Koeajossa Volkswagen Passat GTE

Volkswagenin automallisto sähköistyy hyvää vauhtia. Uusin tulokas on Passat GTE, joka on saatavissa Sedan tai Variant-mallina.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Volkswagen Passat GTE on ladattava eli pistokehybridi. Auton bensamoottori on 1.4-litrainen. Se tarjoaa tehoa 115 kW (156 hv) ja vääntöä 250 Nm. Sen parina on sähkömoottori, jonka teho on 85 kW (115 hv) ja vääntö 400 Nm. Litratilavuudeltaan pieni bensamoottori riittää yllättävän hyvin ison auton liikuttamiseen, varsinkin kun sen parina on sähkömoottori. Järjestelmän yhteenlaskettu huipputeho on 160 kW (218 hv), joten tarvittaessa Passat GTE liikkuu varsin reippaasti. Moottorin voima siirtyy eturenkaille 6-nopeuksisen DSG-automaattivaihteiston kautta.

Hybridijärjestelmä toimii täysin automaattisesti, eli kuljettajan ei tarvitse tehdä muuta kuin painaa käynnistysnappia, laittaa vaihdekeppi D-asentoon ja lähteä liikenteeseen. Auto huolehtii lopuista. Jos akussa on lainkaan virtaa, alkaa ajo aina pelkällä sähkömoottorilla. Bensamoottori käynnistyy huomaamatta, jos voimaa tarvitaan enemmän tai kun akun virta käy vähiin.

Vaihdekepin vieressä on kolme painiketta, joiden avulla kuljettaja voi valita mieluisensa ajotilan. Mode-painikkeella valitaan joko sporttisempi tai mukavampi ajotila. Tämä ominaisuus löytyy myös muista Volkswagen-malleista. Tässä hybridissä on lisäksi E-Mode-painike, jolla valitaan hybridijärjerjestelmän toimintatila: Hybrid Auto (normaali), E-Mode (maksimoitu sähkömoottorin käyttö) tai Hybrid Charge (tehostettu akun lataus ajon aikana). Hybrid Charge-tila on kätevä esimerkiksi silloin, kun lähestytään kaupunkia. Akun lataus ajon aikana toki lisää hieman polttoaineen kulutusta, mutta kaupunkiajossa tulee vastaavasti säästöjä, kun päästään ajamaan pelkällä sähköllä.

Kolmannella painikkeella voidaan valita GTE-ajotila, joka tarjoaa parhaan mahdollisen suorituskyvyn. GTE-tilassa auto on todella sporttisen nimensä veroinen, sillä voimaa tuntuu riittävän uskomattoman paljon. Samalla auton kaiuttimista kuuluvat hieman rouheammat moottoriäänet kaasua painettaessa. Soundit luovat mukavasti tunnelmaa matkustamoon, mutta ovat siis täysin keinotekoiset.

GTE-mallista löytyy myös sporttisempi puoli, mutta päivittäisessa ajossa arvostaa enemmän hybridin taloudellisuutta. Ja mitä enemmän pääsee ajamaan sähköllä, sitä taloudellisempaa meno on. Passat GTE voidaan ladata aivan tavallisesta virtapistokkeesta. Auton latauspistoke löytyy etusäleikössä olevan luukun takaa. Latausaika esim.16A:n sulakkeella on 2,5 tuntia. Pelkällä sähkömoottorilla on mahdollista ajaa täydellä latauksella jopa 50 kilometriä. Käytännössä ajomatka on kuitenkin selvästi lyhyempi, ja riippuu paljon ajoreitistä. Ja vaikka akkua ei muistaisi aina ladatakaan, on auton 1.4-litrainen bensamoottori myös onneksi kohtuullisen taloudellinen.

Auton yhdistetty kulutus on ainoastaan 1,6 l/100km ja CO2-päästöt 37 g/km. Käytännössä voi olla haastavaa päästä aivan näin pieniin lukuihin. Toki, jos ajaa vain aivan lyhyttä matkaa, ja lataa akun täyteen aina ennen ajamaan lähtemistä, ei bensamoottoria tarvitse juuri käynnistää.

Volkswagen Passat GTE-mallin lähtöhinta on 47 501,77 euroa. Variant-mallin valinta nostaa hintaa noin tuhannella eurolla. Jos vertailukohdaksi otetaan Passat 1.4 TSI (150hv) DSG-vaihteistolla ja Highline-varustelulla, on hybridimalli melkein kymppitonnin kalliimpi. Panostus taloudellisuuteen tulee siis vielä melko kalliiksi, vaikka säästöjä tuleekin pienempinä polttoainekuluina.

”Litratilavuudeltaan pieni bensamoottori riittää yllättävän hyvin ison auton liikuttamiseen, varsinkin kun sen parina on sähkömoottori.”