Koeajossa Mercedes-Benz GLC 220 d Coupe

Mercedes-Benzin uusi GLC Coupe yhdistelee hauskalla tavalla eri automallien muotoja samaan koriin.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Viisto tuulilasi, loivasti laskeutuva kattolinja ja matalat ikkunat ovat Mercedes-Benzin uudelle coupe-mallille tyypillisiä ominaisuuksia. Vyötärölinjan alapuolelta auto on kuitenkin selvä katumaasturi: isot renkaat ja parempi maavara kielivät haluista liikkua myös muualla kuin kaupungissa. Näiden muotojen yhdistäminen samaan autoon kuulostaa hurjalta, mutta tulos on yllättävän tasapainoinen.

Mercedes-Benz GLC Coupe näyttää sporttisen tyylikkäältä. Koeajetussa autossa oli urheilullista puolta entisestään korostava AMG-paketti, joka sisältää sporttisemman etu- ja takapuskurin sekä timanttikuvioidun etusäleikön.

GLC Coupen pituus on 4,7 metriä ja korkeus 1,6 metriä. Jos vertailukohdaksi otetaan sisarmalli GLC, on Coupe kahdeksan senttiä pidempi ja neljä matalampi. Vaikka katto näyttää takapenkin kohdalla melko matalalta, riittää pääntila takapenkillä myös aikuiselle. Tavaratilaa löytyy mukavat 491 litraa, ja takapenkin selkänojat kaatamalla saa vielä lisää tilaa.

GLC Coupeen on tarjolla kuusi moottorivaihtoehtoja: kolme dieseliä (220 d, 250 d, 350 d), kaksi bensakonetta (250, AMG 43) ja pistokehybridi (350 e). Saimme koeajoon malliston perusmallin eli 220 d:n.

Auton 2.2-litrainen diesel tarjoaa tehoa 125 kW (170 hv) ja vääntöä mukavat 400 Nm. Jo tämä ”perusmalli” kiihtyy satasen vauhtiin 8,3 sekunnissa eli suorituskyky vastaa hyvin auton urheilullista luonnetta. Dieselmoottorilla myös kulutus on mahdollista pitää kohtuullisena. 220 d-mallin yhdistetty kulutus on 5,0 l/100km ja CO2-päästöt 131 g/km. Kaikkien moottorivaihtoehtojen yhteydessä on pehmeästi vaihtava 9-portainen automaatti ja neliveto.

Autossa on vakiona urheilualusta, joka pitää korin kallistelut hyvin kurissa. Lisävarusteena on saatavissa Dynamic Body Control -alusta sähkösäätöisillä iskunvaimentimilla tai ilmajousitus, joka säätää sekä iskunvaimennusta että jousitusta jokaisen pyörän kohdalla erikseen.

Ilmajousituksen avulla myös auton korkeutta voidaan säätää ajotilanteen mukaan. Coupe-mallin kohdalla ohjaus on hieman nopeampi kuin GLC-mallissa tarjoten urheilullisemman ajotuntuman.

Auton 4Matic-neliveto on kevyesti takavetopainotteinen. Moottorin väännöstä 45% välittyy etuakselille ja 55% taakse. Tällä pyritään parantamaan ajo-ominaisuuksia ja vähentämään auton puskemista liukkaissa olosuhteissa. Autossa on luonnollisesti myös luistonesto ja ajovakaudenhallinta, joten kovin pahaan pulaan ei kuljettajan pitäisi autolla joutua, ellei sitä itse aiheuta.

Vaikka GLC Coupe on selvästikin urheilullinen, kestopäällysteelle suunniteltu katumaasturi, löytyy siitä potentiaalia myös pieneen maastomöyrintään. Pyörät sijaitsevat korin kulmissa, minkä johdosta auton etu- ja takaylitys ovat hyvin lyhyet. Tämä taas mahdollistaa kohtuullisen hyvät lähestymis- ja jättökulmat. Jos haluaa vielä parantaa maasto-ominaisuuksia, on autoon saatavissa esimerkiksi korotettu alusta ja pohjapanssari.

GLC Coupe -malliston hinnat alkavat 64 589 eurosta. Vakiovarustelu on kohtuullisen hyvä.

Suomessa autossa on vakiona Premium Business -varustelu, joka sisältää mm. LED-ajovalot, kaukovaloavustimen, parkkitutkat, peruutuskameran, aktiivisen pysäköintiavustimen ja sähkötoiminen takaluukun. GLC Coupessa on selvästi kaksi puolta. Se on urheilullinen katumaasturi, josta löytyy samalla myös ripaus maastoseikkailijaa. Lisävarustelulla voi sitten korostaa auton ominaisuuksia joko suuntaan tai toiseen.

”– GLC Coupessa on selvästi kaksi puolta. Se on urheilullinen katumaasturi, josta löytyy samalla myös ripaus maastoseikkailijaa.”