Koeajossa Mercedes-Benz A 180 Style

Terävän ilmeen omaavat ajovalot ovat selvä viittaus Mersun uuden A-sarjan dynaamiseen luonteeseen. Vaikka ulkomuoto muistuttaa edeltävää mallia, on uutuus selvästi isompi.

Mercedes-Benz A 180 Style:ssa akseliväli on venynyt 30 mm lukemaan 2729 mm. Kokonaispituus on kasvanut kaikkiaan 120 mm. Auto ei pelkästään näytä virtaviivaiselta, vaan myös erinomainen ilmanvastuskerroin (0,25) kertoo saman asian.

Venynyt akseliväli on tuonut lisää tilaa matkustamoon niin etu- kuin takapenkkiläisillekin. Autossa istutaan matalalla, mikä tarjoaa nautinnollisen ajofiiliksen.

Tosin vastaavasti autoon istuminen ja varsinkin sieltä nouseminen vaatii pientä voimanponnistusta ylöspäin, varsinkin jos jalkalihakset eivät ole enää aivan nuoruuden voimissa.

Takapenkille kulkemista on helpotettu, mutta edelleen jalkoja joutuu asettelemaan sopivaan kulmaan. Kun takapenkille pääsee, mahtuu siellä aikuinenkin istumaan. Matkustamon lisäksi myös tavaratila on kasvanut.

Lastausaukko on isompi ja tavaratila pidempi. Tavaratilaa löytyy nyt melkein 30 litraa enemmän, eli yhteensä 370 litraa.

Suurimman uudistuksen huomaa istuessaan kuljettajan paikalle. Auton mittariston ja infonäytön muodostavat kaksi erillistä näyttöä, jotka varustelusta riippuen ovat molemmat 7-tuumaisia, 7” ja 10,25” tai kaksi 10,25-tuumaista näyttöä. Infonäyttö on kosketusnäyttö, mutta helpommin sitä ohjaa joko ohjauspyörän hipaisukytkimillä tai keskikonsolin Touchpad-kosketuspaneelilla. Keskikonsolin Touchpad myös vastaa käskyihin, mikä helpottaa sen käyttöä varsinkin, jos valikoita pitää selata ajon aikana.

Mersun uusi MBUX-multimediakäyttöliittymä on onneksi selkeä ja helppokäyttöinen. Valikkorakenne on riittävän yksinkertainen, joten se tulee nopeasti tutuksi. A-sarjassa on myös uusi oppiva puheohjaus. Voit aloittaa juttelun sanomalla ”Hey Mercedes” tai painamalla ohjauspyörän painiketta.

Järjestelmä osaa esimerkiksi säätää auton lämpötilaa, kun toteat englanniksi, että sinulla on kylmä, tai vaihtaa haluamasi radioaseman pelkän nimen perusteella. Puheohjaus tarjoaa juttuseuraa pitkillä ajomatkoilla, mutta välillä päädyimme pieneen väittelyyn, kun emme aina halunneet ymmärtää toisiamme.

Puheohjaus on hauska lisä, mutta edelleen monet toiminnot on helpompi säätää käsin.

Uuden A-sarjan hinnat alkavat 31 645 eurosta. MBUX-käyttöliittymä, Touchpad-ohjain, peruutuskamera, automaattinen ilmastointi ja Comfort-alusta kuuluvat vakiovarusteluun. Perusmallin lisäksi valittavissa ovat Style, Progressive tai urheilullinen AMG -varustelu.

Koeajetussa autossa oli Style-varustelu, johon kuuluvat mm. kevytmetallivanteet, nahkainen ohjauspyörä ja LED High Performance-ajovalot.

Uuteen A-sarjaan on aluksi tarjolla kaksi bensiinimoottoria (A 200 ja A 250) sekä yksi diesel (A 180 d). A 200 on saatavissa myös manuaalivaihteisena, mutta muuten autossa on aina 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti. Koeajoimme malliston taloudellisimman version, eli 1.5-litraisella dieselmoottorilla varustetun A 180 d:n. Moottori tuottaa tehoa 116 hv ja vääntöä 260 Nm, jotka riittävät hyvin arkiajossa. Diesel on myös todella taloudellinen.

A 180 d Style -mallin yhdistetty kulutus on 4,2 l/100 km ja CO2-päästöt 111 g/km.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Mercedes-Benz A 180 Style:ssa akseliväli on venynyt 30 mm lukemaan 2729 mm. Kokonaispituus on kasvanut kaikkiaan 120 mm. Auto ei pelkästään näytä virtaviivaiselta, vaan myös erinomainen ilmanvastuskerroin (0,25) kertoo saman asian.

Venynyt akseliväli on tuonut lisää tilaa matkustamoon niin etu- kuin takapenkkiläisillekin. Autossa istutaan matalalla, mikä tarjoaa nautinnollisen ajofiiliksen.

Tosin vastaavasti autoon istuminen ja varsinkin sieltä nouseminen vaatii pientä voimanponnistusta ylöspäin, varsinkin jos jalkalihakset eivät ole enää aivan nuoruuden voimissa.

Takapenkille kulkemista on helpotettu, mutta edelleen jalkoja joutuu asettelemaan sopivaan kulmaan. Kun takapenkille pääsee, mahtuu siellä aikuinenkin istumaan. Matkustamon lisäksi myös tavaratila on kasvanut.

Lastausaukko on isompi ja tavaratila pidempi. Tavaratilaa löytyy nyt melkein 30 litraa enemmän, eli yhteensä 370 litraa.

Suurimman uudistuksen huomaa istuessaan kuljettajan paikalle. Auton mittariston ja infonäytön muodostavat kaksi erillistä näyttöä, jotka varustelusta riippuen ovat molemmat 7-tuumaisia, 7” ja 10,25” tai kaksi 10,25-tuumaista näyttöä. Infonäyttö on kosketusnäyttö, mutta helpommin sitä ohjaa joko ohjauspyörän hipaisukytkimillä tai keskikonsolin Touchpad-kosketuspaneelilla. Keskikonsolin Touchpad myös vastaa käskyihin, mikä helpottaa sen käyttöä varsinkin, jos valikoita pitää selata ajon aikana.

Mersun uusi MBUX-multimediakäyttöliittymä on onneksi selkeä ja helppokäyttöinen. Valikkorakenne on riittävän yksinkertainen, joten se tulee nopeasti tutuksi. A-sarjassa on myös uusi oppiva puheohjaus. Voit aloittaa juttelun sanomalla ”Hey Mercedes” tai painamalla ohjauspyörän painiketta.

Järjestelmä osaa esimerkiksi säätää auton lämpötilaa, kun toteat englanniksi, että sinulla on kylmä, tai vaihtaa haluamasi radioaseman pelkän nimen perusteella. Puheohjaus tarjoaa juttuseuraa pitkillä ajomatkoilla, mutta välillä päädyimme pieneen väittelyyn, kun emme aina halunneet ymmärtää toisiamme.

Puheohjaus on hauska lisä, mutta edelleen monet toiminnot on helpompi säätää käsin.

Uuden A-sarjan hinnat alkavat 31 645 eurosta. MBUX-käyttöliittymä, Touchpad-ohjain, peruutuskamera, automaattinen ilmastointi ja Comfort-alusta kuuluvat vakiovarusteluun. Perusmallin lisäksi valittavissa ovat Style, Progressive tai urheilullinen AMG -varustelu.

Koeajetussa autossa oli Style-varustelu, johon kuuluvat mm. kevytmetallivanteet, nahkainen ohjauspyörä ja LED High Performance-ajovalot.

Uuteen A-sarjaan on aluksi tarjolla kaksi bensiinimoottoria (A 200 ja A 250) sekä yksi diesel (A 180 d). A 200 on saatavissa myös manuaalivaihteisena, mutta muuten autossa on aina 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti. Koeajoimme malliston taloudellisimman version, eli 1.5-litraisella dieselmoottorilla varustetun A 180 d:n. Moottori tuottaa tehoa 116 hv ja vääntöä 260 Nm, jotka riittävät hyvin arkiajossa. Diesel on myös todella taloudellinen.

A 180 d Style -mallin yhdistetty kulutus on 4,2 l/100 km ja CO2-päästöt 111 g/km.

”– A-sarjassa on myös uusi oppiva puheohjaus. Voit aloittaa juttelun sanomalla ”Hey Mercedes” tai painamalla ohjauspyörän painiketta.”
”– Autossa istutaan matalalla, mikä tarjoaa nautinnollisen ajofiiliksen. ”