Koeajossa Audi RS 3 Sedan

Nyt Audi RS A3-malliston ”häijyin” versi on saatavissa viisiovisen Sportback-mallin lisäksi myös neliovisena Sedan-mallina.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Audin yksi hienoimmista voimanlähteistä on 5-sylinterinen bensamoottori 2.5 TFSI. Sen uusin versio tuottaa tehoa huimat 294 kW, siis täydet 400 hevosvoimaa. Huippuvääntö on 480 Nm, joka on käytettävissä mahtavan laajalla kierrosalueella 1700–5850 rpm.

Kun tämä maailman tehokkain sarjatuotannossa oleva viisisylinterinen asennetaan kompaktin Audi A3:n keulalle, syntyy tuloksena varsinainen raketti eli Audi RS 3.

Viisisylinterinen 2.5 TFSI on todella tehokas, mutta silti kohtuullisen kompaktin kokoinen pata RS 3:n keulalle. Alumiinisten kampikammioiden ansiosta moottorin paino on keventynyt 26 kiloa edeltävään malliin verrattuna.

Moottorin tehot välittyvät 7-portaisen s tronic -kaksoiskytkinvaihteiston ja quattro-nelivetojärjestelmän kautta kaikille neljälle pyörälle. Kuljettajan ei tarvitse muuta kuin kertoa kaasupolkimella, minkälaisen annoksen tehoa haluaa, ja auto hoitaa loput.

Jos kaasupoljinta painaa syvemmälle lattiaan, kiihtyy Audi RS 3 satasen vauhtiin parhaimmillaan 4,1 sekunnissa.

Vaikka auton huima suorituskyky saa jo suun hymyyn, niin kuljettajan virneen aiheuttavat pakoputkiston tuottamat, nautinnollisen matalat soundit. Moottoria ei tarvitse revitellä, vaan putkiston pörinöitä pääsee kuuntelemaan jo matalilla moottorin kierroksilla.

Ohjattavien pakokaasuläppien ansiosta äänimaailma vaihtelee uskomattoman hiljaisesta huomiota herättävän raikuviin. Jo moottorin käynnistyessä ilmoille kajahtaa iloinen tervehdys, joka saa heti hyvälle tuulelle.

Mukavinta pakoääniä on kuunnella mutkatiellä, missä auto pääsee parhaiten oikeuksiinsa. Nelivetojärjestelmän sähköhydraulinen monilevykytkin jakaa voimaa etu- ja taka-akseleiden välillä tarjoten tasapainoisen, ja turvallisen ajokokemuksen.

Auton vakiovarusteluun kuuluu myös pyöräkohtainen vääntömomentin ohjaus. Mutkaan ajettaessa järjestelmä jarruttaa kaarteen sisäpuoleisia pyöriä parantaen ajokäytöstä mutkateillä.

Audi RS 3 Sedan on selvästi ajajan auto, mikä korostuu myös kuljettajan paikalla. Autossa on kaikki tarvittava, mutta ei mitään ylimääräistä. 7” MMI-näyttö kuuluu vakiovarustukseen, mutta halutessaan senkin saa laskettua kojelaudan sisään piiloon.

Ohjaamon ilme on hyvin pelkistetty, mikä sopii loistavasti urheilulliseen malliin. Kuljettajalle informaatiota tarjoaa mustapohjainen, punaisilla osoitinnuolilla varustettu mittaristo. Lisävarusteena on saatavissa Audi virtual cockpit -mittaristo, jonka näkymää voi vaihtaa mieleisekseen.

Virtuaalimittariston uudessa RS-näkymässä keskeisimmällä paikalla on iso kierroslukumittari. Autossa on vakiona nappanahkaiset, RS-logoilla varustetut urheiluistuimet. Lisävarusteena on saatavissa vielä sporttisemmat, kiinteillä pääntuilla varustetut penkit.

Audi RS 3 on helppo tunnistaa myös ulkoisilta yksityiskohdiltaan. Keulaa koristaa kiiltävän musta hunajakennokuvioitu etusäleikkö ja suurilla ilmanottoaukoilla varustettu sporttisempi puskuri. Etupuskurin alahelmaan, kohokuvioin kirjailtu quattro-teksti on upea yksityiskohta, joka tekee vaikutuksen ainakin kaikkiin Audi-intoilijoihin.

Perän ilmettä korostavat takaspoileri, diffuusori, ja huiman kokoiset pakoputken ulostulot. Vakiomalliin verrattuna RS 3 on 25 milliä matalampi ja etuakselin kohdalta 20 milliä leveämpi. 310 milliset jarrulevyt tarjoavat riittävästi pysäytysvoimaa. Lisävarusteena on saatavissa myös hiilikuitukeraamiset etujarrulevyt.

Audi RS 3 Sedan -mallin lähtöhinta on 83 485 euroa (RS 3 Sportback). Koeajettu Sedan-malli on vielä melkein kolmetuhatta euroa kalliimpi.

Auto on arvokas, mutta rahalla saisi uskomattoman suorituskykyisen ja ennenkaikkea hauskan laitteen, joka sopii nautiskelun lisäksi yllättävän hyvin myös arkiajoon.

”– Vaikka auton huima suorituskyky saa jo suun hymyyn, niin kuljettajan virneen aiheuttavat pakoputkiston tuottamat, nautinnollisen matalat soundit. ”
”– Auton vakiovarusteluun kuuluu pyöräkohtainen vääntömomentin ohjaus. Mutkaan ajettaessa järjestelmä jarruttaa kaarteen sisäpuoleisia pyöriä parantaen ajokäytöstä mutkateillä.”