Koeajossa BMW M5 Sedan

BMW M5 Sedan on kuin kiltti hirviö, joka osaa käyttäytyä salonkikelpoisesti, mutta tarvittaessa muuttuu todelliseksi pedoksi.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Lähtökohdiltaan BMW:n 5-sarjalainen on urheilullinen, mutta ennen kaikkea tilava ja edustava henkilöauto. Kun tähän lähes edustusautomaiseen koriin asennetaan urheiluauton moottori, ja päivitetään alusta, jarrut, ohjaus ja voimansiirto vastaamaan kasvaneita tehoja, on tuloksena BMW M5.

Jo pelkästään auton legendaarinen nimi herättää lämpimiä tunteita jokaisessa automaailmaa seuraavassa, joten on mielenkiintoista kokeilla, miltä tehopainoksen uusin versio tuntuu.

Auto käynnistyy napista, jonka punainen väri on kutsuva, mutta samalla toimii kuin varoituksena: Tiedätkö nyt varmasti, mitä olet tekemässä?

Nappia painamalla konepellin alle kätketty 4.4-litrainen V8 mörähtää käyntiin matalien pakoäänien saattelemana.

Keskikonsolista löytyy painike, jolla äänet saa hieman vaimeammiksi, mutta V8 juttelee niin nätisti, että sen puhetta kuuntelee mielellään. Äänet hieman vaimenevat, kun autolla lähtee liikenteeseen. Normaaliajossa auto on jopa uskomattoman hiljainen.

Äänimaailma kuitenkin muuttuu selvästi, kun kaasupoljinta painaa hieman syvemmälle lattiaan. Kahden turboahtimen avulla V8 tuottaa tehoa 441 kW (600 hv) ja vääntöä mahtavat 750 Nm. Tämän sekä kuulee että tuntee. BMW M5 liikkuu normaaliajossa sivistyneen rauhallisesti, mutta kun tehoa kaivataan, sitä myös saa isoina annoksina.

Kannattaa siis varmistaa, että ratti on suorassa, kun kaasupolkimeen koskee! Parhaimmillaan BMW M5 kiihtyy satasen vauhtiin 3,4 sekunnissa, ja jos kaasupolkimen uskaltaisi pitää lattiassa, tulisi kaksisataa mittariin jo 11 sekunnissa.

Ensimmäisenä autossa tekeekin vaikutuksen sen uskomaton suorituskyky. Se ei ole kuitenkaan auton ainoa anti, vaan sillä on paljon muutakin tarjottavaa.

Uutuus on varustettu xDrive-järjestelmällä, ja on näin ensimmäinen nelivetoinen M5. Moottorin tehot huomioiden neliveto on tervetullut lisä auton ominaisuuksiin. Uusi M xDrive mahdollistaa voimansiirron säätämisen etu- ja taka-akselin välillä. Mutkatiellä voi valita 4WD Sport-tilan, jolloin takapyörät saavat enemmän voimaa. Autosta saa halutessaan myös kokonaan takavetoisen valitsemalla 2WD -asetuksen.

Nelivedon toimintatila vaikuttaa selvästi auton käytökseen, mutta on vain yksi osa sitä, miten auton ominaisuuksia voi muokata mieleisekseen.

Omat valinnat löytyvät niin moottorille, vaihteistolle, ohjaukselle kuin iskunvaimennuksellekin.

Kun valittuna on Comfort-tila, toimii auto loistavasti päivittäisessä ajossa. Iskunvaimennusta ei voi ehkä kehua mukavan pehmeäksi, mutta auto ei ole myöskään kivireki. Voimaa toki löytyy, mutta autolla voi hyvin matkata rennosti maantiellä tai lipua hiljaa ruuhkassa. Tosin ruuhkassa seistessä sekä kuljettaja että auto tuntuvat kaipaavan aivan eri ympäristöön.

Mukavalla mutkatiellä kokeillaan hieman sporttisempia asetuksia, joiden avulla M5:stä paljastuu aivan toinen. Kun ohjaus terävöityy, iskunvaimennus jäykistyy ja vaihteisto reagoi ärhäkämmin, on M5 mutkatiellä uskomattoman hieno ajettava. Iso 5-sarjalainen tuntuu kuin kutistuvan ketteräksi urheiluautoksi.

Asetuksia voi säätää yksilöllisesti keskikonsolin painikkeilla, tai tallentaa omat suosikkiasetukset ohjauspyörän punaisten M1 ja M2 -painikkeiden taakse.

BMW M5:n autoveroton lähtöhinta on 113 150 euroa. Valitettavasti auton 241 g/km CO2-päästöjä pidetään jotenkin suurina, joten autovero on sen mukainen. Autoveron kanssa auton kokonaishinta nousee 188 205 euroon.

Autovero näkyy myös lisävarusteiden hinnoissa. Tässä koeajetussa yksilössä lisävarusteita oli hieman runsaammin, jotka nostivat auton kokonaishinnan huimaan 230 000 euroon.

Harva ehkä tarvitsee 600-hevosvoimaista henkilöautoa. M5:n tarjoama suorituskyky on kuitenkin monikertaisesti parempi kuin mitä kukaan tieliikenteessä tarvitsee, ja harva uskaltaisi radallakaan kokeilla.

Silti, tai ehkä juuri siitä syystä, tällaisissa autoissa on jotain kiehtovaa ja vetoavaa. Hintansa puolesta M5 jää Suomessa valitettavan harvinaiseksi, mutta se joka tällaisen auton omakseen saa, ei varmasti tule pettymään hankintaansa.

Vaikka ensimmäisenä autossa tekee vaikutuksen sen uskomaton suorituskyky, niin pidempään auton kanssa nauttiessa alkaa varmasti arvostaa yhä enemmän sen huikeaa muuntautumiskykyä eri tilanteisiin. BMW M5 Sedan on kuin kiltti hirviö, joka osaa käyttäytyä salonkikelpoisesti, mutta tarvittaessa muuttuu todelliseksi pedoksi.

”– Moottorin tehot huomioiden neliveto on tervetullut lisä auton ominaisuuksiin.”
”– Jos kaasupolkimen uskaltaisi pitää lattiassa, tulisi kaksisataa mittariin jo 11 sekunnissa. ”