Koejossa Skoda Superb 2.0 TSI 280 4x4 Sportline DSG

Skoda Superbin moottorivalikoimasta löytyy sekä taloudellisia että suorituskykyiä vaihtoehtoja. Malliston tehokkain versio on tämä koeajettu, 280-hevosvoimainen 2.0 TSI.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Skoda Superbin moottorivalikoimasta löytyy sekä taloudellisia että suorituskykyiä vaihtoehtoja. Taloudellisinta päätä edustaa 1.6 TDI Greenline, jonka yhdistetty kulutus on 3,7 l/100km ja CO2-päästöt 96 g/km. Malliston tehokkain versio on puolestaan tämä koeajettu, 280-hevosvoimainen 2.0 TSI.

Nelisylinterinen , 2.0-litrainen bensaturbo tarjoaa tehoa 206 kW (280 hv) ja vääntöä 350 Newtonmetriä. Huippuvääntö on käytössä kierrosalueella 1700–3500 rpm, eli kiihdytyksissä ei tarvitse välttämättä konetta kierrättää. Tosin 2.0 TSI pitää sen verran kivaa murinaa, että kaasupoljin painuun herkästi hieman syvemmälle kohti lattiaa, ja ajonopeus nousee hetkessä siihen sallittuun.

Tämän moottorin parina on aina 6-nopeuksinen DSG-vaihteisto ja Haldex-kytkimellä toteutettu neliveto. Kesäkeleissä auto kiihtyy satasen vauhtiin parhaimmillaan 5,8 sekunnissa.

Yritetään kuitenkin malttaa kaasupolkimen kanssa! Kuunnellaan, miten hiljaisesti kone kehrää tasaisessa ajossa. 6-nopeuksinen vaihteisto on onneksi välitetty sopimaan hyvin matka-ajoon. Moottorin kierrokset pysyvät matalina myös moottoritienopeuksissa, mikä pitää kulutuksen kurissa.

Auton yhdistetty kulutus on 7,1 l/100km ja CO2-päästöt 160 g/km. Maltillinen kuljettaja voi siis selvitä kohtuullisella kulutuksella, vaikka konepellin alta löytyykin vähän enemmän ruutia.

Vaikka ei valitsisikaan tätä Superb-malliston tehokkainta moottorivaihtoehtoa, saa auton ulkonäköön nyt mukavasti urheilullista ilmettä uuden SportLine-varustelun myötä. SportLine-mallin yksityiskohtiin kuuluvat mustat sivupeilit, mustat kehykset etusäleikön ja sivuikkunoiden ympärillä, takalasien tummennukset, vakiosta poikkeava takahelma, takaspoileri, 18-tuumaiset vanteet ja 15 mm madallettu alusta.

Yksittäin muutokset eivät kuulosta isoilta, mutta kokonaisuutena niillä on yllättävän iso vaikutus auton ulkonäköön. Auto näyttää ihan Superbilta, mutta silti jotenkin erilaiselta. Tässä koeajetussa mallissa oli vielä ulkovärinä uusi Dragon Skin Gold -metalliväri, joka on saatavissa vain SportLine-malliin. Toki ulkoväriksi voi valita minkä tahansa Superbin värivaihtoehdoista.

Matkustamon puolella SportLinessa ovat urheilulliset etuistuimet Alcantara-verhoilulla, kolmipuolainen, nahkaverhoiltu ohjauspyörä, musta kattoverhoilu ja metalliset poljinpinnat.

Uuden SportLine -varustelun saa myös Superb Combi-farkkumalliin, ja lähes kaikkien moottorivaihtoehtojen yhteyteen, lukuun ottamatta malliston pienimpiä bensa- ja dieselkoneita.

Skoda Superb SportLine-malliston hinnat alkavat 38 733. Tämän malliston sporttisimman version lähtöhinta on 54 046 euroa.

Koeajoautossa oli vielä vähän lisävarusteita, kuten mukautuva iskunvaimennus DCC (Dynamic Chassic Control), navigointi 8” kosketusnäytöllä, kattoluukku ja metalliväri sekä Winter-talvipaketti sisältäen polttoainetoimisen lämmittimen ja lämmitettävän tuulilasin.

Lisävarusteineen auton kokoinaishinta nousi vähän yli 60 000 euroon.

”Kesäkeleissä auto kiihtyy satasen vauhtiin parhaimmillaan 5,8 sekunnissa.”
”Kuunnellaan, miten hiljaisesti kone kehrää tasaisessa ajossa.”