Koeajossa BMW X4 xDrive20d

Uusi BMW X4 on näyttävä ja tehokas, mutta samalla käytännöllinen katumaasturi arkiajoon.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

BMW X3:n sulavalinjaisempi serkku BMW X4 xDrive20d on siirtynyt toiseen mallisukupolveen. Auto on saanut hieman lisää pituutta (+81 mm) ja kasvanut leveyttä (+37 mm). Uutuuden kokonaispituus on 4752 mm ja leveys 1918 mm, joten X4 on näyttävän kokoinen ilmestys.

Auton isot pyörät, korkea vyötärölinja ja keulan valtavat munuaiset eli jäähdyttimen säleiköt tuovat autolle itsevarman ilmeen. Onneksi kuitenkin coupemainen kattolinja hieman pehmentää kokonaisvaikutelmaa. Perä näyttää korkealta ja korostaa voimaa. Matalan viirumaiset takavalot viimeistelevät perän ilmeen ja toimivat uutuuden tunnusmerkkinä. Perä ei näytä perinteiseltä BMW:ltä, mutta ehkä vaihtelu tekee hyvää. Keulalla on vakiona bi-LED-ajovalot, jotka tehokkaasti valaisevat syksyn pimeitä iltoja.

BMW X4:n moottorimallisto sisältää 4- ja 6-sylinterisiä voimanlähteitä, bensa- ja dieselversioina. Bensiinivaihtoehtoja tarjoavat xDrive20i (184 hv) ja xDrive30i (252 hv). Dieseliä suunnittelevalle on tarjolla xDrive20d (190 hv) sekä xDrive30d (265 hv).

Malliston huipulta löytyvät M Performance mallit X4 M40i (360 hv) ja X4 M40d (326 hv).

Kaikkien mallien yhteydessä on 8-portainen Steptronic-automaattivaihteisto ja xDrive-neliveto.

Otimme tuntumaa uudistuneeseen katumaasturiin testaamalla X4 xDrive20d -mallin, joka on malliston taloudellisin. Perusmallina auton yhdistetty kulutus on 6,8 l/100km ja CO2-päästöt 178 g/km uuden WLTP-mittaustavan mukaan. Jo tästä malliston pienemmästä dieselistä löytyy tehoa 190 hv ja vääntöä mahtavat 400 Nm.

Voimaa siis on riittävästi, mutta tehojen sijaan huomio koeajolla keskittyi hienosti toimivaan alustaan. Vaikka painopiste on korkeammalla kuin henkilöautossa, tuntuu X4 silti lähes henkilöautomaisen sporttiselta. Mutkatiellä kori ei kallistele liikaa mutkissa, mutta toisaalta jousitus ei ole myöskään epämiellyttävän kova.

BMW X4 on selvästi suunniteltu kestopäällysteelle, mutta ei vierasta myöskään epätasaista hiekkatietä. Edeltäjään verrattuna auton paino on pudonnut 50 kg. Painojakauma etu- ja taka-akselin välillä on ihanteellinen 50:50, mikä osaltaan edesauttaa erinomaisen ajonautinnon syntymistä.

BMW X4 on näyttävä ja tehokas, mutta samalla myös käytännöllinen ja jopa kohtuullisen tilava katumaasturi arkiajoon. Tavaratilaa löytyy mukavat 525 litraa, jonka saa kasvatettua 1430 litraan takapenkin selkänojat kaatamalla. Ison takaluukun avaamista ja sulkemista helpottaa vakiovarusteluun kuuluva sähkötoiminto. Autoon on saatavissa iso lasikatto, joka tuo valoa ja tilantuntua erityisesti takapenkkiläisille.

Pidemmän akselivälin (+54 mm) ansiosta takapenkillä on nyt kolmisen senttiä lisää polvitilaa ja pääntilakin riittää useimmille. Tosin pisimmillä aikuisilla voi päälaki olla kiinni katossa takapenkillä.

Etupenkillä tilaa riittää loistavasti, ja pienimmille tavaroillekin on paikkansa. Reilun kokoisiin ovilokeroihin mahtuu vaikka isompi juomapullo.

Keskikonsolissa on kätevä säilytyslokero ja kaksi mukitelinettä. X4:n kojelauta ja hallintalaitteet ovat tuttua BMW:tä, joten autoon kotiutuu nopeasti. Kohollaan olevat X-kuviot toimivat hienoina yksityiskohtina ja muistuttavat, missä autossa ollaan.

BMW X4 on saatavissa Business, xLine, M Sport tai M Sport X -varustelulla. Koeajetussa autossa oli Business xLine -varustelu. Se korostaa auton katumaasturipuolta, kun taas Sport-malleissa pääpaino on nimensä mukaisesti urheilullisuudessa.

Malliston hinnat alkavat 64 209,65 eurosta.

”– Vaikka painopiste on korkeammalla kuin henkilöautossa, tuntuu X4 silti lähes henkilöautomaisen sporttiselta.”
”– Kohollaan olevat X-kuviot toimivat hienoina yksityiskohtina ja muistuttavat, missä autossa ollaan.”