Koeajossa Hyundai i30 1.6 T-GDI Turbo

Hyundai i30-mallistoon on saapunut mukava

piristysruiske uuden Turbo-mallin muodossa.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Kuten auton nimikin jo paljastaa, on Hyundai i30 Turbo-mallin sydämenä turboahdettu moottori. 1.6 T-GDI on turbotettu versio Hyundain 1.6-litraisesta bensakoneesta. Ahdettuna se tuottaa tehoa 137 kW (186 hv) ja vääntöä 265 Nm. Eroa vapaasti hengittävään 1.6 GDI-moottoriin on noin 50 hevosvoimaa. Päivittäisessä ajossa vielä selvemmin huomaa eron vääntömomentissa. Moottori tarjoaa noin 100 Newtonia enemmän vääntöä. Tämä 265 Nm:n huippuvääntö on vielä käytettävissä todella laajalla kierrosalueella, välillä 1500–4500 rpm. Moottorin parina on 6-vaihteinen manuaalivaihteisto, joka tuo moottorin ominaisuudet niin hyvin esiin, ettei automaattia edes kaipaa.

Vaikka i30 Turbo ei tavoittelekaan aivan samaa suorituskykyä kuin luokkansa tiukimmat sportit, tarjoaa sen tehokas moottori aivan erilaisen suorituskyvyn kuin i30-malliston muut versiot. Kiihdytys satasen vauhtiin onnistuu parhaimmillaan tasan kahdeksassa sekunnissa ja huippunopeus on 219 km/h. Autossa on vakiona kaksoispakoputkisto, joka pitää mukavan matalaa hurinaa. Ääni ei ole voimakas, eikä herätä naapureita, vaikka autolla tulisi myöhään illalla kotiin. Sen kuitenkin huomaa selvästi, kun kuuntelee auton pakoääniä.

Paitsi että moottorin hyvä vääntö parantaa ajonautintoa, auttaa se myös saavuttamaan kohtuullisen pienen polttoaineenkulutuksen. Tosin se vaatii hieman malttia kuljettajalta, jonka täytyy pitää kaasujalka kurissa. Auton yhdistetty kulutus on 7,3 l/100km ja CO2-päästöt 169 g/km.

Jotta auton ajo-ominaisuudet vastaisivat kasvaneita tehoja, on autossa hieman vakiomallia jäykempi alusta sekä tehokkaammat jarrut. Etujarrulevyjen halkaisija on 300 mm ja 284 mm. Vanteet ovat 18-tuumaiset ja rengastus mukavan sporttinen, 215/40R18. Auton voi tunnistaa myös uudelleen muotoilluista etusäleiköstä sekä etu- ja takapuskurista.

Autossa on vakiona tummapohjaiset, tupla-Xenon-ajovalot, LED-päiväajovalot ja LED-takavalot. Tämän Polar White-valkoisen ulkovärin lisäksi Hyundai i30 Turbo-malliin on valittavissa neljä muuta värivaihtoehtoa: Platinum Silver Metallic, Micron Grey Metallic, Ultimate Red Metallic tai Jet Black Metallic.

Auton sporttinen ilme jatkuu matkustamon puolella. Varusteluun kuuluvat urheilulliset etuistuimet puolinahkaverhoilulla ja punaisella koristetikkauksella. Nahkaverhoiltu ohjauspyörä, alumiiniset poljinpinnat ja musta kattoverhoilu ovat myös osa vakiovarustelua. Ajamista ja käyttöä helpottavat avaimeton lukistus- ja käynnistysjärjestelmä sekä peruutuskamera. Kameran näyttö on taustapeilissä. Itse kamera on sijoitettu takaluukun logon alle. Näin kameran linssi pysyy puhtaana myös kurakelissä.

Hyundai i30 Turbo ei ole äärimmilleen viety urheilumalli, vaan hieman sporttisempi erikoispainos i30-mallista. Vaikka alusta on jäykempi, ei ajomukavuudesta tarvitse tinkiä. Auto sopii loistavasti myös päivittäiseen käyttöön vaikka perheautoksi.

Hyundai i30 Turbo-malli on saatavissa vain 5-ovisena versiona. Auton lähtöhinta on 31 990 euroa. Hintaeroa on huimasti esimerkiksi i30 1.6 GDI Comfort-malliin, mutta toisaalta tämä Turbo-malli on myös ominaisuuksiltaan aivan eri luokkaa.

”Varusteluun kuuluvat urheilulliset etuistuimet puolinahkaverhoilulla ja punaisella koristetikkauksella.”