Koeajossa BMW X5 xDrive40e

Hyvän suorituskyvyn lisäksi BMW X5 xDrive40e:n pienet kulutus- ja päästölukemat tekevät vaikutuksen.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Iso katumaasturi ei ole yleensä kovin taloudellinen, varsinkaan bensamoottorisena. BMW on ratkaissut tämän ongelman varustamalla X5-mallin hybriditekniikalla. Uusi BMW X5 xDrive40e on bensa- ja sähkömoottorin yhdistävä pistokehybridi. Auto voidaan siis ladata ulkoisesta virtalähteestä ennen ajoa.

Auton polttomoottori on 4-sylinterinen, 2.0-litrainen BMW TwinPower Turbo -bensamoottori, joka tarjoaa tehoa 180 kW (245 hv) ja vääntöä 350 Nm. Sen parina on 83 kW (113 hv) ja 250 Nm tuottava sähkömoottori. Jos akussa on virtaa, alkaa ajo aina taloudellisesti ja hiljaisesti pelkällä sähkömoottorilla. Bensiinimoottori tulee mukaan vasta, kun nopeus ylittää 70 km/h tai kuljettaja painaa kaasupoljinta voimakkaammin. Järjestelmän yhteenlaskettu teho on 230 kW (313 hv) eli tehoa riittää myös ohituksiin. Kiihdytys satasen vauhtiin onnistuu 6,8 sekunnissa ja huippunopeus on 210 km/h.

Hyvää suorituskykyä vielä suuremman vaikutuksen tekee auton uskomattoman pienet kulutus- ja päästölukemat. Yhdistetty kulutus vakiorengastuksella on 3,3 l/100km ja CO2-päästöt 77 g/km. Käytännössä kulutus riippuu täysin siitä, miten paljon pääsee ajamaan sähköllä, eli miten usein muistaa laittaa auton lataukseen.

Auton suurjänniteakku latautuu myös ajon aikana, ja esimerkiksi jarrutuksessa syntyvä energia käytetään akun lataukseen. Tehokkainta on kuitenkin ladata akku ulkoisesta virtalähteestä. Akku voidaan ladata aivan tavallisesta kodin virtapistokkeesta, kunhan varmistaa, että kodin johdot kestävät akun vaatiman latausvirran. Latauspistoke löytyy kuljettajan oven etupuolelta.

Akku latautuu täyteen noin neljässä tunnissa. Täydellä latauksella on mahdollista ajaa pelkällä sähköllä maksimissaan noin 30 kilometriä.

Ajomatka riippuu kuitenkin paljon ajoreitistä ja ajotyylistä. Jos ei lataa akkua lainkaan ulkoisesta lähteestä, nousee kulutus kaupunkiajossa helposti kymmenen litran tuntumaan, tai ylikin. Matka-ajossa 2.0-litrainen moottori on kohtuullisen taloudellinen, mutta aivan dieseleiden lukemiin ei bensamoottorilla pääse.

Kuljettaja voi valita halutun hybridijärjestelmän toimintatilan eDrive-painikkeella. Valittavissa on joko AUTO eDrive, MAX eDrive tai SAVE Battery. Auto käynnistyy aina AUTO eDrive-tilassa, jolloin järjestelmä valitsee taloudellisimman voimanlähteen. MAX eDrive tehostaa sähkömoottorin käyttöä, jolloin ajo tapahtuu mahdollisuuksien mukaan pelkällä sähkömoottorilla, mutta samalla akku tyhjenee melko nopeasti.

SAVE Battery tarjoaa mahdollisuuden säästää akussa olevaa virtaa myöhempää hetkeä varten. Esimerkiksi maantiellä ajaessa voi valita SAVE Battery -tilan, jolloin akku ehtii jopa latautua ajon aikana, ja näin sähköä on tallella kaupunkiajoa varten.

Tällä hybridillä ajaminen ei poikkea millään tavalla muista X5-malleista, paitsi että sähköllä ajettaessa auto on todella hiljainen. Autossa on 8-nopeuksinen automaattivaihteisto ja voima välittyy kaikille neljälle pyörälle xDrive-nelivedon kautta. Mistään ei siis tarvitse luopua. Pienen kulutuksen ja hyvän suorituskyvyn lisäksi hybridin etuna on kohtuullinen hankintahinta muihin X5 bensamalleihin verrattuna. BMW X5 xDrive40e -mallin lähtöhinta on 85 369 euroa eli eroa bensamoottoriseen xDrive35i-malliin on noin 16 000 euroa. Dieselmallien hinnat alkavat 83 000 eurosta, mutta hybridin kanssa vastaavan suorituskyvyn tarjoava xDrive30d-malli on hinnaltaan jo 93 000 euroa.

BMW X5 xDrive40 on ehdoton valinta, jos suunnitelmissa on bensamoottorisen katumaasturin hankinta. Se voi olla vaihtoehto dieselmoottorille, jos kotona tai työpaikalla on mahdollista laittaa auto kätevästi lataukseen. Jos kotona ei ole latausmahdollisuutta, tai ajaa pitkiä matkoja maantiellä, on taloudellinen dieselmoottori siinä tapauksessa parempi valinta.

”Täydellä latauksella on mahdollista ajaa pelkällä sähköllä maksimissaan noin 30 kilometriä.”
”Kiihdytys satasen vauhtiin onnistuu 6,8 sekunnissa ja huippunopeus on 210 km/h.”