Koeajossa BMW X3 xDrive20d

Kuljettaja nauttii BMW X3:n puikoissa.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Urheilullinen katumaasturi on monen kuljettajan ihanneauto. Eikä mikään ihme. Tarjoaahan se tilaa, hyvän näkyvyyden, urheilulliset ajo-ominaisuudet ja vielä etenemiskykyä talvikeleihin.

Nämä ominaisuudet löytyvät ainakin uudesta BMW X3-mallista. Nyt nämä BMW katumaasturimalliston keskimmäinen on siirtynyt jo kolmanteen mallisukupolveen.

Vaikka BMW X3 on täysin uusi, on siinä selvää sukunäköä. Tosin tuntuu, että auton muotoilua on lähdetty toteuttamaan hieman eri suunnasta. Kun edeltävä BMW X3 oli muodoiltaan jylhän maasturimainen, on tässä uutukaisessa puolestaan korostettu auton sporttisempaa puolta.

Erityisesti valojen muotoilulla autoon on saatu kevyempi ilme. Tehokkaat LED-ajovalot kuuluvat vakiovarusteluun. Adaptiiviset LED-ajovalot (sis. kaukovalot) ovat saatavissa lisävarusteena.

Merkin tunnistettavin piirre eli keulan munuaiset ovat nyt entistä isommat. Munuaisten sisältä löytyy aktiivinen etusäleikkö, joka ohjaa jäähdytysilmaa tarpeen mukaan moottoritilaan. Sporttisen ulkoasun viimeistelevät tuplapakoputket sekä isot vanteet, joiden koko on vähintään 18 tuumaa.

Urheilullisessa katumaasturissa pitäisi tietysti olla kohtuullisen tehokas moottori. X3-mallin bensiinimoottorit ovat xDrive20i (184 hv) ja xDrive30i (252 hv). Ehkä kuitenkin diesel on se järkevämpi vaihtoehto, joten valinta jää xDrive20d (190 hv) ja xDrive30d (265 hv) mallien välille.

Malliston huipulla on vielä M Performance -malli X3 M40i (360 hv). Kaikkien moottoreiden yhteydessä on automaattivaihteisto ja neliveto.

Suorituskyvyn puolesta tämä 190 hv ja 400 Nm tarjoava xDrive20d riittää enemmän kuin hyvin. Auto kiihtyy satasen vauhtiin 8,0 sekunnissa, joten suorituskyvyn puutteessa ei voi valittaa. Vielä isommat pisteet tulee taloudellisuudesta. Auton yhdistetty kulutus on 5,0 l/100km ja CO2-päästöt 132 g/km. Isompi rengastus voi kasvattaa kulutusta muutaman desin, mutta silti meno on mukavan taloudellista.

Kuljettaja nauttii X3:n puikoissa. Matkustamon puolella näkymä on hyvin tuttu BMW-kuskeille, toki pientä päivitystä on tapahtunut.

Kojelaudan ilme on nyt linjakkaampi ja kevyempi. Kojelaudan yläosassa on vakiona 6,5 tuuman infonäyttö, jonka voi päivittää navigointipaketin kera 10,2-tuumaiseksi kosketusnäytöksi. Samoin perinteisen mittariston tilalle voi vaihtaa 12,3-tuumaisen näytön, jonka näkymä vaihtuu valitun ajotilan (Comfort, Sport, Eco Pro) mukaan.

Tavaratilaa löytyy 550 litraa, jonka saa kasvatettua 1600 litraan. Sähkötoiminen takaluukku kuuluu vakiovarusteluun.

BMW X3-malliston hinnat alkavat 59 375 eurosta (xDrive20d). Suomeen tuotavissa malleissa on aina Business-varustelu, joka sisältää mm. pysäköintitutkat ja automaattisen 3-alue ilmastoinnin. Valittavissa ovat myös xLine, Luxury ja M Sport -varustetasot.

Urheilullinen M Sport sisältää mm. vakiosta poikkeavan etupuskurin, korinväriset helmat, 19-tuumaiset vanteet, M Sport -alustan, urheilullisen ohjauspyörän ja erinomaisen sivutuen tarjoavat etuistuimet.

M Sport -varustelulla xDrive20d -mallin lähtöhinta on 67 763 euroa.

Urheilullista , premium-luokan katumaasturia etsivälle uusi BMW X3 on takuuvarma valinta. Vaikka maasturimaisesta ulkonäöstä on hieman luovuttu, on tilalle saatu aimo annos lisää sporttisuutta.

Muuten BMW X3 ei tarjoa isoja yllätyksiä, mutta täyttää kaikki premium-autoilijan tarpeet paremmin kuin hyvin.

”– Munuaisten sisältä löytyy aktiivinen etusäleikkö, joka ohjaa jäähdytysilmaa tarpeen mukaan moottoritilaan.”
”– Vaikka BMW X3 on täysin uusi, on siinä selvää sukunäköä.”