Koeajossa Ford Mustang 5.0 V8 GT Fastback

Mustangin V8-moottorin hörähdyksessä on aivan omanlaista taikaa. Alkukarjaisun jälkeen äänenvoimakkuus hieman laskee, mutta pehmeä, matala höpinä jatkaa silti omaa jutteluaan. Tätä musiikkia jaksaisi kuunnella vaikka koko päivän, mutta valitettavasti koeajoon on vain rajallisesti aikaa, joten parasta suunnata tien päälle.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Ford Mustang on saanut päivityksen, jonka yhteydessä myös auton 5.0-litrainen V8 on uudistettu. Moottori tarjoaa nyt muun muassa enemmän vääntöä alakierroksilla, jotta ajettavuus olisi entistä nautinnollisempi myös arkiajossa.

Moottorin huippuvääntö on 529 Nm, minkä ansiosta autolla voi lipua tyylikkään rauhallisesti rantakadulla tai matkata vauhdikkaasti maantiellä. Kaasupoljinta tarvitsee hyvin harvoin polkea kovin syvälle lattiaan, sillä sekä voimaa että ääntä riittää myös alakierroksilla.

Sitten kun haluaa liikkua vauhdikkaammin, vastaa Mustang iloisesti kaasupolkimen painallukseen. Tarvittaessa V8:n 450 hevosvoimaa kiihdyttävää Mustangin satasen vauhtiin alle 5 sekunnissa.

V8 on hieno moottori Mustangin keulalle, mutta ei toki ainoa vaihtoehto. Taloudellisempi ja hinnaltaan houkuttelevampi vaihtoehto on 2.3-litrainen turboahdettu EcoBoost. Vaikka nelisylinterinen saattaa kuulostaa turhan pieneltä voimanlähteeltä Mustangiin, tuottaa sekin tehoa mukavat 290 hv.

Pienempi moottori olisi myös selvästi taloudellisempi, kun yhdistetty kulutus olisi 12 litran sijasta vain 9 litran luokkaa.

Molempien moottoreiden pariksi on valittavissa joko 6-vaihteinen manuaali tai 10-portainen automaatti. Amerikkalaisen V8:n kanssa automaatti tuntuu ainoalta oikealta ratkaisulta. Kuljettaja voi halutessaan vaihtaa vaihteita myös itse, mutta kymmenen pykälän selaaminen alkaa nopeasti tuntua työläältä, joten annetaan automaatin hoitaa ne tehtävät.

Vaihdevälit ovat lyhyitä, ja isommat vaihteet putoilevat hyvin nopeasti käyttöön. Automaatti hoitaa työnsä hienosti kiihdytyksissä ja maantiellä, mutta hitaissa nopeuksissa tuntui välillä yllättävä nykäys automaatin valitessa vaihtokohta hieman erikoisella hetkellä.

Uudistuksen myötä Mustangin ajo-ominaisuuksia on päivitetty.

Iskunvaimennusta on säädetty jäykemmäksi sopimaan entistä paremmin eurooppalaiseen makuun. Lisävarusteena on saatavissa säätyvä MagnaRide-alusta. Ajotilan valinta on vakiovarusteena. Kuljettaja voi valita viidestä eri ajotilasta (Normal, Sport, Track, Drag Strip, Snow/Wet) ajotilanteeseen sopivimman, tai tehdä omat valintansa My Mode -tilassa.

Alusta toimii hienosti. Mustangin voi viedä myös mutkatielle, mutta auton koon kyllä huomaa ajossa. Se ei ole yhtä ketterä kuin esimerkiksi Focus ST, vaan tarjoaa enemmän ison coupen rentoa ajofiilistä.

Uusi Ford Mustang pääsee oikeuksiinsa liikenteessä, mutta näyttää syötävän hyvältä myös parkkipaikalla. Päivitetty ulkomuoto sisältää uuden, matalamman konepellin, johon on nyt integroitu tyylikkäänä yksityiskohtana ilmanottoaukot.

Koeajetun auton oranssi ulkoväri on nimeltään Orange Fury, joka on Kona Blue -sinisen ja Royal Crimson -karmiininpunaisen lisäksi yksi kolmesta uudesta metalliväristä. Vaikka Mustangin ilme on moderni, on siinä edelleen tallella aitoa retrohenkeä.

Ford Mustang -malliston hinnat alkavat 59 454 eurosta. V8-mallin lähtöhinta on 80 759 euroa manuaalina ja pari tonnia kalliimpi automaattivaihteisena. Jos luottaa lämpimien kesien jatkuvan Suomessa, on auto saatavissa myös Convertible-avomallina.

”– Vaihdevälit ovat lyhyitä, ja isommat vaihteet putoilevat hyvin nopeasti käyttöön.”
”– Uusi Ford Mustang pääsee oikeuksiinsa liikenteessä, mutta näyttää syötävän hyvältä myös parkkipaikalla.”