Koeajossa Hyundai Kona 1.6 T-GDI 4WD 7DCT Style

Korkeampi maavara, isot pyöränkaaret ja muoviset helmalevikkeet ovat selviä katumaasturin tunnusmerkkejä. Jos Hyundai Konasta näkisi vain yläosan, voisi sitä pitää urheiluautona.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Uusi Hyundai Kona on muotoilultaan kuin urheiluauton ja katumaasturin täydellinen yhdistelmä. Korkeampi maavara, isot pyöränkaaret ja muoviset helmalevikkeet ovat selviä katumaasturin tunnusmerkkejä. Jos autosta näkisi vain yläosan, voisi sitä pitää urheiluautona.

Voimakkaasti kallistettu tuulilasi, pyöreä kattolinja ja virtaviivainen keula tuovat autoon selvästi sporttista ilmettä. Nämä kaksi toisistaan poikkeavaa maailmaa on kuitenkin onnistuttu yhdistämään Konan kohdalla uskomattoman hienosti. Auto taitaa tietää näyttävänsä hyvältä ja kertoo ylpeästi juuristaan!Sekä keulalla että perässä on suurehko H-logo kertomassa, mistä merkistä on kyse.

Hyundai Kona on saatavissa etu- tai nelivetoisena. Etuvetomallin maavara on 171 mm ja nelivedon 177,5 mm. Maavaraa siis löytyy kohtuullisesti, mutta urheilullisen matalan keulan ansiosta lähestymiskulma on pieni (17 astetta). Jyrkimmät maastot kannattaa Konalla jättää väliin.

Toisaalta auton istuin on juuri sopivalla korkeudella. Autoon ei tarvitse laskeutua, saati sitten kavuta ylöspäin. Autoon siirtymiseen riittää, että liikuttaa kroppaa sivusuunnassa ja koukistaa jalat. Kovin paljon helpompaa siitä ei voi enää tehdä.

Hyundai Konan akseliväli on 2,6 metriä. Takapenkille mahtuu myös aikuinen, mutta polvitila jää hieman vajaaksi. Tavaratilaa löytyy vaatimattomalta kuulostavat 361 litraa, mutta kyytiin mahtuvat pariskunnan tai pienen perheen matkatavarat. Takapenkin selkänojat kaatamalla tavaratilan saa kasvatettua 1143 litraan.

Kuljettajan paikalta käsin ohjaamo tuntuu tilavalta ja näkyvyys on hyvä. Ei siis muuta kuin liikenteeseen.

Hyundai Konan keulalle on tarjolla kaksi bensaturboa. Ahdetuissa moottorissa on hyvä alavääntö, riittävästi tehoa, mutta kulutus pysyy silti kohtuullisena pienen iskutilavuuden ansiosta. Perusmoottorina on 1.0 T-GDI, joka tarjoaa tehoa 88 kW (120 hv) ja vääntöä 172 Nm. Sen parina on 6-vaihteinen manuaali, joka välittää tehot etupyörille. 1.0 T-GDI:n yhdistetty kulutus uudella WLTP-mittaustavalla on 6,2 l/100 ja CO2-päästöt 142 g/km.

Koeajoimme tehokkaamman moottorivaihtoehdon, eli 1.6 T-GDI:n. Sen huipputeho on 130 kW (177 hv) ja vääntö 265 Nm. Hyvän väännön ansiosta auto tuntuu liikkuvan kevyesti, eikä moottoria tarvitse turhaan kierrättää kiihdytyksissä.

Tehokkaamman moottorin jatkeena on Hyundain 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto ja neliveto. Normaaliajossa auto on etuvetoinen, mutta pidon heikentyessä järjestelmä siirtää jopa 50 % moottorin väännöstä taka-akselille.

Kona malliston hinnat alkavat houkuttelevasti 21 990 eurosta (1.0 T-GDI Comfort). Uutuuden monipuoliseen turvavarusteluun kuuluvat mm. automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jalankulkijan tunnistustoiminnolla, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, risteävän liikenteen varoitus, kaista-avustin, kuljettajan vireystilan valvonta, staattinen kaarrevalo sekä kaukovaloassistentti.

”– Autoon ei tarvitse laskeutua, saati sitten kavuta ylöspäin. Autoon siirtymiseen riittää, että liikuttaa kroppaa sivusuunnassa ja koukistaa jalat. ”
”– Auto taitaa tietää näyttävänsä hyvältä ja kertoo ylpeästi juuristaan.”