Iisalmelaislähtöinen Vesa Kettunen tuli keväällä 1996 Ouluun kahden viikon komennukselle. Komennus venyi! Vesku on ollut Oulun Kärppien luottokuski jo 13 vuotta.

Teksti: Ari Stenius Kuvat: Minna Stenius

Kaikki mitä kuulet bussissa, jää bussiin. Siinä oli linja-autokuljettaja Vesa Kettusen saama eväste ensimmäiselle keikalleen liigajoukkue Kärppien ratissa kohti etelää, syksyllä 2004.

– Se on jäänyt vahvasti mieleen, nauraa Kärppien luottokuski ”Vesku” nyt, 13 vuotta myöhemmin.

Kärppien silloinen päävalmentaja Kari Jalonen oli tiukka mies, jolle kompromissit olivat tuntemattomia.

– Kyllä ”Kojo” oli aika pelottava, ainakin silloiselle nuorelle kuski-Kettuselle, myöntää mies, joka on luottokuskina ajanut 13 kautta perättäin oululaisseuran vieraspelimatkat.

– Noin 30 000 kilometriä kaudessa, menestyksestä riippuen. Jos mennään pitkälle playoffeissa, niin ylittyy, sanoo mies, josta on tullut ”kärppä” itsestäänkin.

Iisalmelaislähtöinen Kettunen tuli keväällä 1996 Ouluun kahden viikon komennukselle.

– Jokohan se ensimmäinen viikko olisi mennyt, virnistelee Vesku, joka jäi sananmukaisesti sille tielle.

– En ole pettynyt enkä katunut. Minua on pidetty hyvin Oulussa, on tullut perhe ja aika on hurahtanut nopeasti, sanoo Pohjolan matkan kuljettaja.

Vuodesta 2004 Kettunen on kuljettanut Kärppiä noin 400 000 kilometriä. Seurasta on tullut kuskin oma seura.

– Joo, niin se on. Kuopion KalPaa kannatetaan seuraavaksi eniten, varmistaa mies varalta, juuret eivät koskaan kokonaan irtoa Savosta.

Kettunen oli Pohjolan matkojen kuljettajana Kärppien ykkösketjuillassa Isolla-Syötteellä talvella 2004, kun tuleva päävalmentaja Kari Jalonen esittäytyi yhteistyökumppaneille.

– Siinä illalla minua kait aikansa tarkkailleena Kojo tuli kysymään kiinnostustani lähteä ajamaan liigajoukkuetta, muistelee Vesku.

Suostumuksen myötä asiat etenivät vauhdilla. Sen jälkeen ovat Kettusen ajot syksystä kevääseen olleet useimmiten kärppäajoja.

– Aina väliin tulee normityötä, mutta firman vuoropäällikön Sami Vinkin ja Kärppien Ari Hillin kanssa suunnitellaan kausi läpi, niin että kaikki sujuu, kertoo Kettunen.

– Kesät menee usein ulkomaalaisten kanssa Norjassa kierrellessä. Viime kesänä ajoin aasialaisten matkustajien kanssa, kertoo Vesku reiteistään, jotka ulottuvat keväästä syksyyn pohjoiseen – ja kiekkokaudella etelään Oulusta.

– Kiitos vaimolle, että ymmärtää. Ei tästä tulisi mitään, elleivät kotiasiat olisi kunnossa, sanoo Kettunen.

Kärpät organisaationa, sen ihmiset – lähes kaikki ja kaikkialta ovat tulleet ainakin kasvotutuiksi vuosien varrella. Osasta seuraihmisistä on tullut kavereita, joistakin ystäviä.

– Hienoa aikaa on saanut elää Kärppien matkassa. Paljon hienoja ihmisiä ja menestystä. Viisi kultaa, hopeaa ja pronssia, sanoo Vesku ja nauraa arvelulle ”Liigan menestynein kuski”.

– Ja kuusi runkosarjavoittoa. Onhan se matkanteko mukavampaa, kun ilmapiiri on hyvä. Kiekossa voittaminen lyhentää kotimatkaa puolella, kuten moni pelimies sanoo, muistuttaa Kettunen.

Tuhansia öitä ja kilometrejä sekä hotelleja ja jäähalleja ympäri Suomen Kärppiä kuskanneena Kettunen on nähnyt paljon ja kaikenlaista.

Liikenteessä on bussin eteen tielle pyrkinyt silloin tällöin eläimiä, mutta eniten Veskua hymyilyttää tammikuussa bussin eteen ruuhkautuneet teinit.

– Nuorten maailmanmestaruus tammikuussa 1998 herätti teinitytöt. Meillä oli kolme maailmanmestaria ja lähdöt vieraspaikkakunnilta venyivät tunneilla. Pojat ( Sebastian Aho , Jesse Puljujärvi , Antti Kalapudas ) jakoivat tuhansia nimmareita. Usein fanilaumat odottivat vieraspaikkakuntien jäähalleilla jo peliä edeltävinä iltoina, kun vietiin kamppeita, muistelee Vesku.

Sadat käynnit eri jäähalleissa on tuonut tuttuja myös muualta Suomesta.

– Jyväskylä on minulle ykkösvierailupaikka. Siellä on aina vaikea voittaa, mutta muuten on kohtelu luksusta. Yksi Hippoksen hallimies on tullut hyväksi tutuksi, oltiin samalla reissulla vuonomaassa Norjassakin, sanoo Kettunen ja muistuttaa odotuksistaan.

– Hän ajaa jääkonetta Jyväskylän hallissa ja lupasi minullekin ajovuoroa. Saa nähdä, toteutuuko, pohtii Kettunen, mutta ei aio ajaa ennen JYP-Kärpät -ottelua.

– Siinä voisi meidän jätkien peli seota, nauraa Kettunen ajatukselle.

Viikolla 40 Kettunen pakkaa Kärppien bussia tiistain aamuseitsemältä. Iltapäivällä mies odottaa huollon miesten kanssa joukkuetta Vantaan lentokentällä. Ennen perjantain aamuyön paluuta Raksilan jäähallille on Vesku kärppineen käynyt Porin Isometsässä ja Rauman Äijänsuolla.

Mutta mikä mies oli laulun Kettunen, keskiyön cowboy?

– Puhutaan siitä joskus yöllä bussissa, vastaa Kettunen.

Puhutaan vaan, mutta: Mitä puhutaan bussissa, jää bussiin.

”– Jyväskylä on minulle ykkösvierailupaikka. Siellä on aina vaikea voittaa, mutta muuten on kohtelu luksusta.”
”– Nuorten maailmanmestaruus tammikuussa 1998 herätti teinitytöt. ”