Henkilöstöpäivillä Kärkkäisen henkilökunta sai tietoa ja tunteita sekä yhteisöllisiä kohtaamisia

J. Kärkkäinen Oy:n henkilökunta vietti henkilöstöpäiviä helmikuussa. Kärkkäisellä on henkilökuntaa lähes 600. Kärkkäisen tavaratalot ovat Ylivieskassa, Lahdessa,

Jyväskylässä, Oulussa ja Iissä. Lisäksi yrityksellä on konttorit Oulunsalossa, Vantaalla ja Lempäälässä. Verkkokauppa www.karkkainen.com toimii koko Suomessa 24/7. Juha ja Leena Kärkkäisen omistama kotimainen perhe-

yritys J. Kärkkäinen Oy täyttää tänä vuonna 30 vuotta.

Teksti: Reetta Reinman Kuvat: Jenni Rättyä

TEHOKAS

YHTEISTYÖ

LUOTETTAVA

HINTA29VALIKOIMA29PALVELU

J. Kärkkäinen Oy:n henkilöstöjohtaja Tuomo Kellokoski painotti henkilöstöpäivillä Kärkkäisen henkilökunnalle, että J. Kärkkäinen Oy:n toimintaperiaatteet hinta, valikoima ja palvelu sekä yrityksen arvot kiteytettynä sanoihin tehokas, yhteistyö ja luotettavuus ovat keskenään saumattomassa vuorovaikutuksessa toteuttaen toinen toistaan ja toteutuen toisissaan.

– Tähän yhteiseen maaliin me kaikki keskitymme.

Talous - ja hallintojohtaja Riku Ilvesluoto toi henkilöstöpäiville iloisia uutisia J. Kärkkäinen Oy konsernin kasvuluvuista.

– Ne ovat erinomaisia. Koko konsernin 31.1.2018 päättyneen tilikauden liikevaihto kasvoi vuoden takaiseen verrattuna 20 prosenttia, Kärkkäisen verkkokaupan www.karkkainen.com yli 50 prosenttia. Jokainen Kärkkäisen tavaratalo on hyvässä kasvuvedossa.

J. Kärkkäinen Oy:n konsernin 31.1.2018 päättyneen tilikauden liikevaihto on noin 207 miljoonaa euroa.

J. Kärkkäinen Oy toimii myös maahantuojana ja tukkukauppana. Kärkkäisen tuontitoiminnan johtaja Jari Lappalainen kertoi, että Kärkkäisellä on tällä hetkellä noin 50 oman maahantuonnin tuotemerkkiä omissa tavarataloissa ja verkkokaupassa sekä tukkukaupan valikoimissa. Tukkukaupasta Kärkkäisellä vastaa Jari Poikolan johtama SuomiTrading. Kärkkäinen tuo maahan esimerkiksi työkaluja, autotarvikkeita, pienkoneita, urheilutekstiileitä ja luontaistuotteita.

Kärkkäisen kaupallinen johtaja Antti Korkiakoski korosti, että asiakas on Kärkkäisellä aina kuningas.

– Valikoimamme ylivoima on ja tulee olemaan myös jatkossa ehdoton kilpailuvalttimme, valikoiman ylivoimaa tukevat hyvä palvelu ja tuotteiden erinomainen saatavuus. Tuotteiden saatavuuden parantamiseksi meillä on tulossa tänä keväänä merkittäviä parannuksia, Korkiakoski avasi tulossa olevia asiakaspalvelun parannuksia. Niistä tarkemmin jatkossa.

Kärkkäisen verkkokaupan vetäjä Janne Kärkkäinen kertoi, että jatkossa edelleen panostetaan verkkokaupan valikoimien kasvattamiseen. Nyt Kärkkäisen verkkokaupan valikoimissa on jo reilusti yli 100 000 tuotetta. Vuonna 2017 Kärkkäisen verkkokaupan liikevaihto oli noin 24,5 miljoonaa euroa.

J. Kärkkäinen Oy:n kaiken markkinoinnin printissä, netissä, somessa sekä myös yrityksen ulkoisen mediamarkkinoinnin suunnittelee ja toteuttaa Sampsa Veteläisen vetämä Mainostoimisto, Maikkari. Maikkari tuottaa myös tavaratalojen tarvitsemat markkinointimateriaalit, kuten myymäläjulisteet.

– Suunnittelemme myös tuotemerkit ja tuotepakkaukset Kärkkäisen maahantuomille tuotteille, Sampsa avasi Maikkarin monia töitä.

Maikkarin vastuulla on lisäksi J. Kärkkäinen Oy:n kustantaman Suomen suurimman jakelulehden KauppaSuomi-lehden sekä sen välissä ilmestyvän Kärkkäisen asiakaslehden graafinen suunnittelu, painopinnan valmistus, kuvien käsittely sekä kaikki lehtiin liittyvä kirjapainojen kanssa tehtävä työ ja aineiston saattaminen digitaaliseen muotoon Kärkkäisen ja KauppaSuomen verkkosivuille. Kärkkäisen digitaalisen markkinoinnin päällikkö Mikko Heikkilä iloitsi, miten hienosti Kärkkäisen verkkokaupan tuotteet ovat löytäneet asiakkaansa verkossa.

Kärkkäisen tuotetietotiimin vetäjä Mika Pahikka-aho kertoi Kärkkäisen työntekijöille, millaisia digitaalisia työvaiheita on esimerkiksi siinä, ennen kuin uusi tuote on Kärkkäisen verkkokaupan valikoimissa. Kärkkäisen tietohallintojohtaja Jussi Yli-Korpela avasi, mitä kaikkea hänen johtamansa IT-tiimin vastuualueelle kuuluu.

– Kaupan jatkuvasti kehit¬tyvä digitalisaatio on IT-tiimin merkittävä työllistäjä, totesi Yli-Korpela.

Henkilöstöpäivillä Kärkkäisen henkilökunta sai myös aimo annoksen sparrausta ennen kaikkea työasenteeseen ja elämäniloon kouluttaja ja sparraaja Tom Pöystin mukaansa tempaavan esityksen muodossa.

Hän korosti, että olennaista työssä on aina se millä mielellä työtä tehdään. Tekemisen meininkiin jokainen voi itse vaikuttaa.

– Ja elämä on nauttimista varten, rajojaan saa ja pitää ravistella, kannusti Pöysti.

Henkilöstöpäivillä Kärkkäisen henkilökunta sai runsaasti tietoa sekä mahdollisuuden tavata toisiaan ja vaihtaa kuulumisia.

”– Asiakas on Kärkkäisellä aina kuningas. ”
”– Suunnittelemme myös tuotemerkit ja tuotepakkaukset Kärkkäisen
maahantuomille
tuotteille.”