Kärkkäisen naisten pukeutumisen tuotepäällikkö Nina Heinonen työ on olla koko ajan

Syysmuodissa vilisee eläinkuoseja, kuten käärme- ja leopardiprinttejä. Mekot jatkavat myös syksyn suosikkina. Syyskatuja kävellään lenkkareissa ja tennareissa.

Teksti: Reetta Reinman Kuvat: Jenni Rättyä

N ina Heinonen aloitti keväällä 2019 Kärkkäisen konsernissa naisten pukeutumisosaston tuotepäällikkönä. Aikaisemmin Nina on toiminut ostajana pukeutumisen eri osastoilla Tuurissa Keskisen kyläkaupassa, myyntiedustajana ja tuotepäällikkönä urheilu- ja ulkoiluvaatteiden parissa sekä lelujen ja koulu-toimistotarvikkeiden ostajana Kokkolan HalpaHallissa.

Ylioppilastutkinnon jälkeen Nina opiskeli yrityshallinnon tradenomiksi. Töiden ohessa hän on käynyt useita koulutuksia ja kursseja. Nina on kouluttautunut muun muassa pukeutumisneuvojaksi.

Tuotepäällikkö Nina Heinonen ostaa tavarantoimittajilta kaikki Kärkkäisen tavarataloissa ja verkkokaupassa myynnissä olevat naisten pukeutumisen osaston tuotteet alusvaatteista ulkovaatteisiin sekä jalkineet ja laukut.

– Kiteytettynä: Käyn läpi pukeutumisen tavarantoimittajien ja maahantuojien mallistoja, ja valitsen niistä tuotteet, jotka pääsevät Kärkkäisen valikoimaan.

Ninan mukaan Suomessa on pukeutumisessa kaksi pääsesonkia: kevät ja syksy.

– Mutta joillakin tavarantoimittajilla on mallisto erikseen jopa vuoden jokaiselle kuukaudelle.

Pukeutumisen ostajan tulee elää koko ajan edellä aikaansa.

– Pukeutumisen alalla suurin osa ostoista tehdään ennakkoon, eli vähintään puoli vuotta aikaisemmin pitäisi tietää, mitä asiakkaat haluavat ostaa seuraavassa sesongissa. Joillakin tuotealueilla ennakointiaika voi lähennellä vuotta. Esimerkiksi syksyn/talven 2020 ulkoiluvaatteita ostetaan jo loppuvuodesta 2019.

– Etupainotteisuus tekee työstä haastavaa, mutta myös jännittävää ja mielenkiintoista, Nina sanoo.

Tuotevalintojen tekemisen lisäksi tuotepäällikkö seuraa osastonsa talouslukuja budjetin, myynnin ja kannattavuuden näkökulmasta sekä tekee niiden perusteella valikoimapäätöksiä ja toimittajavalintoja.

– Myös markkinointi näyttelee isoa roolia työssäni sekä yhteistyö tavarantoimittajien kanssa – asiakkaiden parhaaksi, jotta saadaan asiakkaille mielekkäitä ja edullisia ostokokemuksia, Nina painottaa.

Hän korostaa, miten valtavat valikoimat Kärkkäisellä on joka osastolla ja hänen näkökulmastaan erityisesti pukeutumisen osastolla.

– On hienoa päästä haastamaan osaamistani Kärkkäisen todella laajan valikoiman kehittämisessä, ja rakentaa valikoimia, jotka palvelevat mahdollisimman hyvin Kärkkäisen monipuolista asiakaskuntaa.

Ninan työssä ei sammaloidu!

– Erityisen innostavaa ja mielenkiintoista on olla aitiopaikalla näkemässä muodin uudet tuulet – ja vielä aina etupainotteisesti.

Nina kertoo, että syksyn 2019 trendeissä näkyy paljon eläinkuoseja, kuten käärme- ja leopardiprinttejä, joita vilisi jo kevään muodissa.

– Myös pukeutuminen samaan sävyyn tai samaan kuosiin päästä varpaisiin kuuluu syksyn trendeihin.

Ruutukuosit ovat nyt in, samoin murretut keltaisen ja puna-ruskean sävyt.

– Mekkoja on paljon myös syksyksi, ne eivät ole enää vain kesävaate.

Kenkämuodissa erilaiset lenkkarit ja tennarit ovat vallalla. Mitä massiivisemmat, sen parempi!

Nina korostaa, että pukeutumisessa nykyään persoonallisuus saa näkyä, ei ole vain yhtä ja oikeaa trendiä, jota pitäisi orjallisesti seurata.

Pukeutumisen tuotepäällikön työssä tarvitaan Ninan mielestä ennen kaikkea taitoa hahmottaa nopeasti kokonaisuuksia ja kykyä tehdä itsenäisiä päätöksiä.

– Lisäksi tarvitaan paljon tuotetietoutta, koska pukeutumisen tuotteiden materiaalit ja valmistustekniikat kehittyvät jatkuvasti.

– Nykyään korostuvat myös yhteiskunta- ja ympäristövastuullisuuteen liittyvät asiat.

– Ja totta kai numerot pitää olla myös hallussa. Tehtäväni on luoda kannattavaa kauppaa.

Työn vastapainona liikunta eri muodoissaan on Ninalle rakas harrastus.

– Pidän kunnostani huolta juoksemalla. Harrastan myös kuntosaliharjoittelua ja käyn ryhmäliikuntatunneilla.

Kymmenen kilometrin pituisen peruslenkkinsä Nina pyrkii juoksemaan kolme kertaa viikossa.

– Liikkuvan työni vuoksi se ei ole aina mahdollista. Suosinkin hyötyliikuntaa, jotta varmistan päivittäisen liikkumiseni. Valitsen aina portaat hissin sijasta ja kävelen taksin sijasta, jos se vain on mahdollista.

Perheen kanssa touhuaminen ja kodin hoitaminen tarjoavat nekin päivittäistä hyötyliikuntaa, ja hoitavat samalla mieltä.

Nina tykkää myös matkustelemisesta.

– Tällä hetkellä ”matkustelumittarissa” on vähän reilut 20 käytyä maata sekä paljon enemmän kaupunkeja muita kohteita. Lisää mahtuu!

Vielä tällä hetkellä Nina työskentelee Kärkkäisen Ylivieskan tavaratalossa. Loppusyksystä hänen työpisteensä muuttuu Kärkkäisen konsernin Vantaan toimipisteeseen.

Paljolti työ on kuitenkin liikkuvaista. Käydään tavarantoimittajien luona Suomessa ja ulkomailla sekä pukeutumisen alan messuilla, jotka pääsääntöisesti ovat ulkomailla.

”– Käyn läpi pukeutumisen tavarantoimittajien ja maahantuojien mallistoja, ja valitsen niistä tuotteet, jotka pääsevät Kärkkäisen valikoimaan.”
”– Kenkämuodissa erilaiset lenkkarit ja tennarit ovat vallalla. Mitä massiivisemmat, sen parempi!”

KUKA?

Nina Heinonen

Ikä: 40 vuotta

Syntymäpaikka: Alavus

Asuinpaikka: Vielä tällä hetkellä Kokkola. 1.11.2019 alkaen Vantaa

Ammatti: Kärkkäisen naisten pukeutumisen osaston tuotepäällikkö

Perhesuhteet: Aviomies, 11-vuotias tytär, miehen kaksi lasta

Harrastukset: Juokseminen/lenkkeily, kuntosaliharjoittelu ja ryhmäliikunta