Koeajossa Opel Mokka X 1.4 Turbo A6 4x4 Innovation

Eniten uutta on matkustamon puolella. Selkein muutos on koetaulun 7-tuumainen kosketusnäyttö.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Opel Mokka on uudistunut, ja samalla auto on saanut uuden nimen. Tosin nimen osalta ainoa muutos on X-kirjaimen ilmestyminen nimen perään, joten se on ehkä helppo muistaa. Auton ulkoinen päivitys on ollut yhtä hienovarainen. Mokka on saanut hieman terävämmän ilmeen, mutta äkkiseltään on vaikea erotella niitä yksityiskohtia, jotka poikkeavat edeltäjästä. Pääpiirteiltään tämä kompakti, 4.3-metrinen katumaasturi näyttää siis hyvin tutulta.

Matkustamon puolelta löytyy vähän enemmän uutta. Selkein muutos on kojetaulun 7” kosketusnäyttö, joka on pudotettu kojelaudan päältä nyt hieman alemmas. Myös kuljettajalla on mittariston yhteydessä uusi infonäyttö, joka Enjoy-mallissa on 3,5” ja Innovation-varustelun yhteydessä 4,2”.

Mokan varustelutasot ovat muista Opel-malleista tutut Enjoy ja Innovation. Jo perusmallin varustelulla pääsee hyvin alkuun. Autossa on vakiona automaattinen ilmastointi, audiojärjestelmä 7” kosketusnäytöllä, nahkaverhoiltu ohjauspyörä, vakionopeudensäädin ja 17” kevytmetallivanteet. Innovation lisää pakettiin vielä muun muassa pysäköintitutkat, avaimettoman lukitus- ja käynnistysjärjestelmän, tummennetut takalasit, sadetunnistimen ja 18” vanteet.

Malliston perusmoottori on vapaastihengittävä, 1.6-litrainen ecoFLEX (115hv). Houkuttelevampi vaihtoehto on kuitenkin 1.4 Turbo (140hv), joka on sekä tehokkaampi että taloudellisempi. Tälläisessa kompaktissa katumaasturissa bensamoottori on kohtuullisen taloudellinen, mutta jos kilometrejä tulee enemmän, on järkevin valinta 1.6 CDTI (136hv) -dieselmoottori. Sekä 1.4 Turbon että 1.6 CDTI:n saa joko manuaali- tai automaattivaihteisena. Molemmat moottorivaihtoehdot saa myös nelivetoisena manuaalivaihteiston kera.

Mokan neliveto helpottaa erityisesti liikkeelle lähtöjä liukkailla pinnoilla. Normaaliajossa auto on käytännössä etuvetoinen, mikä parantaa taloudellisuutta. Tilanteen mukaan järjestelmä voi kuitenkin siirtää jopa 50% moottorin väännöstä takapyörille, kun vaaditaan parasta etenemiskykyä.

Mokka-malliston huipulla on uuden sukupolven 1.4-litrainen turbomoottori automaattivaihteistolla ja nelivedolla varustettuna. Tämä 1.4 Turbo A6 4x4 tarjoaa tehoa 152 hv ja vääntöä 230 Nm. 6-nopeuksinen automaattivaihteisto tekee ajamisesta mukavan helppo ja vaivatonta varsinkin kaupungissa. Tuntuu kuitenkin siltä, että automaatti ei saa oikein kunnolla hyödynnettyä moottorin parhaita ominaisuuksia.

Auton yhdistetty kulutus on 6,5 l/100km ja CO2-päästöt 150 g/km. Käytännössä kulutus kasvaa helposti pari kolme litraa isommaksi, ainakin talviajossa.

Opel Mokka X-malliston hinnat alkavat 23 182 eurosta. Tämän koeajetun huippumallin lähtöhinta Innovation-varustelulla 30 497 euroa. Hinta kuulostaa houkuttelevalta, sillä autossa on kohtuullisen hyvä vakiovarustelu. Onneksi myös lisävarusteet on hinnoiteltu järkevästi, sillä lisävarustelistalta löytyy vielä kaikenlaista hyödyllistä ja houkuttelevaa.

Tarjolla olisi esimerkiksi peruutuskamera ja navigointi 8” kosketusnäytöllä (580eur), älykkäät AFL LED-valot (1049eur), ergonomiset AGR-penkit (346eur) tai nahkaverhoilu AGR-säädöillä (926eur). Perusvärien (Summit White ja Royal Blue) lisäksi on tarjolla pirteitä metallivärejä (kuten True Blue tai tämä Amber Orange), Brilliant-väri (Absolute Red) tai 3-kerrosväri (Abalone White).

”Mokan neliveto helpottaa erityisesti liikkeelle lähtöjä liukkailla pinnoilla.”
”Normaaliajossa auto on käytännössä etuvetoinen, mikä parantaa taloudellisuutta.”