Koeajossa BMW 740Le iPerformance xDrive

Suorituskykyä riittää ja myös taloudellisuutta. Pienten päästöjensä, ja sitä kautta kohtuullisen autoveron ansiosta BMW 740e on BMW:n 7-sarjan selvästi edullisin malli.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

BMW:n on varustanut ison ja edustavan 7-sarjalaisen nyt hybriditekniikalla. Tällä BMW 740e iPerformance -mallilla voi saapua paikalla lähes äänettömän hiljaisesti, mutta ei ihan huomaamatta. 7-sarjalainen nimittäin kääntää kyllä katseita, oli polttomoottori sitten käynnissä tai ei.

Autosta on kolme versiota: BMW 740e, pitkällä akselivälillä varustettu 740Le ja sama vielä nelivetoisena eli xDrive -mallina. Suomen mallistoon kuuluvat 740e ja 740Le xDrive. Pitkäakselinen Lang eli L-malli on huimat 140 mm pidempi kuin vakiomalli, minkä todella huomaa takapenkillä. Takaovi on valtavan pitkä, ja jalkatilaa riittää myös todella isoille kengille.

Jos muistelee vanhoja 7-sarjan mallinimiä, saattaa pelkän nimen perusteella herätä ajatus, että autossa olisi jopa V8-kone, tai vähintään 6-sylinterinen. Vaan ei. Tämän hybridin on tarkoitus olla myös taloudellinen, joten noiden mahtimoottoreiden sijaan autossa on ehkä hieman yllättäen vain 2.0-litrainen, nelisylinterinen voimanlähde. Vaikka iskutilavuudesta ja sylintereistä on nipistetty, ei suorituskyvystä tarvitse silti luopua.

Bensamoottori tarjoaa tehoa 190 kW (258 hv) ja vääntöä 400 Nm. Auto jaksaa siis liikkua mukavasti jo pelkällä bensakoneella. Sen parina on vielä 70 kW (95 hv) ja 250 Nm tuottava sähkömoottori. Sähkömoottori on integroitu 8-nopeuksisen Steptronic-automaattivaihteiston yhteyteen.

Järjestelmän yhteenlaskettu huipputeho on 240 kW (326 hv) ja vääntö 500 Nm. Tarvittaessa 740Le xDrive kiihtyy satasen vauhtiin 5,3 sekunnissa. Ja kun autossa on xDrive-neliveto, pääsee voimaa hyödyntämään myös talvikeleissä.

Suorituskykyä riittää , joten auton iPerformance-nimi on hyvin ansaittu. Vaan miten on taloudellisuuden laita? Ainakin virallisten lukujen valossa näyttää varsin hyvältä. 740Le xDrive-mallin yhdistetty kulutus on 2,4 l/100km ja CO2-päästöt 54 g/km. Käytännössä kulutus riippuu täysin sähkömoottorin käyttöasteesta.

Miten enemmän ajaa bensamoottorilla, sitä suuremmaksi polttoaineen kulutus luonnollisesti kasvaa. Iso auto kun ei liiku pelkällä tahdonvoimalla, vaikka moottori olisikin vain nelisylinterinen.

Onneksi auto on pistokehybridi, eli sen akut voidaan ladata ulkoisesta virtalähteestä. Näin ajon voi aloittaa aina täysillä akuilla, jos vain parkkipaikalta löytyy pistoke ja viitsii laittaa piuhan kiinni.

Akku latautuu myös ajon aikana, mutta paljon pienemmällä kulutuksella selviää, jos lataa akun täyteen aina kun mahdollista. Lataamiseen käy aivan tavallinen kotipistorasia.

Autossa on kolme ajotilaa. Normaalisti käytössä on AUTO eDrive-hybriditila, jolloin järjestelmä valitsee sopivimman voimanlähteen, tai niiden yhdistelmän, jos voimaa tarvitaan enemmän.

Ajaminen alkaa aina pelkän sähkömoottorin voimin. Täydellä latauksella on mahdollista ajaa lähes 40 kilometriä pelkällä sähköllä, ja jopa moottoritienopeuksissa.

Käytännössä ajomatka sähköllä jää lyhyemmäksi, sillä harvoin pääsee ajamaan ihanneolosuhteissa. Bensamoottori käynnistyy herkästi heti, kun tarvitaan vähän reippaampi kiihdytys tai ajonopeus nousee kovemmaksi.

Jos haluaa ajaa mahdollisimman pitkään pelkällä sähkömoottorilla, voi valita MAX eDrive-tilan. Näin voi maksimoida sähkömoottorin käytön lyhyellä ajomatkalla, jos tietää, että auton saa heti kohta uudelleen lataukseen.

Jos vastaavasti haluaa säästää virtaa esim. kaupunkiajoa varten, on valittavissa myös Battery Control -ajotila. Silloin sähkömoottori toimii pääasiassa vain generaattorina ja lataa akkua ajon aikana.

Pienten päästöjensä , ja sitä kautta kohtuullisen autoveron (7300 eur) ansiosta BMW 740e on 7-sarjan selvästi edullisin malli. Tosin hinta on silti vielä hiukan korkea meille normiautoilijoille. Hybridin lähtöhinta on 110 000 euroa. Tämä 740Le xDrive on vielä hieman kalliimpi 125 000 euron lähtöhinnallaan.

Toisaalta jos hintoja vertaa 7-sarjan edullisimpaan dieselmallin (730d xDrive 131 000 eur) ja bensamalliin (740Le xDrive 156 000 eur), alkaa uusi hybridiversio kuulostaa jo edulliselta.

”– Täydellä latauksella on mahdollista ajaa lähes 40 kilometriä pelkällä sähköllä, ja jopa moottoritienopeuksissa.”
”– Kun autossa on xDrive-neliveto, pääsee voimaa hyödyntämään myös talvikeleissä.”