– Arvoväritteinen ja liian vapaamielinen seksuaalikasvatus vääristää nuoren ajatusmaailmaa

KauppaSuomi-lehdessä viikolla 16-2017 julkaistun artikkelin Kouluista tehtiin poliittisia aivopesukeskuksia – ketkä ovat syyllisiä myötä suomalaisessa yhteiskunnassa heräsi vilkas keskustelu koululaitoksen arvojen nykytilasta.

Teksti: Reetta Reinman

Eräs isä otti yhteyttä KauppaSuomi-lehteen ja hän toteaa, että yhteiskunnassamme ja erityisesti koululaitoksessa on meneillään merkittävä arvojen murros. Kyseinen isä ei halua esiintyä julkisuudessa omalla nimellä, etteivät hänen vaikuttamismahdollisuutensa heikkenisi. Kutsutaan isää tässä jutussa Matti Meikäläiseksi.

– Perinteistä avioliittoinstituutiota ollaan mullistamassa. Raamatun arvovalta pyritään monilta osin mitätöimään, perinteisiin arvoihin sitoutuneita kansalaisia leimataan, kristilliseen ihmis- ja avioliittokäsitykseen sitoutuneita syyllistetään. Arvojen mullistamiseen tähtäävä toiminta on joidenkin tahojen toimesta pitkäjänteistä, aktiivista ja hyvin tavoitteellista. Suomi on monikulttuurinen maa, jossa harjoitetaan monenlaisia uskontoja ja jossa esiintyy monenlaisia maailmankatsomuksia. Samoin ajattelevat muodostavat ryhmiä ja perustavat yhdistyksiä tai muita yhteisöjä oikeiksi katsomiensa tavoitteiden saavuttamiseksi. Mikään ryhmä ei saa kuitenkaan pakottaa muita samaan näkemykseen, eikä toisin ajattelevia saa pilkata, vainota, alistaa eikä lyödä kielteisiä leimoja, hän muistuttaa.

Matti Meikäläisen mukaan arvojen murros ilmenee kouriintuntuvasti Opetussuunnitelma 2016:n toteuttamisessa.

– Vaikuttaa siltä, että erityisesti terveystiedon opetus ja opetusmateriaali korostavat raamatullisesta ihmis- ja avioliittokäsityksestä poikkeavaa näkökulmaa ja esittävät sen ainoana oikeana. Korostuksen, piilomanipuloinnin, tavoitteena on kumota heteronormatiivisuus, vaikka koulujen opetusmateriaalin pitäisi kaikilta osin olla neutraalia eli sen ei saisi ohjata oppilaiden ajattelua suuntaan tai toiseen, ainoastaan tarjota tietoa.

Matti-isän mielestä arvoväritteinen oppimateriaali on tarkoituksellista.

– Lapset ja nuoret ovat erittäin alttiita vaikutuksille, heitä on helppo manipuloida.

Vuonna 2008 , kun Meikäläisen perheen nuorimmainen lapsi oli 8. luokalla yläkoulussa, perhe sai koulusta sähköpostitiedotteen, jossa ilmoitettiin, että lääketieteellisen tiedekunnan naisopiskelijat tulevat pitämään yläkoulun 8. luokkalaisille seksuaalikasvatusta. Isä otti koulun rehtoriin yhteyttä ja anoi pojalle vapautusta kyseisestä seksuaalivalistusopetuksesta perheen uskonnolliseen vakaumukseen vedoten.

– Rehtori kuunteli perusteluni hyvin asiallisesti ja myönsi, että nyky-yhteiskunnassa olemme ajamassa lapsiamme liian varhain aikuisiksi. Suoranaista vapautusta poikamme ei kuitenkaan saanut.

Matti Meikäläinen oli yhteydessä asiasta myös opetusviranomaisiin. Vapautusta ei tullut, mutta se myönnettiin, että poika voitaisiin eriyttää seksuaalivalistusopetuksesta. Niin ei kuitenkaan tapahtunut.

– Lääketieteen opiskelijoiden seksuaalivalistusopetuksen ”sato ” oli tunnin jälkeen nähtävissä mediassa: muun muassa värikuvia opiskelijoista, joissa he asettavat ehkäisyvälineitä paikoilleen – tämä oli siis tapahtunut kahdeksasluokkalaisten eli 14-vuotiaiden oppitunnilla.

– Ymmärrän toisaalta, että maallistuneessa nyky-yhteiskunnassa myös koululaitoksella on kova paine ”arvoliberaalin” seksuaalivalistuksen antamiseen oppilaille, jotkut tahot perustelevat, että valistuksen avulla pyritään ennaltaehkäisemään teiniraskauksia, isä Matti Meikäläinen toteaa.

– Minä on sitä mieltä, että koululaitos ei saisi missään nimessä asenteellisella opetusmateriaalilla sekoittaa lasten ja nuorten seksuaalikehitystä. Asiallisen, neutraalin tiedon tarjoaminen ikäryhmille sopivalla tavalla on eri asia. Seksuaalisuus on hyvin herkkä elämänalue. Arvoväritteisellä ja liian vapaamielisellä kasvatuksella saatetaan tehdä suuret vahingot, esimerkiksi vääristää käsitystä seksuaalisuudesta sekä hankaloittaa nuoren mahdollisuuksia ylläpitää aikuisena parisuhdetta. Liian varhain kaiken kokeneet ovat vaarassa uupua.

Matti Meikäläinen on analysoinut opetusaineiston asenteellisuutta oppimateriaaleihin perehtyneen tuttavansa kanssa. Myöskään tämä henkilö ei halua esiintyä tässä jutussa omalla nimellään.

– Laajan elämänkokemuksen perusteella tämä asiantuntijakumppani on hyvin herkkä havaitsemaan manipuloinnin ja piilovaikuttamisen.

Esimerkkejä asenteellisesta opetusaineistosta on havaittu esimerkiksi seuraavissa oppikirjoissa:

Sanoma Pro Oy:n kustantamassa Voimaa 8-kirjan sivulla 38 todetaan: ”Kaikilla ihmisillä on samanlaiset oikeudet ilmaista itseään ja toteuttaa seksuaalisuuttaan haluamallaan tavalla. Vähemmistöjen oikeuksia voi joskus edistää kokoontumalla ja marssimalla isolla joukolla kuten tässä Helsinki Pride tapahtumassa”.

– Voidaan todeta, ettei teksti ei ole neutraalia ja kaikkia katsomuksia kunnioittavaa, vaan muokkaa selvästi elämänkatsomusta.

Hippokrates 8-kirjan sivulla 32 todetaan: ”Ahdistus voi liittyä myös yksilön aikaisempiin kokemuksiin, vanhempien ihmisten harjoittamaan pelotteluun tai uskomuksiin. Eri uskonnoissa on erilaisia käsityksiä seksuaalisuudesta ja seksin harjoittamisesta. Monessa uskonnossa seksuaalisuutta halutaan rajoittaa tai kahlita”.

– Teksti voidaan tulkita uskontoja halventavaksi, toteaa Matti Meikäläinen yhdessä keskustelukumppaninsa kanssa.

Matti Meikäläisen mielestä koulujen asenteellista arvokasvatusta kritisoivat tahot ovat olleet tähän saakka liian passiivisia.

– Samanlaisesti ajattelevien on koottava voimansa, ja vaadittava muutosta. Joukkovoima peliin! hän vaatii.

Hän muistuttaa, että mikäli opetustilanteissa tai -aineistossa myötäillään yhden ajattelutavan näkemyksiä ja tavoitteita muita katsantokantoja vähätellen ja leimaten, silloin hänen mukaansa loukataan perustuslaissa säädettyä yhdenvertaisuusperiaatetta sekä uskonnon ja omantunnon vapautta.

– Mikäli tällaisia perustuslain vastaisia rikkomuksia tulee kouluopetuksessa ilmi, ne on syytä saattaa laillisuusvalvojan tutkittaviksi, tässä jutussa Matti Meikäläiseksi kutsuttu isä toteaa.

”– Lapset ja nuoret ovat erittäin alttiita vaikutuksille, heitä on helppo manipuloida.”
”– Liian varhain kaiken kokeneet ovat vaarassa uupua. ”
”– Samanlaisesti ajattelevien on koottava voimansa, ja vaadittava muutosta. Joukkovoima peliin!”