Koeajossa Ford S-MAX Vignale 2.0 TDCi PowerShift AWD

Koeajoimme Ford S-MAX Vignale-mallin 180-hevosvoimaisen dieselin, joka on saatavissa myös AWD-nelivedolla varustettuna. Vaikka etuvedollakin pärjää hyvin, AWD lisää mukavasti ajamisen vakautta talven liukastamilla teillä.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Yleensä tärkein peruste tila-auton hankintaan ovat hyvät ja monikäyttöiset tilat. Ehkä kyytiin pitää mahtua isompi pesue, tai autolla kuljetetaan paljon tavaraa työn ja harrastusten parissa. Uusi Ford S-MAX Vignale saattaa tehdä tässä asiassa poikkeuksen.

Nimittäin tämän Vignale-mallin kohdalla saattavat perusteet auton valintaan löytyä muista ominaisuuksista, ja hyvät tilat ovat vain mukava lisä. Ei siis kannata ihmetellä, jos joku ajelee yksinään ja lähes tyhjällä tila-autolla, silloin kun menopelinä on Ford S-MAX Vignale 2.0 TDCi PowerShift AWD.

Ulkoisesti Vignale-mallin tunnistaa kuusikulmaisella kuvioinnilla varustetusta etusäleiköstä ja takahelmaan integroidusta tuplapakoputkistosta. Autoon on valittavissa yksilöllinen Vignale-metalliväri. Vignale Black (musta) ja Vignale Silver (tummanharmaa) -värit kuuluvat vakiovarusteluun.

Lisävarustelistalta löytyvät vielä Vignale Nocciola (tummanruskea) ja Vignale White (valkoinen). Autossa on vakiona 18-tuumaiset vanteet. Ulkonäköä voi kohentaa vielä lisävarusteena saatavilla panoraama-lasikatolla, takaspoilerilla ja tummennetuilla takalaseilla.

Vignale tarjoaa mukavan kattavan varustelun. Istuin on sähkösäätöinen ja verhoiltu todella pehmeällä premium-nahalla. Istuinmukavuus on loistava, ja autoon jäisi mielellään istumaan vielä perille pääsyn jälkeenkin. Lisävarusteena ovat saatavissa ilmastoidut etuistuimet hierontatoiminnolla.

Matkustamon viihtyisyyttä lisäävät erinomainen, kosketusnäytöllä ja navigoinnilla varustettu äänentoistojärjestelmä sekä automaattinen ilmastointi. Talvella autoillessa osaa arvostaa lämmitettävää ohjauspyörää ja polttoainekäyttöistä lisälämmitintä. Mukautuvat LED-ajovalot puolestaan valaisevat tehokkaasti talven pimeydessä.

Ajamista helpottavat myös aktiivinen vakionopeudensäädin ja pysäköintiavustin, joka osaa pysäköidä tila-auton joko tasku- tai rinnakkaisparkkiin. Autossa on toki pysäköintitutkat, jos homman haluaa hoitaa itse. Pysäköintikamera ja front split view -kamera ovat saatavissa lisävarusteena.

Takaluukku toimii sähköisesti, ja sisältää myös handsfree-toiminnon. Tavaratilaa löytyy 700 litraa. Toisella istuinrivillä on erilliset penkit. Jos tilaa tarvitaan lisää, saa istuimet taitettua alas, siirrettyä tai selkänojaa kallistettua yksilöllisesti tarpeen mukaan.

Ford S-MAX Vignale-malliin on tarjolla kolme loistavaa moottorivaihtoehtoa, joten ostaja ei voi tehdä huonoa valintaa. Ainoa bensakone on 2.0-litrainen, 240-hevosvoimainen EcoBoost, jonka parina on 6-nopeuksinen automaattivaihteisto. 2.0 TDCi -diesel on saatavissa joko 180- tai 210-hevosvoimaisena versiona. Dieseleiden yhteydessä vaihteistona on PowerShift-kaksoiskytkinvaihteisto.

Saimme koeajoon 180-hevosvoimaisen dieselin, joka on saatavissa myös AWD-nelivedolla varustettuna. Vaikka etuvedollakin pärjää hyvin, tuo AWD mukavasti lisää vakautta ajamiseen talven liukastamilla teillä. Ja kun koeajon aikaan lumipyry ylitti sopivasti Etelä-Suomen, oli nelivedosta apua myös auramaattomilla teillä ja parkkipaikoilla liikkuessa.

Moottorin huippuvääntö on 400 Nm, joten voimaa riittää tarvittaessa myös reippaaseen liikkumiseen. Vaikka 2.0 TDCi on tehokas, on se silti kohtuullisen taloudellinen. Etuvetoisen mallin yhdistetty kulutus on 5,2 l/100km ja CO2-päästöt 134 g/km. AWD-mallin vastaavat lukemat ovat 5,8 l/100km ja 149 g/km. Tosin talviajossa pakkaskeleillä ei selviä ihan näin pienillä lukemilla.

Vignale-malliin on siis tarjolla vain tehokkaita moottoreita. Muihin S-MAX -malleihin on valittavissa vieläkin taloudellisempia voimanlähteitä.

Vignale S-MAX -malliston hinnat alkavat 57 937 eurosta. AWD-mallin lähtöhinta on 60 606 euroa. Tämän koeajetun yksiön kokonaishinta lisävarusteineen nousi jo 67 444 euroon. Se on aika kova hinta tila-autosta. Toisaalta S-MAX Vignale muistuttaa ominaisuuksiltaan jo enemmän edustusautoa kuin perinteistä perhekuljetinta.

"– Moottorin huippuvääntö on 400 Nm, joten voimaa riittää tarvittaessa myös reippaaseen liikkumiseen."
"–Pysäkointiavustinosaa pysäköidä tila-auton joko tasku- tai rinnakkaisparkkiin."