Kärkkäisen perheyritykselle työntekijöidensä hyvinvointi on sydämen asia

30-vuotisjuhlavuottaan viettävän suomalaisen perheyrityksen, J. Kärkkäinen Oy:n kasvu ja taloudellinen menestys kertovat osaltaan myös siitä, miten tärkeä arvo kotimaisuus on suomalaisille asiakkaille. Me suomalaiset suosimme suomalaista. Sitä kautta mahdollistamme työpaikkojen säilymisen ja uusien syntymisen.

Muistatko sen suloisen löytämisen tunnelman ja huiman tungoksen Kärkkäisen rekkamyymälöissä 1980-luvun lopulla? Tai 1990-luvun alussa, kun nykyisen Ylivieskan Autolaakson tiloissa olevassa 50 neliön Kärkkäisen varastomyymälässä lattialla kiemurteli laatikoita, joista yhdessä saattoi olla linkkuveitsiä, toisessa kynsiharjoja ja kolmannessa villalankaa, valtaosassa laatikoista oli työkaluja. Jonot kiemurtelivat laatikoilta toiselle. Varastomyymälä oli kuin aarreaitta 90-luvun laman, suurtyöttömyyden ja pankkikriisin kourissa pyristeleville suomalaisille.

J. Kärkkäinen on Juha ja Leena Kärkkäisen 100-prosenttisesti omistama perheyritys. Ahkera, rohkea ja työtä pelkäämätön, nyt viisikymppinen pariskunta aloitti parikymppisenä nuorena avioparina yritystoiminnan rekkamyymälällä, joka kiersi Suomea ristiin rastiin, aina Hangosta Petsamoon.

Lauantaina, Leenan lapsuuskodin takapihalla Sievissä asemapaikkaansa pitävä rekka pakattiin. Sunnuntai-illalla taas lähdettiin kohti Suomen toreja, joissa rekkamyymälä oli parkissa ja arkipäivät avoinna asiakkaille.

Tätä nykyä Kärkkäisen tavaratalot ovat Ylivieskassa, Lahdessa, Jyväskylässä, Oulussa ja Iissä. Kuudes on suunnitteilla Rovaniemelle. Lisäksi yrityksellä on konttorit Oulunsalossa, Vantaalla ja Lempäälässä. Verkkokauppa www.karkkainen.com toimii koko Suomessa 24/7. J. Kärkkäinen Oy toimii myös maahantuojana ja tukkukauppana.

Leena ja Juha Kärkkäisen lapset ovat varttuessaan kasvaneet yhtä vastuullisempiin tehtäviin yrityksissä. Esimerkiksi perheen esikoinen, 30-vuotias Miika Kärkkäinen toimii nykyään J. Kärkkäinen Oy:n kaupallisena johtajana.

Paljon on J. Kärkkäinen Oy kasvanut 30 toimintavuotensa aikana, ja yritys on luonut oman, vahvan valtakunnallisesti tunnetun brändinsä. Mutta yrityksen toimintastrategia ei ole muuttunut miksikään 30 vuoden aikana. Kaikille myydään tasapuolisesti aina edulliseen hintaan. Ja asiakas on Kärkkäisellä aina kuningas. Tämä on kirjoitettuna Kärkkäisen arvoihin ja toimintaperiaatteeseen:

J. Kärkkäinen Oy:n toimintaperiaatteet hinta, valikoima ja palvelu sekä yrityksen arvot kiteytettynä sanoihin tehokas, yhteistyö ja luotettavuus ovat keskenään saumattomassa vuorovaikutuksessa toteuttaen toinen toistaan ja toteutuen toisissaan.

Valikoiman ylivoima on ja tulee olemaan myös jatkossa merkittävin Kärkkäisen kilpailuvaltti. Valikoiman ylivoimaa tukevat hyvä palvelu ja tuotteiden erinomainen saatavuus. Tämä kaikki koituu asiakkaan parhaaksi.

J. Kärkkäinen Oy haluaakin lausua asiakkailleen ja yhteistyökumppaneilleen sydänlämpimät kiitokset, että tänä vuonna 30-vuotissyntymäpäiviään juhliva yritys on pystynyt kasvamaan yhden miehen ja naisen rekkamyymäläyrityksestä yli 600 suomalaista työllistäväksi kaupan monialakonserniksi. Kasvu ei ole tullut itsestään, ei ilman teitä arvoisat asiakkaamme.

– Esimerkiksi viimeisen kymmenen vuoden aikana Kärkkäisen kasvu on ollut aivan huimaa, iloitsee J. Kärkkäinen Oy:n talousjohtaja Riku Ilvesluoto.

– Tilikautena 1.2.2006-31.1.2007 J. Kärkkäinen Oy:n konsernin liikevaihto oli 69,5 miljoonaa euroa, henkilökunnan määrä oli keskimäärin 306. Viimeksi päättyneenä tilikautena 1.2.2017-31.1.2018 J. Kärkkäinen Oy:n konsernin liikevaihto oli 207,1 miljoonaa euroa. Henkilökuntaa Kärkkäisellä on tätä nykyä keskimäärin 619, kertoo Ilvesluoto.

Kaikki tämä kasvu on tapahtunut samalla, 100-prosenttisesti kotimaisella, yhden perheen omistajuuspohjalla.

Se, että J. Kärkkäinen Oy on perheyritys, näkyy myös siinä, miten yritys pitää huolta henkilökunnastaan: Eettisesti, empaattisesti ja oikeudenmukaisesti sekä kannustaen.

J. Kärkkäinen Oy:n henkilöstöjohtaja Tuomo Kellokoski painottaa, että hyvinvointi työpaikalla on henkilöstön luovuuden ja sitoutuneisuuden edellytys.

– Se heijastuu ihmisen koko elämään.

Kellokoski on iloinen ja ylpeä J. Kärkkäinen Oy:n reilusta 600 työntekijästä.

– Työntekijämme ovat ammattitaitoisia ja erittäin motivoituneita sekä hyvin sitoutuneita työhönsä ja yritykseen. Meillä Kärkkäisellä tekemisen meiningin oikein aistii.

Kellokoski alleviivaa henkilökunnan asenteen merkitystä sekä työntekijän että työpaikan onnistumisen avaimena.

– Korostamme aina, että meille Kärkkäiselle töihin tullessa työntekijän ei tarvitse olla raudanluja ammattilainen, tärkeintä on, että hänellä on asenne kohdallaan. Kun asenne on kunnossa, ammattitaito karttuu koko ajan työtä tehdessä ja siitä oppiessa.

Kärkkäinen on poikkeuksellinen kaupan alan työnantaja. Valtaosa työntekijöistä on kokopäivätoimisessa työsuhteessa. Kellokosken mukaan työtekijöiden kokopäivätoimisuus heijastuu vahvana sitoutumisen asteena työpaikkaansa. Kokopäivätoimisen työn tarjoaminen on myös J. Kärkkäinen Oy:n eettisten arvojen mukainen valinta.

– Haluamme kaikessa, että työntekijöillämme on turvallinen olo. Työntekijöiden hyvinvointi niin työssä kuin vapaa-ajalla on meille sydämen asia. Työ on valtavan tärkeä osa ihmisen elämää. Siksi on tärkeää, että työntekijä saa keskittyä kokopäivätoimisesti yhteen työhön ja saa siitä toimeentulonsa. Tällä on suuri merkitys ihmiselle henkisesti; tärkeä elämän turvallisuustekijä, mikä heijastuu ihmisen koko elämään ja perheiden hyvinvointiin. Hyvinvointi on henkilöstön luovuuden ja sitoutuneisuuden edellytys.

Henkilöstöjohtaja Tuomo Kellokoski kiteyttää J. Kärkkäinen Oy:n olevan työnantajana rohkea vastuun antaja.

– Tämä heijastuu henkilökunnan vastuullisuutena. Vapaus ja vastuu kulkevat aina käsi kädessä, ja hyvä tuo yleensä tullessaan aina hyvää.

J. Kärkkäinen Oy liputtaa suomalaisen tuotannon ja työn puolesta. Suomalaisena perheyrityksenä J. Kärkkäinen Oy haluaa valikoimissaan panostaa suomalaisiin ja Suomessa valmistettuihin tuotteisiin; ja samalla tukea suomalaista työtä sekä työpaikkojen pysymistä Suomessa sekä maamme kipeästi kaipaavien uusien työpaikkojen syntymistä.

Kärkkäisen viidessä tavaratalossa ja verkkokaupassa www.karkkainen.com on lähestulkoon jokaisella osastolla runsaasti suomalaisia tuotteita. Valikoimia laajentaessaan Kärkkäisen osto tutkii tarkasti, mitä kotimaisia vaihtoehtoja on tarjolla. Uusia, kotimaisia tuotteita tuleekin Kärkkäisen valikoimiin jatkuvasti.

J. Kärkkäinen Oy haluaa suosia myös pienempien kotimaisten valmistajien tuotteita; monia sellaisia ei ole saatavissa kuin Kärkkäisellä. Kotimaisten, yksityisten pienyritysten arvostaminen on Kärkkäisen toiminnan yksi johtava teema. Onhan nykyään yli 600 suomalaista työllistävä J. Kärkkäinen Oy alkanut aikoinaan yhden miehen ja naisen rekkamyymälästä.

Kärkkäinen pyrkii mahdollisuuksien mukaan tekemään yhteistyötä tavaratalojensa lähellä olevien yksityisten yritysten kanssa. Näin koko alue saa synergiaetuja, ja tavarantoimittaja tuotteensa koko Suomen tietoisuuteen Kärkkäisen tavaratalojen ja verkkokaupan kautta.

Suomalainen perheyritys J. Kärkkäinen Oy toivottaa Suomen kansalliskirjailija Aleksis Kiven sanoilla romaanista Seitsemän Veljestä joulumieltä kaikkialle Suomeen:

On jouluilta. Ilma on suoja, harmaat pilvet peittää taivaan ja vasta tullut lumi peittää vuoret ja laaksot. Kuuluu metsästä hiljainen kohina, teeri illastaa urpuisessa koivussa, tilhiparvi punoittavassa pihlajassa, ja harakka, männistön kärkäs neito, kantelee varpuja vastaisen pesänsä perusteeksi.

Niin mökissä kuin komeassa kartanossa on iloa ja rauhaa, niin myös veljesten pirtissä Impivaaran aholla.

MIKÄ?

KauppaSuomi-lehden jakelualueet.

Ota yhteyttä:

Suomalainen perheyritys työllistää reilut 600

• Juha ja Leena Kärkkäisen 100-prosenttisesti omistama suomalainen perheyritys.

• Perustettu 1988.

• Henkilökuntaa reilut 600.

• Tavaratalot Ylivieskassa, Lahdessa, Jyväskylässä, Oulussa ja Iissä. Verkkokauppa www.karkkainen.com palvelee koko Suomessa 24/7. Koko ajan kasvavassa verkkokaupassa on tuotteita jo reilut 100 000.

• Tavaratalojen pinta-ala on yhteensä noin 85 000 neliötä.

• J. Kärkkäinen Oy harjoittaa myös tukkukauppaa ja maahantuontia Suomi Trading -yhtiön kautta.

• Kärkkäisen yritysmyynnin asiakkaina ovat yksityiset yritykset sekä julkiset toimijat, esimerkiksi kunnat, koulut, laitokset ja julkisyhteisöt.

• J. Kärkkäinen Oy:llä on autohuolto- ja autovaraosapalvelut Lahden, Ylivieskan ja Iin tavaratalojen yhteydessä.

• Lahdessa, Ylivieskassa, Jyväskylässä ja Oulussa toimii muun muassa moottorikelkkoja, mönkijöitä ja pienkoneita ja niiden varaosia myyvä Kärkkäinen Kone. Kärkkäinen Koneessa on myös huolto.

• J. Kärkkäinen Oy:llä on polttoainetta myyvät kylmäasemat Ylivieskan, Lahden ja Iin tavaratalojen yhteydessä.

• J. Kärkkäinen Oy:n Majakka lounasravintolassa Lahden tavaratalossa saa nauttia maukasta kotiruokalounasta. Lahden ja Ylivieskan tavarataloissa palvelee terveellistä pikaruokaa tarjoava Fresh!Burger.

• J. Kärkkäinen Oy:n tavaratalokiinteistöissä on runsaasti eri alojen palveluyrityksiä vuokralaisina, esimerkiksi Marimekko, Pentik, Häggmanin kahvila-konditoria, Hairlekiini parturi-kampaamo, muita erikoisliikkeitä sekä lounas- ja pikaruokaravintoloita, kuten esimerkiksi Kotipizza.

• J. Kärkkäinen Oy kustantaa Suomen suurilevikkisintä jakelulehteä, KauppaSuomi-lehteä. KauppaSuomen valtakunnallisten numeroiden painos on noin 1,6 miljoonaa. Normaalipainos on yli 400 000. KauppaSuomi jaetaan Ylivieskan, Lahden, Jyväskylän ja Oulu talousalueilla kahdesti kuukaudessa. Netissä KauppaSuomi ilmestyy verkkolehtenä www.kauppasuomi.fi

Finlandia

1. Oi Suomi, katso, sinun päiväs koittaa,

Yön uhka karkoitettu on jo pois,

Ja aamun kiuru kirkkaudessa soittaa,

Kuin itse taivahan kansi sois.

Yön vallat aamun valkeus jo voittaa.

Sun päiväs koittaa, oi synnyinmaa.

2. Oi nouse, Suomi, nosta korkealle

Pääs seppelöimä suurten muistojen.

Oi nouse, Suomi, näytit maailmalle,

Sa että karkoitit orjuuden

Ja ettet taipunut sa sorron alle.

On aamus alkanut, synnyinmaa.

(Sanat: V. A. Koskenniemi

Sävel: Jean Sibelius)