Koeajossa Opel Insignia Grand Sport

Keulan uudistunut etusäleikkö ja matalat ajovalot korostavat auton leveyttä.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Opelin täysin uusi Insignia Grand Sport on saanut varsin näyttävän ulkomuodon. Ei vanha Insignia sekään pahalta näyttänyt, mutta tämä uusi Grand Sport on vienyt muotoilua valtavan harppauksen eteenpäin. Autosta ei ole haluttu tehdä perinteistä sedan-mallia, vaan kuten jo nimikin ehkä paljastaa, on muodoissa coupemaisia linjoja.

Keulalla uudistunut etusäleikkö ja matalat ajovalot korostavat auton leveyttä. Perästäpäin katsoen huomion herättävät näyttävät takavalot.

Auton kattolinja näyttää niin sulavalta, että voisi kuvitella sen verottavan jo takatiloja. Näin ei kuitenkaan ole onneksi käynyt, vaan takapenkillä riittää päätilaa myös aikuiselle.

Auton akseliväli on venynyt huimat yhdeksän senttiä. Pitkä akseliväli mahdollistaa hyvät jalkatilat niin etu- kuin takapenkillä. Opel Insignia Grand Tourer on viisiovinen, eli takaluukku aukeaa takalasia myöten. Pitkä ja leveä tavaratila tarjoaa tilaa 490 litraa. Takapenkin selkänojat kaatamalla löytyy tilaa jo 1450 litraa.

Uuden Insignian moottorimallisto vastaa hyvin auton sporttista ulkonäköä. Bensiinimottoriksi on tarjolla 1.5 Turbo (140 tai 165 hv) ja 2.0 Turbo 4x4 (260 hv). Dieseliä kaipaavalle löytyy 1.6 CDTI (110 tai 136 hv) ja 2.0 CDTI (170 tai 210 hv). Moottoreiden pariksi on saatavissa 6-vaihteinen manuaali- tai 6-portainen automaattivaihteisto.

Tehokkaimpien moottoreiden yhteydessä on aina uusi 8-vaihteinen automaatti. Uusi Insignia Grand Sport on 175 kiloa edeltäjää kevyempi, mikä parantaa suorituskykyä ja näkyy myös pienempänä kulutuksena.

Taloudellisin vaihtoehto on manuaalivaihteinen, 110-hevosvoimainen 1.6 CDTI. Sen yhdistetty kulutus on 4,0 l/100km ja CO2-päästöt 105 g/km.

Koeajettu, automaattivaihteinen bensiinimottori kuluttaa hieman enemmän, mutta ei tätä 1.5 Turboa voi silti liian janoiseksi moittia.

Auton yhdistetty kulutus on 6,1 l/100km ja CO2-päästöt 138 g/km.

Autossa istutaan matalalla. Tämä korostaa urheilullista ajotuntumaa.

Alustaa ei ole säädetty kuitenkaan liian sporttiseksi, vaan auto tarjoaa varsin mukavat kyydit. Kuljettajan paikalle kotiutuu nopeasti, sillä kaikki hallintalaitteet on toteutettu selkeästi. Autossa on iso värikosketusnäyttö, mutta kaikkia toimintoja ei ole viety sen sisään.

Ilmastoinnin painikkeet ja radion perustoiminnot löytyvät omina painikkeina kojelaudasta.

Opelille tuttuun tapaan Insignian varustetasot ovat Enjoy ja Innovation. Enjoy-varustelua ei voi oikein kutsua perusmalliksi, sillä jo siihen kuuluvat avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä, audiojärjestelmä 7” värikosketusnäytöllä, automaattinen ilmastointi, nahkaverhoiltu ohjauspyörä, 17” kevytmetallivanteet ja kattava Opel EYE-avustinjärjestelmä.

Opel EYE pitää sisällään kaistavahdin, turvavälin tarkkailun ja automaattisen hätäjarrutuksen jalankulkijoiden havaitsemistoiminnolla. Innovation-mallista löytyvät lisäksi vielä navigointi 8” kosketusnäytöllä, pysäköintitutkat, tummennetut takalasit, kaukovaloautomatiikka ja istuimien Morrocana-verhoilu.

Uuden Insignia-malliston hinnat alkavat 28 608 eurosta. Innovation-malli nostaa hintaa noin 2000 eurolla. Tämän koeajetun, automaattivaihteisen 1.5 Turbo Innovation -mallin lähtöhinta on 33 267 euroa. Neliovisen Grand Sport -mallin lisäksi valittavissa on Sports Tourer -farkku.

Farmari on noin 1500 euroa Grand Sport-mallia kalliimpi.

”– Autossa istutaan matalalla. Tämä korostaa urheilullista ajotuntumaa.”