Suomalaisilla Pohjan Neito -puhdistusaineilla siivoat kotisi ympäristöystävällisesti

Pohjan Neito puhdistusaineita valmistaa suomalainen pienyritys Viherneito Oy. Yrityksen ideologiaan kuuluu olla lähellä asiakasta. Tuotekehityksessä huomioidaan asiakkaiden toiveet, mistä viimeisimpänä esimerkkinä on tuotesarjaan uutuudet Pohjan Neito yleispuhdistusaine Metsä sekä pyykin huuhteluun ja raikastamiseen lanseerattu pyykkietikka.

Teksti: Reetta Reinman

Pohjan Neito -tuotesarjan nimi nojaa suomalaiseen kansanperinteeseen. Tuotteissa käytetään hajusteita maltillisesti. Tuoksut ovat raikkaita. Niissä korostuu suomalaisuus ja suomalainen luonto.

Sarjaan kuuluvat Pohjan Neito yleispuhdistusaineet, astianpesuainetiivisteet sekä saniteetti- ja kylpyhuonetilojen puhdistusaineet ja ikkunanpesuaine. Sarjan tehokkaammat tuotteet olivat aiemmin nimellä Pohjan Akka, mutta nyt tehostettu ominaisuus ilmaistaan etiketissä termein teho tai tehostettu.

Pohjan Neito -tuotteet ovat olleet markkinalla vuodesta 2012. Liiketoimintakaupan myötä viimeisen vuoden ajan brändistä ja tuotekehityksestä on vastannut espoolainen Viherneito Oy.

– Pohjan Neito -tuotteiden valmistus on koko niiden historian ajan perustunut ympäristöystävällisyyteen, kotimaiseen valmistukseen ja laadukkuuteen. Mielestämme kotimainen valmistus on osa ekologista ajattelutapaa. Kun valmistamme tuotteet kotimaassa, säästämme kuljetusten aiheuttamia ympäristöhaittoja ja tuemme kotimaista tuotantoa, sanoo Viherneito Oy:n toimitusjohtaja Monna Huvilinna.

Viherneito Oy valmistaa Pohjan Neito -tuotteet alihankkijan tiloissa Kotkassa. Yrityksen osakkaat vastaavat tuotannon koordinoinnista, markkinoinnista ja tuotekehityksestä.

– Tiivis kumppanuus alihankkijan kanssa mahdollistaa myös tehokkaan tuotannon ja toimitukset. Liiketoimintakaupan jälkeen toimintamme on lähtenyt uudelleen kasvuun. Pohjan Neito -tuotteita on kattavasti saatavilla Suomen markkinoilla, muun muassa Kärkkäisellä.

Merkkinä kotimaisesta työstä Pohjan Neito -tuotteiden valmistajalle on myönnetty Avainlipputunnus. Toimitusjohtaja Huvilinna kertoo, että yhteistyö tunnuksen myöntäneen Suomalaisen Työn Liiton kanssa on tiivistä, ja Avainlippu-merkin alla kampanjoidaan aktiivisesti.

– Tuotesarjamme puhdistusaineet ja astianpesuaine ovat biohajoavia ja siten turvallisia ympäristölle. Tuotteet ovat läpäisseet myös ympäristömerkintään liittyvät tehokkuustestit, joten tuotteet todellakin myös puhdistavat pintoja, turvallisesti, mutta tehokkaasti, Huvilinna korostaa.

Pohjan Neito tuotteilla onkin vuodesta 2012 saakka ollut ympäristöystävällisyydestä takuuna pohjoismainen Joutsenlippu-sertifikaatti. Ympäristömerkin hakeminen on yritykselle vapaaehtoista, joten sen saamiseen liittyvät kriteerit ovat huomattavasti lakeja ja asetuksia tiukemmat. Pohjoismaisen Joutsenmerkin ja EU:n Ympäristömerkin ECOlabelin saadakseen tuotteiden, valmistukseen käytettävien raaka-aineiden, tuotepakkausten ja valmistusprosessin on täytettävä vaatimukset, joilla pyritään edistämään kestävää kehitystä. Myös tuotteen ekologinen käyttötapa huomioidaan sertifikaatteja myönnettäessä.

– Koko tuotekehitystämme ohjaa ajatus, että aineista jätetään kaikki turha pois, laadun kärsimättä. Tämän vuoksi tuotteiden väriaineet ollaan jättämässä uusissa tuotantoerissä kokonaan pois vuoden 2018 aikana, Huvilinna kertoo.

Pohjan Neito -tuotteiden pullot ovat kierrätettävää muovia. Ne voidaan täyttää uudelleen tuotesarjan tiivistetuotteita hyödyntämällä. Myös kuljetuspakkauksissa käytetään kierrätettäviä materiaaleja.

– Pakkausten kierrätettävyys ja uusiokäyttö ovat myös ympäristömerkkien myöntämisen ehtona, huomauttaa Huvilinna.

Toimitusjohtaja Monna Huvilinna korostaa, että suomalaisena pienyrityksenä Viherneito Oy haluaa olla lähellä asiakasta; asiakkaat ovat tuotekehityksen tukena.

– Ketteränä toimijana haluamme huomioida asiakkaiden toiveet ja tuoda markkinoille uusia, toivottuja tuotteita sekä uudistaa valikoimaamme.

– Haastamme myös kuluttajat mukaan vaikuttamaan tuotekehitykseen mm. Facebook-sivuillamme. Uskollisen asiakaskunnan kanssa on hienoa päästä tekemään kehitystyötä. Kauppiaiden ja kauppojen toiveita kuuntelen itse kauppiassuhteista vastaavana herkällä korvalla niin pakkausten merkintöjen, etikettien kuin pakkauskokojen suhteen. Haluamme tarjota myös kemian alan opiskelijoille mahdollisuuden olla mukana tuotekehityksessä ja tuotteiden testaamisessa. Aloitammekin kevään aikana yhteistyön Turun Ammattikorkeakoulun kanssa, mihin meillä pk-yrityksenä on hyvät mahdollisuudet. Näin ammattikorkeakouluopiskelijat pääsevät parhaalla mahdollisella tavalla kiinni käytännön työelämään ja teknokemian alan tuotantoon.

Huvilinna uskoo, että aidolla asiakaslähtöisyydellä tuotesarja kehittyy ja saa lisää uskollisia käyttäjiä.

– Esimerkiksi Pohjan Neito -tuotesarjan uusin tuote, Pohjan Neito Metsä -yleispuhdistusaine on valloittanut kuluttajat rauhoittavalla, suomalaisen metsän tuoksulla.

Asiakkaiden toiveesta tuotesarja laajeni myös pyykkihuoltoon. Uutuutena Pohjan Neito-sarjassa on Pyykkietikka, sen tuoksuina Puhdas Puuvilla ja Mesiangervo.

– Pyykkietikkaa voi käyttää huuhteluaineen sijasta tekstiileille, joille huuhteluainetta ei suositella. Se poistaa hajut esimerkiksi urheiluvaatteista, raikastaa pyykit ja kirkastaa värit ja jopa vähentää nyppyyntymistä. Etikkaa voi käyttää myös pyykin pesuun ja liotukseen miltei kaikille tekstiileille. Lisäksi Pyykkietikka puhdistaa pyykinpesukoneesta pesuainejäämiä.

Pohjan Neidolle kevät on uudistumisen aikaa!

– Koko tuotesarjamme ilme, pullot, etiketit ja pakkaukset tullaan uusimaan kevään aikana. Pullot vaihtuvat valkoisiin spray-pulloihin. Etiketeissä tuotteiden nimet ja käyttötarkoitus on jatkossa pulloissa entistä selkeämmin esillä. Tuotekehityksen tuloksena tuotteista tullaan jättämään väriaineet pois. Hajusteet pidetään mietoina, ja ne valitaan huolella vain valikoituneilta toimittajilta, kertoo Huvilinna.

”– Tuotekehityksen tuloksena tuotteista tullaan jättämään väriaineet pois.”