluetta voidaan hyödyntää puolustusvoimien ja pelastuslaitosten ajoneuvokoulutuksen. Pelastusopistolle Kymiring tarjoaa aivan uudenlaiset mahdollisuudet hälytysajoneuvokuljettajien täydennyskoulutukseen.

Kymiringiä sanotaan kahden maakunnan piristysruiskeeksi.

– Uskon, että Kymeenlaakson ja Päijät-Hämeen maakunnat hyötyvät Kymiringistä myös muulla tavalla kuin matkailullisesti. Loistavat yhteydet esimerkiksi Venäjälle ja lähellä oleva kansainvälinen lentokenttä houkuttelevat aivan varmasti kansainvälisiä yrityksiä sinne, mistä he saavat työvoimaa.

Pohjola muistuttaa, että kansainväliset moottoriurheilukilpailut ovat vain yksi osakokonaisuus tässä isossa palapelissä.

– Meillä on tarkoitus saada tälle hankkeelle hyvä alku ja noste, jotta se saadaan maaliin mahdollisimman nopeasti.

Hankejohtajan toiveena on, että jo ensi vuosikymmenellä Tillolan alueella on muutamalle tuhannelle ihmiselle työpaikat.

– Se tarkoittaa samalla sitä, että Kymiringin on houkutellut alueelle kansainvälisiä autotehtaita ja niiden tuotekehitysyksikköjä. Myös kotimaisia oppilaitoksia on jo tuossa vaiheessa sijoittunut tälle alueelle.

Kymiring toimii alueella tulevaisuudessa kiinteistöyhtiön tavoin, eikä se tuota palveluja.

– Täällä on kansainvälinen moottorirata, joka palvelee kilpailutoiminnan ohella myös kahden maakunnan harrastajia. Lahtelaisten ei kannata enää etsiä paikkaa uudelle karting -radalle, koska Iitiin valmistuu kansainväliset vaatimukset täyttävät rata myös heidän käyttöönsä.

– Miksei tämä asfalttipintainen rata sovellu myös uuden kotimaisen rallitallin testausympäristöksikin, Pohjola visioi.

”– Meidän etu täällä Etelä-Suomessa on neljä täysin erilaista vuodenaikaa. Kansainväliset autoteollisuusyritykset hyödyntävät sellaisia testauspaikkoja, jotka mahdollistavat ympärivuotisen testaamisen.”
”Jos alueelle saadaan yhden kansainvälisen autotehtaan tuotekehitysyksikkö, niin se tarvitsee työvoimaa jo toiminnan käynnistämisvaiheessa paljon. ”