Koeajossa:

Auto näyttää ihan Seat Leon -farkulta, mutta jotain erikoista siinä on. Enkä nyt puhu vain citycamo-teippauksista, vaan keulan isoista ilmanottoaukoista, tuplapakoputkista ja punaisista jarrusatuloista.

Cupra-teksti takaluukussa sekä Cupra-logot paljastavat sen mitä jo osasi epäilläkin. Kyseessä on Seatin kaikkien aikojen tehokkain farkku eli Seat Leon ST Cupra.

Cupra-mallin kiinnostavin yksityiskohta löytyy tietysti konepellin alta.

Autossa on tuttu 2.0 TSI-bensamoottori, joka uusimmassa Leon Cuprassa tarjoaa tehoa 221 kW eli tasan 300 hevosvoimaa. Edeltävään malliin verrattuna tehot ovat kasvaneet maltilliset 10 hevosvoimaa. Vääntöä on saatu kuitenkin mukavat 30 Nm lisää. Moottorin huippuvääntö on nyt 380 Nm, joka on käytettävissä todella laajalla kierrosalueella, välillä 1800-5500rpm. Moottorin pariksi on valittavissa joko 6-vaihteinen manuaali tai DSG-automaatti. Näin hienosti vääntävä moottori olisi ilo ajaa myös manuaalivaihteisena, mutta DSG on mukavampi, taloudellisempi ja kiihdytyksessä jopa sekunnin kymmenyksen nopeampi, jos joku noin merkittävän eron huomaa.

Etuvetoinen Leon Cupra on saatavissa kolmiovisena Leon SC, viisiovisena Leon-hatchback tai Leon ST-farkkumallina. Etuvedon lisäksi Cupra-mallistossa on nyt myös nelivetoversio, kun Leon ST -farkku on saaavissa 4Drive-nelivedon ja DSG-automaattivaihteiston yhdistelmänä.

Nelivedon ansiosta moottorin tehoista ja suorituskyvystä pääsee nyt nauttimaan paremmin myös talvikaudella. Ihanneolosuhteissa etuvetoinen Leon Cupra kiihtyy satasen vauhtiin noin kuudessa sekunnissa. Tämä nelivetoinen malli pääsee hyödyntämään moottorin tehot paremmin ja on vieläkin nopeampi. Sataseen kiihdytys onnistuu 4,9 sekunnissa. Vaikka Cupra onkin ulkoasultaan hieman sporttisempi Leon, niin silti tämän farkkumallin suorituskyky saattaa yllättää monet muut autoilijat.

Tehokkaalla bensamoottorilla varustetun auton huono puoli on yleensä isompi polttoaineenkulutus ja korkeampi hankintahinta. Leon Cupra on siitä mukava urheiluauto, että tässä sekä hinta että polttoaineenkulutus pysyvät kohtuullisina, ainakin jos kuljettaja osoittaa hieman malttia niin kaasupolkimien kuin lisävarustelistan suhteen. Tämä nelivedolla varustettu malli on janoisin Cupra-versio, mutta silti yhdistetty kulutus on kohtuullinen 7,2 l/100km ja CO2-päästöt 164 g/km. Vaikka bensamottorin päästöt hieman korottavat autoveron osuutta, on lähtöhinta silti suorituskykyyn nähden edullinen, 46 528 euroa. Leon Cupra-malliston edullisin on 3-ovinen Leon SC Cupra manuaalivaihteisena.

Sen lähtöhinta on 39 969 euroa.

Tehokkaan moottorin lisäksi Cupra-mallin ominaisuuksiin kuuluu kattava vakiovarustelu. Autossa on Drive Profile -ajoprofiilin valinta sekä DCC-alustansäätö, joka sisältää elektronisesti ohjatut iskunvaimentimet.

Vakiovarusteluun kuuluvat myös LED-ajovalot, nopeuden mukaan säätyvä ohjaus ja 19” vanteet. Matkustamon puolella urheilullista fiilistä tuovat musta Cupra-sisustus, nahkaverhoiltu ohjauspyörä, urheilulliset istuimet Alcantara/keinonahkaverhoilulla, kynnyslistat Cupra-tekstein ja alumiinipintaiset polkimet. Vaikka vakiovarustelu on runsas, niin lisävarusteitakin toki löytyy. Koeajetussa autossa oli lisäksi mm.

avaimeton lukitusjärjestelmä, navigointi, peruutustutkat sekä -kamera, Connectivity Box eli yhteensopivan älypuhelimen langaton lataus keskikonsolissa ja Cupra-erikoisistuimet. Lisävarusteiden kera auton kokonaishinta nousi 52 640 euroon.

”Vaikka Cupra onkin ulkoasultaan hieman sporttisempi Leon, niin silti tämän farkkumallin suorituskyky saattaa yllättää monet muut autoilijat.”