Koeajossa Skoda Octavia RS 2.0 TSI DSG

Skoda Octavia RS -mallia vauhdittaa 2.0 TSI -bensiinimoottori. Moottorin pariksi on valittavissa 6-vaihteinen manuaali tai yhtä monta pykälää sisältävä DSG-automaatti.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Hyvät tilat, runsas varustelu ja houkutteleva hinnoittelu. Voisivatko nämä olla syitä siihen, miksi Skoda Octavia on Suomen suosituin automalli. Mutta mitä kun auto vielä viimeistellään sopivalla ripauksella urheilullisuutta? Silloin kyseessä alkaa olla aika täydellinen paketti, kuten Skoda Octavia RS hyvin osoittaa.

Merkittävin ero muuhun mallistoon löytyy konepellin alta. Skoda Octavia RS -mallia vauhdittaa 2.0 TSI -bensiinimoottori. Tämä nelisylinterinen, turboahdettu voimanlähde tuottaa tehoa 169 kW (230 hv). Moottorin huipputeho on kasvanut 10 hevosvoimalla edeltäjään verrattuna.

Ei kovin iso ero, mutta kaikki otetaan ilolla vastaan. Vaikka on kiva nauttia myös auton huippusuorituskyvystä, niin päivittäisessä ajossa arvostaa enemmän moottorin hyvää alavääntöä. 350 Nm huippuvääntö on käytettävissä kierrosalueella 1500–4600 rpm.

Moottorin pariksi on valittavissa 6-vaihteinen manuaali tai yhtä monta pykälää sisältävä DSG-automaatti. Koeajoimme auton DSG-vaihteistolla, joka on taloudellinen ja mukavan helppo päivittäisessä ajossa, mutta ehkä manuaali toisi vielä enemmän ajamisen fiilistä tällaiseen sporttimalliin. Suorituskyky- ja kulutuslukemat ovat hyvin lähellä toisiaan molemmilla vaihteistoilla.

Manuaalivaihteinen Skoda Octavia RS kiihtyy satasen vauhtiin parhaimmillaan 6,5 sekunnissa. DSG:llä sekunnin kymmenyksen hitaammin. Yhdistetty kulutus on 6,5 l/100km ja CO2-päästöt 149 g/km. DSG:llä desin enemmän.

Manuaalin valitsemalla säästäisi vähän auton hinnassa, minkä voisi sitten käyttää lisävarusteisiin. Skoda Octavia RS 2.0 TSI -mallin lähtöhinta on 34 321,47 euroa. DSG nostaa lähtöhintaa pari tuhatta euroa. Octavia on saatavissa nyt myös vielä vähän tehokkaampana RS 245 -versiona, jonka 2.0 TSI tarjoaa tyyppimerkinnän mukaisesti 245 hv.

Paljon ajavalle on tarjolla myös 2.0 TDI (184 hv/380 Nm), josta löytyy myös DSG+neliveto -yhdistelmä. Jos tarvitsee lisätilaa, saa RS-mallin toki myös Combi-farkkuna. Vaihtoehtoja uudesta RS-mallistosta löytyy runsaasti.

RS-mallin tunnistaa sporttisemmasta etupuskurista, takahelman diffuusorista ja kromatuista pakoputkien ulostuloista. 17-tuumaisten vanteiden takaa pilkottavat punaiset jarrusatulat. Lisävarustelistalta löytyvät muun muassa takaspoileri, mustat 18” vanteet, mustat sivupeilien kuoret ja panoraama-lasikattoluukku.

RS-mallissa matkustamon hallitseva väri on musta. Auton vakiovarusteluun kuuluvat kolmipuolainen, nahkaverhoiltu ohjauspyörä, metalliset poljinpinnat ja sporttisemmat penkit alcantara/kangasverhoilulla.

Lisävarustelistalta voi poimia sporttipenkit, joiden verhoiluna on alcantaraa, keinonahkaa ja kangasta. Istuimiin on muotoiltu vähän sivutukea, mutta pääpaino on kuitenkin mukavuudessa. Skoda Octavia RS ei ole rata-auto, vaan mukavan sporttinen käyttöauto. Jos kuitenkin haluaa korostaa auton urheilullista luonnetta, voi lisävarusteista poimia myös Dynamic Chassis Control -järjestelmän, joka mahdollistaa ajotilan valinnan (Eco, Normal, Comfort, Sport) ja mukautuvan alustan säädön.

Vaikka yksittäiset lisävarusteet eivät pääsääntöisesti ole kalliita, alkaa niistäkin helposti muodostua summaa. Tämän koeajetun, melkoisen täyteen lastatun yksilön hinta nousi 47 000 euroon.

”– Manuaalivaihteinen Skoda Octavia RS kiihtyy satasen vauhtiin parhaimmillaan 6,5 sekunnissa. DSG:llä sekunnin kymmenyksen hitaammin.”