Koeajossa Mini Countryman Cooper D ALL4

Uuden Mini Countrymanin ratissa tulee aluksi hieman erikoinen fiilis.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Yleensä Minillä ajaminen muistuttaa lähinnä karting-autoa nopean ohjauksen ja lähes maantasossa olevan penkin ansiosta. Tämä, koeajettu Countryman näyttää ihan Miniltä, mutta on selvästi kasvanut. Uusi Countryman on kokonaista 20 senttiä pidempi kuin edeltävä malli. Ei ehkä tule yllätyksenä, että uutuus on siten kaikkien aikojen kookkain Mini.

Lisäksi autossa istutaan korkeammalla ja jousituskin on selvästi pehmeämpi.

Onko Mini siis mennyt piloille? Ei suinkaan. Tämä maastoseikkailija paljastuu aivan loistavaksi laitteeksi.

Siinä on paljon Minin tuttuja ominaisuuksia tarjoiltuna uudessa muodossa. Jousitus on kohtuullisen jämäkkä kestopäällysteellä ajaessa, mutta tarjoaa mukavuutta myös epätasaisella hiekkatiellä.

Vaikka Countryman ei olekaan yhtä kompakti kuin mihin Minin kohdalla on tottunut, on tämä 4,2-metrinen auto silti edelleen kohtuullisen ketterä liikkeissään. Nopean ohjauksen ansiosta auto on hauska ajettava. Tällä paremman maavaran omaavalla mallilla uskaltaa tutkia myös paikkoja, joihin ei tavallisella Minillä viitsisi mennä.

Auto tarjoaa hyvät tilat neljälle. Takapenkille mahtuu ehkä kolme pientä istumaan, mutta aikuisia ei taida mennä kuin kaksi. Pääntilaa ja polvitilaa riittää kuitenkin mukavasti takapenkillä myös aikuisella.

Minillä ajaessa ohjauspyörän ja vaihdekepin pitää olla lähellä kuljettajaa, jotta kuljettaja pääsee nauttimaan aktiivisesta ajamisesta. Tämän johdosta ohjaamo saattaa tuntua ahtaammalta kuin jossain kilpailijoissa, mutta Minin kohdalla se on vain ominaisuus. Tavaratilaa löytyy 450 litraa, ja takapenkin selkänojat kaadettuna 1390 litraa. Countrymaniin on saatavissa lisävarusteena sähkötoiminen takaluukku handsfree-toiminnolla.

Moottorivalikoimasta löytyy kokonaista kuusi eri vaihtoehtoja: bensiinimoottoriset Cooper (136 hv), Cooper S (192 hv) ja John Cooper Works (231 hv), pistokehybridi Cooper S E (224 hv), ja dieselmallit Cooper D (150 hv) ja Cooper SD (190 hv).

Kaikkien moottoreiden yhteydessä on vakiona tai valinnaisena automaattivaihteisto ja ALL4-neliveto. Pienimmän kulutuksen tarjoaa Cooper S E -hybridi. Sen yhdistetty kulutus on 2,1 l/100km ja CO2-päästöt 49 g/km. Koeajoimme Cooper D ALL4-mallin. Autossa on 2.0-litrainen dieselmoottori (150 hv / 330 Nm), manuaalivaihteisto ja neliveto. Moottori tuntuu liikuttavan Countrymania mukavan ripeästi, mutta on myös taloudellinen. Mallin yhdistetty kulutus on 4,8 l/100km ja CO2-päästöt 127 g/km.

Mini Countrymanin bensiinimallien hinat alkavat 32 265 eurosta ja dieselit 32 615 eurosta. Koeajetun Cooper D ALL4-mallin lähtöhinta on 36 370 euroa. Valittavissa on myös Business-varustelu, joka sisältää muun muassa pysäköintitutkat, pysäköintiavustimen, vakionopeudensäätimen, sporttisen monitoimiohjauspyörän ja Mini Visual Boost-audiojärjestelmän. Business-varustelu nostaa hintaa noin tuhannella eurolla.

Mini Visual Boost -sisältää hauskan Country Timer-toiminnon. Heti kun autolla ajaa epätasaisella alustalla, Country Timerin ajanotto käynnistyy. Se kertoo kuljettajalle, kuinka pitkään autolla on viihdytty kestopäällysteen ulkopuolella, ja kuinka intensiivistä ajo on ollut.

Mini Countryman tarjoaa mielenkiintoisen vaihtoehdon katumaasturia etsivälle. Miniksi auto on iso, mutta katumaasturina kuitenkin aika kompakti. Siitä ei oikein tiedä, onko se iso vai edelleen mini. Se ainakin on varmaa, että autona Mini Countryman on mukavan persoonallinen. Varustelulla siitä saa myös melkoisen näyttävän kulkuneuvon.

”– Heti kun autolla ajaa epätasaisella alustalla, Country Timerin ajanotto käynnistyy. ”