Koeajossa Hyundai i30 N

Hyundai on päättänyt päivittää imagoansa uuden, sporttisen N-malliston avulla.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Euroopan markkinoilla Hyundai tunnetaan ensisijaisesti käytännöllisistä perheautoistaan sekä katumaastureista. Vaikka merkki on esitellyt vauhtiaan myös rallipoluilla, ovat sporttisemmat tuotantomallit vielä toistaiseksi puuttuneet mallistosta.

Nyt Hyundai on päättänyt päivittää imagoansa uuden, sporttisen N-malliston avulla. N-kirjaimen valinnan kerrotaan viittaavaan Etelä-Korean NamYangissa sijaitsevaan tuotekehityskeskukseen. Ehkä näin eurooppalaisittain voisi kirjaimen mieltää liittyvän myös Nürburgringin legendaariseen rataan, jonka yhteydessä sijaitsee Hyundai Motor Europen tekninen keskus.

Ensimmäinen N-malliston edustaja on i30 N, joka on jo varsin vahva avaus korealaismerkiltä. Jo auton ulkonäkö antaa selviä viitteitä siitä, mitä sillä on mielessä.

Keulaa koristaa uusi etupuskuri isoine ilmanottoaukkoineen sekä musta, N-kirjaimella varustettu etusäleikkö.

Teräväilmeisten ajovalojen kanssa keula näyttää kuin pureutuvan tiehen. Perän ilmeessä on mukavasti muhkeutta uuden takapuskurin, rallihenkisen takaspoilerin ja tuplapakoputkiston ansiosta.

Matkustamon puolella sporttista fiilistä tuovat musta sisäkatto, metallipintaiset polkimet, kolmipuolainen nahkaratti sekä urheilulliset etupenkit. Istuimeen on muotoiltu sporttista sivutukea, mutta on kuitenkin pehmustettu matkustusmukavuus huomioiden.

Kokonaisuudessaan matkustamon sisustus on onnistunut, ja mikä tärkeintä, ajoasennon saa hyväksi kattavien säätöjen ansiosta.

Auton konepellin alta löytyy 2.0-litrainen bensiiniturbo eli 2.0 T-GDI. Moottorista löytyy tehoa 250 hv. Saatavissa on myös 275-heppainen Performance Pack-malli. Moottorin huippuvääntö on 353 Nm, joka Overboost-toiminnon ansiosta kipuaa hetkellisesti lukemaan 378 Nm.

Moottorissa riittää voimaa vaikka rata-ajoon, mutta suorituskyvyn optimoinnissa on huomioitu myös arkiajo. Huippuvääntö on käytössä heti alakierroksilla, ja esimerkiksi ohituskiihtyvyys maantiellä on uskomaton.

Jos paikaltaan lähtöä tekee mieli kokeilla, kiihtyy i30 N Performance-versio satasen vauhtiin parhaimmillaaan 6,1 sekunnissa.

Vaihteistona on 6-pykäläinen manuaali, joka tarjoaa oikeaa ajamisen fiilistä. Yksi mielenkiintoinen ominaisuus on automaattinen välikaasu sekä Rev Matching-toiminto. Kun vaihdetta vaihtaa, Rev Matching nostaa moottorin kierrokset automaattisesti vastaamaan auton nopeutta. Näin ajosta saa sulavampaa ilman että kuljettajan tarvitsee tehdä mitään ylimääräisiä liikkeitä. Jokainen voi ajaa ammattimaisen ratakuskin elkein.

Kuljettajalla on valittavissa neljä eri ajotilaa: Eco, Normal, Sport, tai N (Sport+). Autossa on elektronisesti ohjattu iskunvaimennus, joka muuttuu sitä jäykemmäksi, mitä sporttisemman ajotilan valitsee.

Performance-mallin varustukseen kuuluu pakoputkiston läppätoiminto, jolloin ajotilan valinta vaikuttaa selvästi myös pakoääniin. N-tilassa auto alkaa tuntua jo lähes rata-autolta iskunvaimennuksen vaihtuessa ”kivireki” -tilaan. Samalla pakoputkisto alkaa jutella aivan eri nuotilla, ja automaattisen välikaasun ansiosta se vastaa kuuluvasti kuljettajan vaihtaessa pienemmälle vaihteelle.

Hyundai i30 N -mallin lähtöhinta on 34 990 euroa, ja Performance-mallina 39 990 euroa. Valittavissa on vain muutama lisävaruste: metalli- tai helmiäisväri, kattoluukku, Navigation Pack ja takapoikkituki, jotka nostavat hintaa noin 3000 eurolla, jos auton haluaa täysinvarusteltuna.

i30 N Performance teki vaikutuksen ulkonäön, suorituskyvyn ja erityisesti herkullisten pakoäänien ansiosta. Vaikka autossa riittää ominaisuuksia vaikka rata-ajoon, sopii se silti myös arki-ajoon. Ja siitäkin N tekee paljon hauskempaa.

”– Ohituskiihtyvyys maantiellä on uskomaton. ”
”– Jokainen voi ajaa ammattimaisen ratakuskin elkein.”