Koeajossa BMW 630d xDrive Gran Turismo

BMW:n uutuus, BMW 630d xDrive Gran Turismo on isompi, mutta samaan aikaan urheilullisempi kuin edeltäjänsä. Ehkä sen nosto 6-sarjaan on perusteltua.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Koeajettu, iso ja tilava viisiovinen BMW on BMW:n uusi, 6-sarjan Gran Turismo. Auto korvaa mallistossa 5-sarjan GT:n, joten on luonnollista ottaa se vertailukohdaksi.

Vaikka nimi on vaihtunut, on perusajatus edelleen sama. Autosta löytyy runsaasti tilaa niin matkustajille kuin matkatavaroillekin. Uutuus on isompi, mutta samaan aikaan urheilullisempi kuin edeltäjänsä, joten ehkä auton nosto 6-sarjaan on perusteltu.

Ulkomuodoltaan Gran Turismo on varsin sulavalinjainen, mikä saa auton näyttämään ainakin kuvissa todellista pienemmältä. Edeltäjäänsä verrattuna auto on venynyt pituutta huimat 87 mm, minkä johdosta kokonaispituus on nyt jo lähes 5,1 metriä (5091 mm). Leveys on pysynyt ennallaan (1902 mm), mutta auto on madaltunut 21 mm.

Perän muotoilua on uusittu niin, että takaluukun reuna on 64 mm matalammalla. Näin perä ei näytä yhtä raskaalta, vaan jopa sporttiselta, jos sellaista nimitystä viisi metrisestä vonkaleesta uskaltaa käyttää. Vaikka muotoihin on saatu urheilullisempaa ilmettä, ei tavaratilasta tarvitse silti luopua.

Päinvastoin, kontti on entistäkin isompi. Tavaratila vetää huimat 610 litraa (+110 l), ja takapenkit kaadettuina mahtavat 1800 litraa (+100 l).

Tien päällä 6-sarjan Gran Turismo tuntuu aluksi hieman erikoiselta yhdistelmältä. Välillä se on kuin iso edustusauto, välillä taas tilava perheauto. Joskus taas sporttinen GT. Auton huikeat mitat kyllä huomaa ratin takana, joten ketteräksi tätä autoa ei voi oikein kuvailla.

Tuntuu kuin ajaisi isoa edustusautoa. Toisaalta auto ei tunnu raskaalta, vaan liikkuu varsin kevyesti. Osasyynä on auton paino. 6-sarjan Gran Turismo on 150 kiloa kevyempi kuin edeltävä malli. Toinen merkittävä tekijä on tehokas moottori. Vaikka 630d on malliston pienin, riittää dieselissä voimaa tarpeeksi, ja vähän ylikin.

Koeajettu BMW 630d xDrive Gran Turismo liikkuu varsin reippaasti 6-sylinterisen, 3.0-litraisen dieselmoottorin voimin. Moottori tuottaa tehoa 265 hv ja vääntöä massiiviset 620 Nm. Moottorin parina työskentelee 8-portainen Steptronic-automaattivaihteisto. Voima välitetään neljälle pyörälle xDrive-järjestelmän kautta.

Kotimarkkinoillaan Saksassa auto on saatavissa myös takavetoisena, mutta Suomen tuontimalliston kaikki versiot on varustettu xDrive-nelivedolla.

Voin taata, että 630d-mallin suorituskyky riittää valtaosalle, mutta jos kuitenkin kaipaa vieläkin tehokkaampaa voimanlähdettä, ovat tarjolla myös bensamoottorinen 640i (340 hv) sekä 640d (320 hv) -diesel.

Tehoistaan huolimatta nelivetoinen 630d liikuttaa isoa viisiovista kohtuullisen taloudellisesti. Auton yhdistetty kulutus on vaatimattomat 5,5 l/100km ja CO2-päästöt 144 g/km.

BMW:n 6-sarjan Gran Turismon hinnat alkavat 89 852 eurosta. Runsaan vakiovarustelun lisäksi autoon on saatavissa mm. Soft-Close -imuovet, adaptiiviset LED-ajovalot, ilmajousitus ja nelipyöräohjaus. Perän ilmajousitus kuuluu vakiovarusteluun, mutta myös etu-akselin kattava ilmajousitus tuo ajoon ylellistä pehmeyttä ja mukavuutta.

Nelipyöräohjaus taas parantaa auton käsiteltävyyttä ajossa, ja ketteryyttä parkkipaikalla. Näiden lisäksi tässä koeajetussa yksilössä oli lisävarusteita todella runsaasti, mukaanlukien M Sport -paketti. Lisävarusteineen tämän koeajetun auton kokonaishinnaksi muodostuisi 128 732 euroa.

”– Etu-akselin kattava ilmajousitus tuo ajoon ylellistä pehmeyttä ja mukavuutta. ”