Koeajossa Seat Leon 1.4 TSI ACT DSG FR

Seat Leonin kohdalla ei ainakaan sopivan vaihtoehdon puuttuminen pitäisi olla esteenä uuden auton hankinnalle.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Seat Leon on saatavissa viisiovisena tai ST-farkkumallina, etu- tai nelivetoisena, bensa- tai dieselmoottorilla, ja neljällä eri varustetasolla. Lisäksi löytyy vielä korotettu farkkumalli X-Perience sekä urheilullinen Cupra-versio joko kolmiovisena tai farkkuna.

Näistä luulisi löytyvän sopiva vaihtoehto, liikkuu sitten autolla yksinään, kumppanin kanssa tai koko perheen voimin.

Ulkoisesti uusi Leon muistuttaa läheisesti edeltävää mallia, mutta on muodoiltaan hieman kulmikkaampi. Isommat uudistukset löytyvät tekniikkapuolelta.

Autoon on saatavissa muun muassa LED-tekniikalla toteutetut ajo- ja takavalot sekä uusia kuljettaja avustavia järjestelmiä, kuten Traffic Jam Assist -ruuhka-ajoavustin. Älypuhelimen saa yhdistettyä autoon SEAT Full Link -paketilla, joka sisältää Mirror Link, Apple CarPlay ja Android Auto -toiminnot. Connectivity Box mahdollistaa yhteensopivan älypuhelimen latauksen langattomasti keskikonsolissa.

Leonin varustetasot ovat Reference, Style, FR ja Xcellence. Perustaso on Reference, joka sisältää muun muassa vakionopeudensäätimen, ajotietokoneen, mediakeskuksen 5” kosketusnäytöllä ja kevytmetallivanteet. Style-mallissa on lisäksi muun muassa LED-päiväajovalot sekä sade- ja valotunnistin. Huippuvarustelu Xcellence painottuu enemmän mukavuuteen, kun taas tämä FR-varustelu korostaa auton ajo-ominaisuuksia.

Ulkoisesti FR-mallin erottaa sporttisemmasta etupuskurista ja 18” vanteista. Varusteluun kuuluvat myös LED-ajovalot sekä takavalot, tummennetut takalasit, sporttisempi jousitus, urheilulliset etuistuimet, Drive Profile-ajotilanvalinta ja mediakeskus 8” kosketusvärinäytöllä. Tässä koeajetussa autossa oli lisävarusteena vielä urheilullinen Alcantara-verhoilu.

FR-varustelu sopii autoon loistavasti, sillä Leon on lähtökohtaisesti varsin urheilullinen malli. Kun sekä auton ulkonäkö että sisustus korostavat urheilullista puolta, toivoo myös suorituskyvyn vastaavan tätä mielikuvaa.

Koeajettu 1.4 TSI ACT edustaa tehoiltaan moottorimalliston keskikastia, mutta sen tarjoamat 150 hevosvoimaa ja 250 Newtonmetriä riittävät varsin hyvin Leonin liikuttamiseen. Matalissa nopeuksissa Leon tuntuu todella suorituskykyiseltä. Ehkä vasta moottoritievauhdeissa saattaisi kaivata lisää tehoa.

7-portaisella DSG-vaihteistolla varustettuna auto kiihtyy 0-100km/h tasan kahdeksassa sekunnissa, eli ei autolla jalkoihin jää. Ehkä manuaalivaihteisto sopisi sporttimalliin vielä paremmin, mutta ei DSG-vaihteiston toiminnastakaan moitteita löydy.

Suorituskyvyn lisäksi 1.4 TSI on kohtuullisen taloudellinen. Moottorissa hyödynnetään sylinterilepuutustekniikkaa, eli tasaisella nopeudella ajettaessa moottori käy vain kahdella pytyllä.

Heti kun kuljettaja painaa kaasua, saa taas nelisylinterisen tehot käyttöön. Järjestelmän toiminta on niin nopeaa, ettei sitä ajossa huomaa. Auton yhdistetty kulutus on 4,9 l/100km ja CO2-päästöt 115 g/km.

Leonin muut bensamoottorivaihtoehdot ovat 1.0 TSI (115 hv) ja 1.8 TSI (180 hv). Dieselmoottorit ovat 1.6 TDI (115 hv) ja 2.0 TDI (150 tai 184 hv). Mallistossa on myös maa-/biokaasuversio 1.4 TGI. Bensamallien kulutuslukemat ovat välillä 4,4-5,8 l/100km ja dieseleiden 4,0-4,8 l/100km. Malliston huipulla on vielä Cupra-mallin 2.0 TSI (300 hv).

Seat Leon-malliston hinnat alkavat 18 290 eurosta. Tämän koeajetun 1.4 TSI ACT DSG FR:n lähtöhinta on 28 129 euroa.

Style, FR ja Xcellence-mallit ovat saatavissa myös houkuttelevasti hinnoiteltuina Business-versioina. Business-malleissa on vakiona DSG-vaihteisto, LED-ajovalot, navigointi, pysäköintitutkat ja metalliväri.

Business-varusteltuna tämän auton lähtöhinta olisi 28 991 euroa. Pienen hintaeron johdosta kannattaakin ehdottomasti harkita Business-mallia, ainakin, jos auton haluaa DSG-vaihteistolla.

”– Matalissa nopeuksissa Leon tuntuu todella suorituskykyiseltä. Ehkä vasta moottoritievauhdeissa saattaisi kaivata lisää tehoa.”