Koeajossa Ford EcoSport ST-Line 1.0 Ecoboost

Nahkaverhoiltu ohjauspyörä, puolinahkaverhoillut istuimet punaisella tikkauksella, ST-Line-kynnyslevyt ja ruostumattomasta teräksestä valmistetut urheilulliset polkimet luovat ohjaamoon sporttista tunnelmaa.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Fordin SUV-perheen pienin eli EcoSport on uudistunut. Auto on saanut uutta ilmettä, jossa on selvää sukunäköä isompiin Edge ja Kuga -malleihin.

Keulalla huomion vie uusi etusäleikkö, joka yhdessä terävästi muotoiltujen ajovalojen kanssa luo autolla varsin jykevän ilmeen. Samoin auton perään on saatu mukavasti uutta ryhtiä takavalojen muotoilulla.

Vaikka keulan ilme on hieman tyly, ei EcoSport näytä uhkaavalta vaan enemmänkin itsevarmalta. Se ei lainkaan häpeile kompaktia kokoaan, vaan lähtee reilusti samalle viivalle isompien katumaasturien kanssa.

Autossa on myös sopiva ripaus sporttisuutta, varsinkin jos varusteluna on ST-Line. EcoSport ST-Line erottuu vakiomallista uusien puskureiden, sivuhelmojen, etusäleikön, mustilla kehyksillä varustettujan ajovaloumpioiden ja 17-tuumaisten Dark Tarnish -vanteiden ansiosta.

Tässä koeajetussa autossa oli värinä kirkkaansininen ”Blue Lightning”, joka sopii EcoSportin ulkokuoreen loistavasti. Tämän sinisen salaman lisäksi valittavissa on 11 muuta värivaihtoehtoa. Lisävarusteena on saatavissa myös auton kaksoisväritys, jolloin katto, ikkunapilarit, ovien yläkarmit, katon takaspoilerin ja sivupeilit poikkeavat korin ulkoväristä.

ST-Line -mallissa on vakiona musta katto ja mustat kattokaiteet. Muut katon kontrastivärit ovat saatavissa lisävarusteena.

ST-Line -varustelu näkyy myös matkustamon puolella. Nahkaverhoiltu ohjauspyörä, puolinahkaverhoillut istuimet punaisella tikkauksella, ST-Line-kynnyslevyt ja ruostumattomasta teräksestä valmistetut urheilulliset polkimet luovat ohjaamoon sopivasti sporttista tunnelmaa.

Auton kompakteista mitoista johtuen takapenkin polvitila jää aikuisella ahtaaksi, mutta lapset mahtuvat sinne hyvin. Tavaratilaa löytyy 355 litraa. Vaikka tavarat mahtuvatkin kyytiin, niin yksi hankaluus takakontin käytössä on. Nimittäin takaluukku, joka aukeaa sivulle. Sen käyttö kun vaatii yllättävän paljon tilaa.

Muuten EcoSport on ajossa kätevä ja ketterän kokoinen. Kun pituutta on vain neljä metriä, on autoa helppo pyöritellä myös ahtaissa paikoissa.

EcoSportia liikuttaa 1.0 EcoBoost-bensiinimoottori, joka on saatavissa 125- tai 140-hevosvoimaisena versiona. Perusmallissa (Trend) on manuaalivaihteisto, Titanium ja ST-Line -malleissa moottorin parina on 6-portainen automaatti. Tämän koeajetun 140-hevosvoimaisen EcoBoostin kanssa on aina 6-vaihteinen manuaali, joka sopii loistavasti pienen turbomoottorin pariksi.

Malliston täydentää uusi 1.5 EcoBlue -dieselmoottori (125 hv / 300 Nm) joka on saatavissa etu- tai nelivetoisena versiona.

Dieseliä voi suositella vain todella paljon ajaville, sillä EcoSport on kohtuullisen taloudellinen myös tällä bensamoottorilla. Auton yhdistetty kulutus on 5,2 l/100km ja CO2-päästöt 119 g/km.

EcoSport -malliston hinnat alkavat 20 582 eurosta (1.0 EcoBoost Trend). Koeajetun 1.0 EcoBoost (140 hv) ST-Line -mallin lähtöhinta on 24 288 euroa.

Perusmallin Trendin ja urheilullisen ST-Linen lisäksi valittavissa on Titanium-varustelu.

”– Kun pituutta on vain neljä metriä, on autoa helppo pyöritellä myös ahtaissa paikoissa.”