Koeajossa Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 4x4 DSG

Skoda Octavia Scout ei ole ihan maasturi, mutta ominaisuuksiensa ansiosta sillä uskaltaa ajaa pitkin huonokuntoisia teitä ja nousta ylös jyrkkiä mäkiä. Autosta löytyy Skodalle tyypillisiä ”Simply Clever” ratkaisuja.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Skoda Octavia Scout -mallilla pääsee paikkoihin, joihin muilla Octavia-malleilla jättäisi menemättä. Se ei ole ihan maasturi, mutta ominaisuuksiensa ansiosta sillä uskaltaa ajaa pitkin huonokuntoisia teitä ja nousta ylös jyrkkiä mäkiä. Auto on kuin tehty pieniin viikonloppuseikkailuhin ja vaikeakulkuisten paikkojen tutkimiseen kaukana kaupungista.

Skoda Octavia Combi-farkkuun verrattuna Scout on 30 milliä korkeampi. Paremman maavaran lisäksi auton tunnistaa hopeanvärisestä etu- ja takahelmasta sekä sivuhelmojen ja pyöränkaarien mustista muoviosista.

Scout-mallissa on vakiona huonon tien paketti, joka sisältää alustan suojan sekä jarru- ja polttoaineputkien muovisuojukset.

Scout-mallissa riittää hyvin tilaa niin matkustajille kuin matkatavaroille. Tavaratilan koko on 610 litraa. Takapenkin selkänojat kaatamalla saa tavaratilan kasvatettua 1740 litraan. Kyytiin mahtuvat siis myös isommat harrastusvälineet.

Autosta löytyy Skodalle tyypillisiä ”Simply Clever” ratkaisuja, kuten tavaratilan välipohja, neljä kassikoukkua, tavaratilan verkot ja 12V-pistorasia tavaratilassa.

Etumatkustajan istuimen alta löytyy sateenvarjo, jos sade sattuu yllättämään perillä. Lisäksi tavaratilan toisen LED-valon saa irrotettua taskulampuksi.

Octavia Scoutin moottoriehdokkaat ovat 1.8 TSI (180 hv) -bensakone sekä 2.0 TDI diesel kahtena tehoversiona (150 tai 184 hv). Testasimme malliston tehokkaimman, eli 2.0 TDI -dieselin 184-hevosvoimaisen version. Moottorin parina on 6-nopeuksinen DSG-automaattivaihteisto, mikä tuo mukavuutta päivittäiseen ajamiseen.

Auton yhdistetty kulutus on 5,1 l/100km ja CO2-päästöt 133 g/km. Tällä tehokkaalla, mutta taloudellisella dieselillä lähtee mielellään tutkimaan myös niitä vähän kauempana olevia kohteita.

Kaikki Scout-mallit ovat nelivetoisia. Tavallisessa ajossa auton voimansiirto on etuvetopainotteinen. Kun vaaditaan parempaa etenemiskykyä haastavamman maaston tai liukkaan kelin johdosta, siirtää elektronisesti ohjattu nelivetojärjestelmä vääntöä myös takapyörille.

Sähköinen tasauspyörästön lukko XDS+ sekä mäkilähtöavustin kuuluvat vakiovarusteluun. Autossa on myös Driving Mode -ajo-ohjelman valinta.

Valittavissa ovat Normal, Eco, Sport tai Off Road -ajotila. Off Road -vaihtoehto löytyy vain Scout-mallista. Sen valinta aktivoi alamäkihidastimen. Näin kuljettajan ei tarvitse itse käyttää jarruja jyrkkää mäkeä laskeutuessa, vaan auto huolehtii, että nopeus pysyy tasaisena.

Scout ei merkitse vain hyvää etenemiskykyä, vaan myös kattavaa varustelua. Autossa on vakiona muun muassa LED-ajovalot, avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä, Bolero-audiojärjestelmä 8” kosketusnäytöllä, pysäköintitutkat edessä ja takana, pysäköintikamera, aktiivinen vakionopeudensäädin ja 18” kevytmetallivanteet. Turvavarusteluun kuuluvat vakiona muun muassa Front Assistant -automaattinen hätäjarrutus jalankulkijan tunnistuksella, kuolleen kulman varoitin ja peruutusvaroitin.

Scout mallien hinnat alkavat 38 007,54 eurosta. Tämän koeajetun 2.0 TDI 4x4 DSG-mallin lähtöhinta on 39 899,20 euroa.