Koeajossa Audi A7 Sportback 50 TDI quattro tiptronic

Toisen sukupolven Audi A7 jatkaa edeltäjänsä linjoilla, mutta vie tämä urheilullisen edustusauton HD-aikaan. Vaikka perusilme on sama, näyttää

A7 silti aivan uudelta. Ihan kuin vanhaan malliin olisi lisätty valtavasti yksityiskohtia, eli siis tuttu Audi A7 nyt teräväpiirtona!

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Mitoiltaan Audi A7 Sportback 50 TDI quattro tiptronic kuuluu edustusautoluokkaan, mutta on ilmeeltään paljon sporttisempi. Sportback-kattolinja tuo pehmeyttä auton linjoihin, eikä heti arvaisi, että auto on lähes viisi metriä (4969 mm) pitkä.

Auton leveys (1908 mm) sensijaan vain korostuu keulan muotoilun ja matalan katon ansiosta. Perän ilmettä hallitsee leveä valolista, joka toimii myös uutuuden selvänä tunnusmerkkinä.

Kuten edeltäjässä, takaluukun päällä on ilmanohjain, jonka nousee automaattisesti ylös nopeuden ylittäessä 120 km/h, tai kuljettajan niin halutessa kojelaudan nappia painamalla.

Koska A7 kuuluu Audin kärkipään malleihin, on autoon lastattu vähintäänkin riittävästi sähköisiä toimintoja. Kuljettajan paikalta käsin merkittävin uudistus on Audin uusi MMI touch response -järjestelmä, jonka ansiosta lähes kaikki keskikonsolin painikkeet ovat korvautuneet kahdella kosketusnäytöllä.

Ylemmästä näytöstä löytyvät viihdetoiminnot ja navigointi, kun taas alemman näytön avulla hallitaan ilmastointia ja mukavuustoimintoja. Käyttöjärjestelmä on kohtuullisen selkeä ja kahden näytön ansiosta käyttö on helppoa.

Autossa on vakiona MMI navigointi-järjestelmä. Lisävarusteena on saatavissa MMI navigointi plus, jolloin ylempi näyttö päivittyy 10,1-tuumaiseksi ja mittariston korvaa virtuaalimittaristolla varustettu 12,3” teräväpiirtonäyttö.

Autoon on aluksi tarjolla vain kaksi V6-moottoria; yksi TFSI-bensakone ja yksi TDI-diesel. Myöhemmin mallisto täydentyy nelisylinterisillä voimanlähteillä.

Suomen tuontiohjelmassa on dieselmoottori kahtena eri tehoversiona. Vaikka moottori on 3.0-litrainen, ovat mallimerkinnät Audin uuden moottoritehojen merkitsemistavan mukaisesti nyt 45 TDI (231 hv) ja 50 TDI (286 hv). V6-moottoreiden yhteydessä käytetään 48 voltin sähköjärjestelmää, minkä ansiota autoa voi kutsua kevythybridiksi.

Laturin ja startin yhdistelmä (BAS) mahdollistaa nopeat startit ja tehokkaan jarrutusenergian talteenoton. Start/stop-toiminto aktivoituu jo 22 km/h nopeudessa, ja auto voi rullata vapaasti moottori sammutettuna jopa moottoritienopeuksissa.

Saimme koeajoon tehokkaamman dieselin, jonka perässä lukee 50 TDI.

Moottorissa riittää voimaa (286 hv ja 620 Nm), mutta välillä tuota tehoryöppyä saa hieman odotella. Vaikka vaihteistona on perinteinen tiptronic, on moottorin reagoinnissa silti yllättävän pitkä viive.

Sitten kun moottorin saa heräämään, liikahtaa iso auto tarvittaessa todella ripeästi. Audi A7 50 TDI kiihtyy satasen vauhtiin parhaimmillaan 5,7 sekunnissa. Diesel on myös kohtuullisen taloudellinen. Uuden WLTP-mittaustavan mukaan auton yhdistetty kulutus on 7,0 l/100km ja CO2-päästöt 183 g/km.

Automaattivaihteisto , quattro-neliveto ja sähkösäätöinen iskunvaimennus kuuluvat vakiovarusteluun. Jos mukavuuden haluaa viedä äärimmilleen, on autoon saatavissa myös ilmajousitus. Ison auton ketteryyttä voi puolestaan parantaa nelipyöräohjauksella.

Ilmajousituksella varustettuna Audi A7 Sportback on todella mukava ja hiljainen ajossa. Vaikka autossa on myös urheilullinen puoli, on se silti selvästi enemmän edustusauto kuin urheilullinen henkilöauto.

Audi A7 Sportback Business Sport malliston lähtöhinta on 94 644 euroa (45 TDI). Tehokkaampi 50 TDI nostaa lähtöhintaa reilulla neljällä tuhannelle eurolla.

Lisävarusteilla hinta kohoaa helposti yli 100 000 rajan.

”– Laturin ja startin yhdistelmä mahdollistaa nopeat startit ja tehokkaan jarrutusenergian talteenoton.”
”– Jos mukavuuden haluaa viedä äärimmilleen, on autoon saatavissa myös ilmajousitus.”