Koeajossa Mercedes-AMG GLC 63 4Matic+

Tekniikaltaan koeajettu GLC 63 4Matic+ on aika lähellä urheiluautoa, sillä sen 4.0-litrainen, 8-sylinterinen tuplaturbo on käytössä myös AMG GT -mallin voimanlähteenä. Moottori tuottaa tehoa mukavat 476 hevosvoimaa.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Kun auton ominaisuuksiin lukeutuvat V8-biturbo -moottori, AMG Speedshift-vaihteisto ja AMG Performance 4Matic+ -nelivetojärjestelmä, voisi kuvitella, että kyseessä olisi urheiluauto. Tämä tekniikka löytyy kuitenkin katumaasturista, kun Mercedes-Benzin urheilullisten mallien erikoisosasto AMG on päässyt virittelemään GLC:stä oman suorituskykyisen versionsa.

Tekniikaltaan tämä koeajettu GLC 63 4Matic+ on aika lähellä urheiluautoa, sillä sen 4.0-litrainen, 8-sylinterinen tuplaturbo on käytössä myös AMG GT -mallin voimanlähteenä. Moottori tuottaa tehoa mukavat 476 hevosvoimaa.

Turha ehkä mainita, että suorituskyky on riittävä. Paikaltaan lähtiessä satasen vauhti saavutetaan vaivattomasti 4,0 sekunnissa. Vaikka suorituskyky on huima, tarjoillaan se kuitenkin yllättävän pehmeästi.

Moottorin 650 Nm huippuvääntö on käytössä laajalla kierrosalueella 1750–4500 rpm, minkä ansiosta auto lähtee kiihtymään välittömästi, kun kuljettaja painaa kaasupoljinta syvemmälle lattiaan. Se ei hyökkää eteenpäin, vaan moottorin runsas vääntö vain työntää autoa eteenpäin.

Toki selkä painautuu penkkiin, ja pysyy siinä, kunnes kuljettaja keventää kaasupoljinta. Todennäköisesti tämä tapahtuu hyvin nopeasti, sillä nopeus kasvaa hetkessä hurjiin lukemiin.

Kun autossa on tehokas moottori, pitää myös muiden ominaisuuksien vastata huimaa suorituskykyä. Moottorin parina on 9-portainen AMG Speedshift-vaihteisto sekä AMG:n virittelemä 4Matic+ nelivetojärjestelmä.

Voimanjako on takavetopainotteinen, mutta järjestelmä säätää voimanjakoa saumattomasti etu- ja taka-akselin välillä ajotilanteiden ja -olosuhteiden mukaan. Myös tasauspyörästön lukko taka-akselilla kuuluu vakiovarustukseen. Auton hidastuvuudesta vastaavat 390-milliset jarrulevyt.

Ominaisuuksia riittää vaikka rata-ajoon, mutta katumaasturi on kuitenkin tarkoitettu päivittäiseen ajoon. Vaikka jousitus ja iskunvaimennus on säädetty kohtuullisen jäykäksi auton voimavarat huomioiden, tarjoaa säädettävä iskunvaimennus ja ilmajousitus hieman mukavuutta arki-ajoon. Kuljettaja voi valita tilanteen mukaan kolmesta eri ajo-ohjelmasta (Comfort, Sport, Sport+) mieleisensä.

Normaalisti käytössä on Comfort-tila, jolloin iskunvaimennus, jousitus ja moottori on säädetty mukavuuspainotteisesti. Tosin ihan pehmeäksi ei voi menoa kuvailla edes Comfort-asetuksilla, mutta auto pärjää kuitenkin hyvin arki-ajossa. Polttoaineenkulutus on toki hieman suurempi kuin dieselmalleilla, mutta reilun kymmenen litran kulutus on vielä ihan siedettävä lukema.

Kun kaipaa vielä sporttisempaa ajofiilistä, on valittavissa Sport tai Sport+ ajotila. Sport+ tilassa myös V8-moottorin äänimaailma pääsee valloilleen sen koko karkeassa kauneudessaan. Pakoputkiston läppäteknologian ansiosta auto on kohtuullisen hiljainen tasaisessa ajossa, mutta aktiivisessa ajossa V8 antaa kuulua mukavasti itsestään.

Jo pelkkä auton käynnistys Sport+ tilassa päästää ilmoille mukavan matalasointisen tervehdyksen, joka saa kuljettajan naaman pieneen hyväntuuliseen virneeseen.

Mercedes-AMG GLC 63 4Matic+ on loistava valinta niin arkiajoon kuin nautiskeluun, jos hinta ole esteenä. GLC 63 4Matic+ -mallin lähtöhinta ilman autoveroa on 91 650 euroa. Kun mukaan lisätään vielä Suomen autovero, pompsahtaa hinta 159 779 euroon. Tähän koeajettuun autoon oli ruksittu vielä ”muutamat” lisävarusteet, kuten lasikattoluukku, puna/musta nappanahkaverhoilu, timantinvalkoinen erikoisväri, ja aika paljon muuta, jotka nostivat auton kokonaishinnan lähes 197 000 euroon. GLC-mallista löytyy myös kaksi muuta AMG-versiota.

Miedoin (järkevin) on GLC 43 4Matic, jonka 3.0-litrainen tuplaturbo tarjoaa mukavat 367 hv. Sen lähtöhinta on 107 425 euroa. Jos autossa pitää kuitenkin olla V8, löytyy malliston huipulta vielä 510-hevosvoimainen GLC 63 S 4Matic+. Kaikki nämä mallit ovat saatavissa myös GLC Coupe -versioina, joten vaihtoehtoja riittää.

”– Paikaltaan lähtiessä satasen vauhti saavutetaan vaivattomasti 4,0 sekunnissa. ”
”– Jo pelkkä auton käynnistys Sport+ tilassa päästää ilmoille mukavan matalasointisen tervehdyksen, joka saa kuljettajan naaman pieneen hyväntuuliseen virneeseen.”