Koeajossa Ford Edge 2.0 TDCi AWD Titanium

Fordin katumaasturimallisto on saanut tänä syksynä pari uutta lisäystä. Ford Kugan seuraan on nyt liittyneet uudet Ford EcoSport ja Edge -mallit.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Uusien tulokkaiden lisäksi myös vanha tuttu Kuga on juuri uudistunut, joten Fordin koko SUV-mallisto on siis aivan tuore. Kolmikon pienin on Ford EcoSport. Se on ketterä ja kätevä, kompaktin kokoinen kaupunkimaasturi.

Kuga pitää malliston keskimmäisen paikan, ja uutena lippulaivana on tämä koeajettu Ford Edge.

Edge on 4,8 metriä pitkä ja korkeutta löytyy 1,7 metriä. Vaikka auton kotiseuduilla, Amerikan mantereella Edge nimetään keskikokoiseksi katumaasturiksi, niin eurooppalaisella mittapuulla Edge on ihan täysikokoinen SUV-malli.

Auton koko tulee hyvin esille sisätiloissa. Kuljettajan paikalta auto tuntuu todella avaralta. Tuulilasi on kaukana, katto korkealla ja tilaa löytyy reilusti myös sivusuunnassa. Myös takapenkkiläisillä on hyvät oltavat, kun polvitilaa riittää.

Jos on valinnut autoon vielä ison panoraama-lasikaton, se vain korostaa matkustamon avaraa tunnelmaa. Tavaratilaa löytyy 600 litraa, ja takapenkit kaadettuna jopa 1847 litraa. Edge täyttää siis helposti kaikki tilavampaa katumaasturia kaipaavan toiveet.

Edgen matkustamo on ajossa mukavan hiljainen, ainakin jos matkustajat jätetään pois laskuista. Auton suunnittelussa on pyritty minimoimaan matkustamoon kantautuvat äänet ja värinät, ja vielä viimeisenä silauksena autossa on aktiivinen melunvaimennusjärjestelmä.

Matkustamossa on kolme mikrofonia, jotka ”kuuntelevat” moottorista kantautuvia ääniä. Järjestelmä pyrkii sitten piilottamaan nämä häiriötekijät tuottamalla vastakkaisia ääniaaltoja äänentoistojärjestelmän kautta.

Vaikka auto tuntuu isolta, on se silti helppo ajettava. Kääntösäde on 11,9 metriä, joten Edge on isoksi autoksi kohtuullisen ketterä. Ja jos on oikein hankala paikka, voi aina ottaa tekniikan avuksi. Auton vakiovarusteluun kuuluvat parkkitutkat edessä ja takana, sekä peruutuskamera.

Lisävarusteena on saatavissa aktiivinen pysäköintiavustin, joka on apuna sekä tasku- että rinnakkaispysäköinnissä. Autoon on saatavissa myös etukamera, joka tuo auton näytöllä 180-asteisen laajakulmanäkymän etusäleikköön asennetun kameran avulla. Järjestelmästä on hyötyä hankalissa risteyksissä tai esimerkiksi tultaessa pihatieltä kadulle, jos näkymä sivusuuntaan on estynyt.

Autossa on vakiona Titanium-varustelu sisältäen muun muassa avaimettoman lukitus- ja käynnistysjärjestelmän, lämmitettävän tuulilasin, kaukovaloavustimen, sadetutkan ja ääniohjattavan SYNC 2-järjestelmän, jonka avulla voi ohjata viihdejärjestelmää, puhelinta tai vaikka ilmastointia. Ford Edgen lähtöhinta on 58 353,41 euroa.

Kattavan vakiovarustelun lisäksi autoon on saatavissa pari houkuttelevalta kuulostavaa varustepakettia. Ensimmäinen on Luxury Pack, joka sisältää nahkaverhoilun, sähkösäätöiset ja ilmastoidut etuistuimet, lämmitettävän takapenkin ja panoraama-lasikaton. Toinen mielenkiintoinen lisä on X Pack, johon kuuluvat aktiiviset LED-ajovalot ja pysäköintiavustin.

Suomeen tuotavissa Edge-malleissa on moottorina 2.0-litrainen TDCi-biturbodiesel, joka on sekä tehokas että taloudellinen. Moottori tuottaa tehoa 210 hevosvoimaa ja vääntöä 450 Newtonmetriä, jotka välittyvät kaikille neljälle pyörälle 6-nopeuksinen PowerShift-automaattivaihteiston ja AWD-nelivetojärjestelmän kautta.

Auton omapaino on melkein kaksi tonnia, mutta tehokkaan moottorin ansiosta auto liikkuu kevyesti. Vaikka auto on painava ja tehokkaalla moottorilla varustettu, on Edge siitä huolimatta kohtuullisen taloudellinen. Auton yhdistetty kulutus on 5,8 l/100km ja CO2-päästöt 149 g/km.

Polttoainetaloutta parantavat muun muassa automaattinen start/stop-toiminto, joka sammuttaa moottorin auton pysähtyessä sekä akun älykäs latausjärjestelmä, joka hyödyntää muun muassa moottorijarrutusta akun lataamiseen.

”Tuulilasi on kaukana, katto korkealla ja tilaa löytyy reilusti myös sivusuunnassa.”
”– Kääntösäde on 11,9 metriä. Edge on isoksi autoksi kohtuullisen ketterä.”