Koeajossa SsangYong Tivoli 1.6 2WD 6MT Quartz

Kompakti katumaasturi SsangYong Tivoli on saatavissa sekä etu- että nelivetoisena.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Korealainen SsangYong saapui Suomen markkinoille tänä vuonna aluksi kahden nelivetoisen mallin voimin. Mallistoon kuuluvat iso maasturi Rexton sekä katumaasturi Korando. Nyt tarjonta on täydentynyt kompaktilla katumaasturilla, joka on saatavissa sekä etu- että nelivetoisena.

Tämä uutuus on saanut viihdyttävältä kuulostavan nimen, SsangYong Tivoli. Kyseessä on siis aivan tuore malli, jota SsangYong on kehittänyt viimeisen kolmen vuoden ajan. Tivoli tuli markkinoille kotimaassaan Etelä-Koreassa tammikuussa ja on nyt saapunut myös Eurooppaan.

Auton ulkonäkö on moderni, mutta melko pelkistetty. Ehkä uutuudelta olisi odottanut vielä persoonallisempaa ilmettä. Toisaalta nyt auton ulkonäköön on helppo tottua.

LED-päiväajovalot ja LED-takavalot kuuluvat auton vakiovarusteluun. Tässä paremman varustelun tarjoavassa, koeajamassani Quartz-mallissa ovat lisäksi etusumuvalot ja 16” kevytmetallivanteet.

Auton kompaktit ulkomitat huomioiden (kokonaispituus 4,2m) Tivoli tarjoaa yllättävän reilut sisätilat. Varsinkin takapenkillä autossa on kokoluokkansa huomioiden todella mukavasti jalkatilaa. Tavaratilaa Tivoli tarjoaa 423 litraa, eli mukaan mahtuvat hyvin myös matkatavarat. Tivoli sopii hyvin myös perheautoksi.

Myös varustelu on kohtuullisen runsas. Vakiona autossa on mm. ilmastointi, vakionopeudensäädin, ajotietokone, sähköikkunat ja radio/cd-soitin mp3-toistolla. Koeajoimme auton paremmalla Quartz-varustelulla, johon kuuluvat lisäksi automaattinen 2-alueilmastointi, sadetunnistin, 7” kosketusnäyttö, peruutuskamera ja nahkaverhoiltu ohjauspyörä. Tässä Quartz-mallissa on lisäksi automaattisesti syttyvät ajovalot sekä kuljettajan istuimen korkeudensäätö. Crystal ja Quartz -mallien hintaero on 4000 euroa, mikä on kohtuullisen paljon auton kokonaishinta huomioiden. Toisaalta mukaan saa lukuisia ajo- ja käyttömukavuutta lisääviä varusteita.

SsangYong Tivoli on hinnoiteltu varsin houkuttelevasti. Bensamallien hinnat alkavat 20 990 eurosta ja dieselmallien hinnat 21 990 eurosta. Lisävarusteita ei juuri ole. Valittavana on ainoastaan metalliväri. Lisäksi on saatavissa katon ja sivupeilien kuoret peittävä kaksiväriteippaus, jolla autoon saa mukavasti yksilöllistä ilmettä.

Moottorimallistossa on kaksi vaihtoehtoa: 1.6-litrainen bensiinimoottori ja 1.6-litrainen diesel. Moottoreiden pariksi voi valita joko 6-vaihteisen manuaalin tai 6-nopeuksisen automaattivaihteiston. Tivoli-mallit ovat etuvetoisia, mutta manuaalivaihteinen diesel on saatavissa myös nelivetoisena.

Auton myynti on käynnistynyt bensamoottorin voimin. Tämä vapaastihengittävä nelisylinterinen tuottaa tehoa 92 kW (128 hv). Moottori riittää kohtuullisen hyvin kompaktin katumaasturin tarpeisiin, kun tottuu moottorin ominaisuuksiin. Ehkä ainoan moitteen saa vapaastihengittävän moottorin ohut alavääntö. Moottoria joutuukin hieman kierrättämään kiihdytyksissä. 160 Nm:n huippuvääntö on käytössä kierrosnopeudella 4500rpm.

Myös tämä bensiinimoottori on kohtuullisen taloudellinen, vaikka ei pääsekään aivan dieselmallin lukemiin. Manuaalivaihteisen bensamoottorin yhdistetty kulutus on 6,6 l/100km ja CO2-päästöt 154 g/km. Koeajolla, taajama-ajossa kulutus oli reilut kahdeksan litraa. Dieselmoottorilla yhdistetty kulutus on pienimmällään 4,3 l/100km ja CO2-päästöt 113 g/km.

”Tivoli sopii hyvin myös perheautoksi. ”
”Auton kompaktit ulkomitat huomioiden Tivoli tarjoaa yllättävän reilut sisätilat.”