Koeajossa Hyundai Kona Electric

Painallus ovenkahvasta avaa lukituksen. Painallus start-nappulasta laittaa virrat päälle. Vielä kevyt painallus keskikonsolin D-painikkeesta, ja sähkömoottori alkaa liikuttamaan autoa eteenpäin.

Ajaminen ei voisi olla paljon helpompaa kuin Hyundai Kona Electric -sähköautolla.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Kona Electric perustuu kompaktiin Hyundai Kona -katumaasturiin, mutta on varustettu ainoastaan sähkömoottorilla. Ajaminen ei poikkea juurikaan automaattivaihteisesta autosta, paitsi että tämä sähköauto on hiljaisempi, taloudellisempi ja suorituskykyisempi.

Autossa ei ole vaihteistoa, joten myös vaihdekeppi on jätetty tarpeettomana pois. Sen ovat korvanneet keskikonsolin neljä painiketta, joilla valitaan voimansiirron toimintatila: D (ajo) R (peruutus) P (pysäköinti) tai N (vapaa).

Ratin takaa löytyvät vaihdevipuja muistuttavat kytkimet. Näillä ei vaihdeta vaihteita, vaan säädetään hidastuksissa energian talteenoton toimintatasoa.

Jos valitsee tehokkaimman tason, tuntuu kaasupolkimen keventäminen lähes jarrutukselta. Ajaminen onkin ehkä hyvä aloittaa kevyemmällä energian talteenotolla, mutta kohta jo vaihtaa tehokkaampaan, jolloin jarruja ei juuri normiajossa tarvitse käyttää.

Nopeutta voi säädellä pelkästään kaasupolkimella. Ainoastaan pysähdyksessä tarvitsee koskea jarrupolkimeen.

Autossa on vakiona digitaalinen mittaristo, joka kertoo paitsi nopeuden lisäksi mm. akun varauksen, energiankulutuksen ja jäljellä olevan ajomatkan.

Kona Electric -sähköautoa valmistetaan kahtena versiona. Perusmallissa moottorin teho 99 kW (135 hv) ja akun kapasiteetti 39,2 kWh. Uutuuden myynti on aloitettu tehokkaammalla versiolla, jossa moottori tuottaa 150 kW (204 hv) ja akun kapasiteetti on mukavat 64 kWh. Isolla akulla laskennallinen ajomatka täydellä latauksella on huimat 449 km (WLTP).

Käytännössä 400 km ajomatka on jo varsin realistinen tavoite, minkä ansiosta Kona Electric alkaa pärjäämään kilpailussa jo monelle bensiinimoottoriselle mallille. Ja vaikka sähköautolla liikkuminen sujuu ympäristöystävälllisesti, ei suorituskykyvystä tarvitse tinkiä.

Tämä tehokkaampi malli kiihtyy satasen vauhtiin 7,6 sekunnissa. Kovassa kiihdytyksessä eturenkailla onkin tekemistä siirtäessään sähkömoottorin 395 Nm huippuväännön tienpintaan. Luistonesto auttaa kuitenkin tehokkaasti pidon hallinnasta.

Sähköautolla ajaminen on mukavan helppoa ja vaivatonta. Ainoastaan auton ”tankkaaminen” vaatii hieman vaivaa ja aikaa.

Lataus onnistuu julkisesta latauspisteestä, pikalatauslaitteella ja oikeastaan mistä tahansa kodin tai työpaikan virtapistokkeesta. Akun lataaminen 7,2 kW:n latauslaitteella vie noin 10 tuntia. 100 kW:n pikalatauksella auton akku latautuu 80% täyteen jopa alle tunnissa.

Sen sijaan tavallisesti kodin suko-pistokkeesta akuston täyteen lataaminen vaatii hieman enemmän aikaa, noin 30 tuntia. Tietenkään akkua ei tarvitse ajaa tyhjäksi asti ennen lataamista.

Auto on saatavissa kahdella varustelulla: Comfort (42 990 eur) tai Style (46 990 eur). Kattavaan Comfort-varusteluun kuuluvat mm. älyavain, digitaalinen mittaristo, 7” värikosketusnäyttö, peruutuskamera, 17” vanteet ja tummennetut takalasit. Kattavammassa Style-mallissa on lisäksi puolinahkaverhoilu, sähkösäätöiset ja ilmastoidut etuistuimet, 8” kosketusnäyttö, Krellin audiojärjestelmä, HUD-tuulilasinäyttö ja LED-toimiset ajo- sekä kaukovalot.

Hyundai myöntää Suomessa koko mallistolle seitsemän vuoden takuun ilman kilometrirajoitusta.

Lisäksi sähköauton korkeajänniteakustolle myönnetään kahdeksan vuoden/200 000 kilometrin takuu, mikä takaa huolettomia kilometrejä ennakkoluulottomille sähköautoilijoille.

”– Luistonesto auttaa tehokkaasti pidon hallinnasta.”