– Kilpaileminen on suuri nautinto, ennen kaikkea itselleni

Suomen tämän hetken yhden ykkösmoottorikelkkakuskin, Jere Tynkkysen tavoitteena on Stadion Snowcrossin SM-kisan voitto.

Suomen ja Euroopan parhaat snowcrossaajat kisaavat Oulussa, Raksilan pesäpallostadionilla helmikuun viimeisenä viikonloppuna 23.–24.2.

Suomen mestari ratkeaa perjantai-illan finaalissa.

Teksti: Reetta Reinman Kuvat: Teemu Kukkonen

Suomen snowcrossin yksi ykkösmiehistä, Jere Tynkkynen iloitsee hyvin sujuneesta alkukaudestaan: ajokunto on kova ja kalusto kunnossa. Jere starttasi talven 2018 snowcross-kisat vuodenvaihteessa Rovaniemellä. Kaiken kaikkiaan hän ajaa tämän talven aikana toistakymmentä kisaa, pari, kolme niistä Ruotsin puolella.

Nyt 29-vuotias Jere aloitti snowcrossin vuonna 2006, 17-vuotiaana. Motocrossia hän oli seurannut ahkerasti jo nuorempana ja haaveillut motorcross-pyörästä.

– Vaihdoin 15-vuotiaana ostamani ja kesätöillä maksamani mopon moottorikelkkaan, Jere muistelee.

Moottorin pärinä ei kuitenkaan täyttänyt Jeren lapsuutta ja varhaisnuoruutta. 14-vuotiaaksi hän harrasti jääkiekkoa.

– Joukkueurheilu ei ollut minulle mieluisinta, yksilöurheilu vei voiton, Jere kertoo.

Jerellä talvet kuluvat pääsääntöisesti snowcrossin parissa. Hän on päivätyössä teollisuuden palveluksessa, mutta talvella työt joustavat kilpailujen ja niiden valmistautumisen myötä. Jeren perheeseen kuuluvat avopuoliso, vanhemmat ja isoveli. Snowcrossin Jere on löytänyt isoveljensä kaasujalanjäljissä.

Jeren mielestä snowcross on sekä tekniikka- että voimalaji. Olennaista on myös se, että kaluston kehityksen suhteen pysyy koko ajan kärjessä. Uutta tulee koko ajan, esimerkiksi vaikkapa polttoaineensyöttötekniikassa.

Jere on hyvin tyytyväinen tekniseen verkostoonsa, jonka hän on pystynyt luomaan itselleen. Huippuverkoston avulla kalusto pysyy koko ajan huipputerässä.

Jere ei pidä itseään lajissaan erityisen lahjakkaana.

– Mutta osaan tehdä oikeita valintoja kunnon ajoittamisen ja kaluston suhteen oikeina aikoina, ja minulla on kova tahto voittaa, Jere pohtii menestystekijöitään.

Hän painottaa, että snowcross-kuskin fyysinen kunto pitää olla huipputasoa.

– Ajaminen vaatii äärimmäisen nopeita reaktioita ja rautaista peruskuntoa. Meno yksinkertaisesti tyssää, jos kunto on huono. Hypyissä iskut ovat todella kovia. Niitä ei kestä, mikäli lihaksisto ei ole vahva ja elastinen, myös tasapainon ja kehon hallinnan pitää olla kohdallaan, Jere sanoo.

Jere korostaa monipuolisen harjoittelun tärkeyttä. Hän voimistaa aerobista kestävyyskuntoaan lenkkeilemällä säännöllisesti, myös pallopelit kuuluvat hänellä ohjelmaan. Lihaskuntoa hän vahvistaa kuntosalilla kuntopiirityyppisellä harjoittelulla.

Loikat ja sprintit tuovat räjähtävää voimaa, myös hyppypunnerrukset ja metsäjuoksu lataavat mieheen räjähtävää voimaa. Lisäksi Jere tekee runsaasti tasapainoa ja kehon hallintaa tukevia harjoitteita.

– Palauttavana harjoitteluna suosin lenkkeilyä. Hieronta on minulle erittäin tärkeä kehonhuoltomuoto, onnekseni minulla on hyvä urheiluhieroja. Liikkuvuusharjoitteluna teen paljon joogatyylisiä harjoitteita.

Fysiikka on oltava kohdallaan, mutta ennen kaikkea psyyke. Jeren harjoitteluohjelmassa on runsaasti mielikuvaharjoittelua.

– Minulla on ollut kaksi vuotta valmentaja tukenani, Mari Pakka , joka on erityisesti juuri keskittynyt henkisen puolen valmennukseen fyysisen valmennuksen ohella.

– Marin valmennuksen myötä merkittävin kehitykseni on viime aikoina tapahtunut nimen omaan henkisellä puolella: esimerkiksi itseluottamukseni on kasvanut hurjasti, Jere kertoo.

Snowcross näyttää hurjalta. Eikö se pelota?

– Laji ehkä näyttää hurjemmalta kuin mitä se on. Olennaista on hallita väline ja itsensä. Kun tietää, mitä tekee kisaan lähtiessään, pystyy matkaan lähtemään rauhallisin mielin.

Mari Pakan valmennuksessa Jere on myös hionut ruokavaliotaan entistä paremmin onnistumistaan tukevaksi.

– Marin suunnittelema ruokavalio on auttanut minua paljon. Mikä siinä on tärkeintä: olen pysynyt terveenä.

Jere pyrkii syömään mahdollisimman puhdasta ja luonnollista ruokaa. Jonkin verran hän täydentää ruokavaliotaan superfoodeilla ja vitamiineilla.

180-senttinen Jere painaa 83 kiloa.

– Olen mielestäni aika sopivan kokoinen snowcross-kilpailijaksi. Minulla on riittävästi massaa hallita yli 200 kiloa painavaa moottorikelkkaa, mutta olen tarpeeksi sutjakka räjähtävää nopeutta vaativaan lajiin, hän pohtii.

– Kuskin koko ei tässä lajissa kuitenkaan ole ratkaiseva tekijä, hän huomauttaa.

Kilpailuvietti on Jeren mukaan ennen kaikkea sisäinen motivaatiokipinä.

– Nautin, kun saan kehittää itseäni ja kun huomaan, miten kehitystä tapahtuu. Kilpaileminen on suuri nautinto – ennen kaikkea itselleni. Ulkoiset kannusteet ovat tärkeitä, mutta olennaista on sisäinen motivaatio, Jere painottaa.

Punkaharjulla asuvalla Jerellä on kotiaan lähellä Parikkalassa hyvä ajorata, missä hän käy kolmisen kertaa viikossa ajamassa. Tällä kaudella hän pääsi lumilla ajamaan ensimmäisen kerran joulukuun puolivälissä. Oulun Stadion Snowcrossista Jere odottaa tiukkatempoista kisaa. Hän ajaa Oulussa molempina päivinä, perjantaina ja lauantaina.

”– Merkittävin kehitykseni on viime aikoina tapahtunut henkisellä puolella.”