Nopeus on edelleen Jussi Hongan vahvuus

Ajelemaan en Snowcross Ouluun lähde, vaan taistelemaan täysillä voitosta. Näin sanoo Jussi Honka. Vakava loukkaantuminen pysäytti Jussin uran 2012. Kuntoutuminen on ollut huimaa. Vauhti on miehellä edelleen huippua. Nyt hän nauttii lajistaan ja elämästä. Ennen kaikkea kiittää jokaisesta kierroksesta, jonka saa ajaa.

Teksti: Reetta Reinman

Nautin suuresti ajamisesta. Snowcross on minulle elämäntapa. Loukkaantumiseni jälkeen olen yritykseni kautta valmentanut muita moottorikelkkakuskeja, olen parannellut toisten kuskien kelkkojen tekniikkaa sekä testannut kilpailuvälineistöä. Vauhtini on edelleen kova. Minulla on kova polte ajaa ja ennen kaikkea nautin ajamisesta. Miksipä en siis osallistu kisoihin myös itse, Jussi Honka pohdiskelee.

Viime vuoden Stadion Snowcross Oulussa Jussi teki detyyttinsä päivälleen viisi vuotta vakavan loukkaantumisen jälkeen.

Tänä vuonna hän on myös Oulun kisassa mukana. Stadion Snowross ajetaan Oulussa helmikuun viimeisenä viikonloppuna, 23.-24.2.2018. SM-kisat ovat perjantaina, Jussi osallistuu niihin.

– Tarkoitukseni ei ole ajaa tämän talven aikana täyttä kilpailusarjaa, vaan juuri sen verran kuin itsestäni tuntuu sopivalta. Valitsen sellaiset kisat, joihin pystyn osallistumaan hyvin valmistautuneena. Kisassa teen kaiken aina täysillä, voitto mielessä, mutta nykyään rennosti, pilke silmäkulmassa, Jussi kertoo.

Ensimmäisen kerran hän kilpaili tällä kaudella 17.2. Torniossa.

Jussi Honka voitti snowcrossin Euroopan Mestaruuden vuonna 2010 ja Suomen Mestaruuden vuonna 2011. Jussi loukkaantui vakavasti 25.2.2012 snowcrossin MM-kisoissa Venäjällä. Hän kaatui hypyssä ja putosi kymmenen metrin korkeudesta pää edellä päin rataa. Kelkka sammui hypyssä ilmaan.

Vaikean päävamman lisäksi Jussi sai vakavia vaurioita keuhkoihinsa ja olkapäihin. MM-mitalihaaveiden sijaan Jussin piti opetalla elämään aivovamman ehdoilla. Sinnikäs mies ei kuitenkaan antanut periksi, vaan opetteli kaiken uudestaan puheesta ja kävelemisestä lähtien.

Kuntoaan Jussi pitää yllä monipuolisella liikunnalla ja ajamalla mahdollisimman paljon. Kesällä Jussi treenaa motocrossia ja talvella snowcrossia. Raahessa asuvalla Jussilla ei ole kotikaupungissaan snowcross-rataa. Lähin harjoittelurata on 75 kilometrin päässä Oulussa Ruskotunturilla. Jussi edustaa kilpailuissa Oulun Seudun Moottorikelkkailijoita.

Yleensä hän käy ajamassa kolmisen kertaa viikossa. Tämän kauden harjoitteluajot Jussi pääsi aloittamaan joulukuussa 2017, kun lumi saatiin maahan. Ensimmäiset treenit ajettiin Syötteellä ja Levillä.

– Kilpailujen lähellä harjoitteluajo vaihtuu ajovarmuuden ja ajokunnon hakemisesta maksimivauhdin hakemiseen. Lähellä kisoja testataan ja haastetaan omaa maksimikilpailuvauhtia, uskalletaan mennä ajamaan roimasti oman mukavuusalueen ulkopuolelle, Jussi kertoo.

Aerobista kestävyyskuntoaan Jussi pitää yllä läpi vuoden lenkkeilemällä säännöllisesti. Pyöräily on hänen mieluisin lenkkeilylajinsa. Lihaskunnon ylläpidoksi Jussi harjoittelee ahkerasti kuntosalilla.

Palauttavaksi treeniksi hän tekee matalasykkeistä lenkkiä sekä jumppaa ja venyttelee. Myös hieronta on tärkeässä osassa palautumista.

– Snowcross on fyysisesti niin rankka laji, että lihashuolto ja palautuminen on tehtävä huolellisesti, hän korostaa.

Omista ominaisuuksistaan ajajana hän nostaa parhaimmiksi nopeuden sekä hyppytekniikan.

Ruokavalionsa suhteen Jussi on myös tarkka.

– Niin kuin kaikissa muissakin lajeissa huipulla asiat pyritään tekemään oikein ja tarkasti. Meillä kaikki on suunniteltua ja tavoitteellista.

Snowcrossin Jussi määrittelee taito-, tekniikka- ja kestävyyslajiksi. Kuskeilta vaaditaan myös taitoa rakentaa tai rakennuttaa kelkka juuri itselle sopivaksi.

– Moni ei ymmärrä, kuinka fyysinen laji snowcross on. Kärkikuskien kunto ja kestävyys vastaa huippuhiihtäjien tasoa. Kilpailuerät kestävät 10– 15 minuuttia. Ne ajetaan korkealla sykkeellä: 150– 200. Pelkkä kunto ei kuitenkaan riitä yksinään, vaan laji vaati monipuolisuutta ja useiden asioiden hallitsemista.

Jussi sanoo , että kuskien parhaimmisto on fyysisiltä ja teknisiltä ominaisuuksiltaan yleensä toisensa kopioita. Myös kelkat ovat aika lailla kaikilla samanlaiset, hienosäätöfiilistelyjä lukuunottamatta.

– Voittaja on se, joka on henkisesti vahvin, jolla on mentaalipuoli parhaiten hallinnassa, joka on itsevarmin ja haluaa voittaa. Jokainen kuski kamppailee omien pelkojensa kanssa. Paras on se, joka pystyy hallitsemaan ja voittamaan ne.

Mentaalista puolta Jussi treenaa mielikuvaharjoittelun avulla.

32-vuotiaalla Jussilla riittää vauhtia myös snowcross-radan ulkopuolella. Hän käy päivätyössä SSAB:n Raahen terästehtaalla, jossa hän työskentelee nauhavalssaamolla mekaanisen kunnossapidon työnjohtajana.

– Olen teräsmies! Jussi naurahtaa.

Lisäksi Jussilla on moottorikelkka-alan yritys. Hän valmentaa kuskeja ja trimmaa laitteita. Jussin perheessä on puoliso Jenny ja kolme lasta: 6-vuotias Isla, 4-vuotias Oliver ja 3-vuotias Tomas.

Jussi on kiitollinen, että hän on saanut harrastuksensa tueksi hyviä yhteistyökumppaneita ja lähettää kaikille terveiset:

– Ilman teitä tämä ei olisi mahdollista.

”– Snowcross on fyysisesti niin rankka laji, että lihashuolto ja palautuminen on tehtävä huolellisesti.”
” – Voittaja on se, joka on henkisesti vahvin.”