Koeajossa Seat Ateca

Seat Ateca on espanjalaisvalmistajan ensimmäisen SUV-malli. Vaikka Seat liittyi katumaasturiluokkaan vähän muita myöhemmin, niin se tekee sen sitäkin vahvemmin.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Uusi Seat Ateca on kova kilpailija keskikokoisten SUV-mallien luokassa. Auto tarjoaa hyvät tilat, runsaan varustelun, taloudelliset moottorit ja houkuttelevan hinnoittelun. Eikä auton ulkonäössäkään mitään vikaa ole.

Katumaasturin hankintaa suunnitellessa voi auton polttoaineenkulutus nousta ratkaisevaksi tekijäksi. Pienempää kulutusta tavoiteltaessa on dieselmoottori yleensä se järkevämpi vaihtoehto katumaasturiin. Atecaan on valittavissa joko 1.6 TDI (115 hv) tai 2.0 TDI (150 hv). Dieselmallien kulutuslukemat ovat välillä 4,3-5,3 l/100 km.

Atecan kohdalla myös bensiinimoottori on realistinen vaihtoehto, sillä tarjolla on kaksi todella taloudellista vaihtoehtoa: 1.0 TSI (115 hv) ja 1.4 TSI (150 hv). Bensamallien kulutukset ovat välillä 5,2-6,2 l/100 km. Pienemmät moottorit ovat aina etuvetoisia ja manuaalivaihteisia. Isommat moottorit ovat saatavissa myös DSG-automaattivaihteistolla ja nelivedolla.

Koeajoimme Atecan 1.4 TSI-moottorilla ja DSG-vaihteistolla varustettuna. Moottorin 150 hevosvoimaa ja 250 Newtonmetriä riittävät tarjoamaan autolle todella hyvän suorituskyvyn. Kiihdytys sataseen onnistuu kesäkeleissä 8,6 sekunnissa. Katumaasturissa on hieman enemmän maavaraa, mikä auttaa lumessa etenemistä huomattavasti.

Ateca pärjää etuvetoisenakin Suomen talvessa, mutta jos pitää ajaa auraamattomilla teillä enemmänkin, voi neliveto olla vielä houkuttelevampi vaihtoehto. DSG-vaihteisto kasvattaa hieman kulutusta, mutta silti auto on mukavan taloudellinen bensamoottoriseksi. 1.4 TSI DSG-mallin yhdistetty kulutus on 5,4 l/100km ja CO2-päästöt 124 g/km.

4,36-metrinen Ateca on kätevän kokoinen ja helppo käsiteltävä myös kaupungin kapeilla kaduilla. Samalla auto tarjoaa kuitenkin hyvin tilaa sekä matkustajille että tavaroille. Etumatkustajilla on mukavat oltavat, ja aikuinen mahtuu istumaan kohtuullisen hyvin myös takapenkille.

Tavaratilaa löytyy etuvetomalleista 510 litraa ja nelivetoversioista 485 litraa. Takapenkin selkänojat saa tarvittaessa kaadettua alas kahdessa osassa, jos kyytiin pitää saada isompia tavaroita. Sähkötoiminen takaluukku handsfree-toiminnolla on saatavissa lisävarusteena.

Atecaan on tarjolla kolme varustelutasoa: Reference, Style ja Xcellence, joista kiinnostavin on varmastikin Style-malli. Sen varusteluun kuuluvat audiojärjestelmä 5” kosketusnäytöllä, sadetunnistin, vakionopeudensäädin, peruutustutka taakse, LED-takavalot ja 17-tuumaiset kevytmetallivanteet. Täys-LED-ajovalot ovat saatavissa lisävarusteena ja kuuluvat vakiona Xcellence-varusteluun.

Kaikkien mallien yhteydessä on kattava turvavarustelu, sisältäen mm. Front Assist -valvontajärjestelmän City Emergency Braking ja Pedestrian Protection -toiminnoilla. Myös kuljettajan väsymyksentunnistus ja LED-päiväajovalot kuuluvat vakiovarusteluun. Talviajamista helpottavat ajovakaudenhallinta, elektroninen tasauspyörästön lukitustoiminto (XDS) ja mäkilähtöavustin. Lisävarusteena on saatavissa mm. kaukovaloavustin, mukautuva vakionopeudensäädin ja pysäköintiavustin.

Seat Ateca -malliston hinnat sijoittuvat 23 289 ja 42 071 euron välille. Tämän koeajetun 1.4 TSI DSG -mallin lähtöhinta on 30 695 euroa Style-varustelulla ja 33 549 Xcellence-varusteilla.

”Ateca pärjää etuvetoisenakin Suomen talvessa, mutta jos pitää ajaa auraamattomilla teillä enemmänkin, voi neliveto olla vielä houkuttelevampi vaihtoehto.”
”DSG-vaihteisto kasvattaa hieman kulutusta, mutta silti auto on mukavan taloudellinen bensamoottoriseksi.”