Koeajossa Peugeot 508 SW

Vaikka farkkumalli valitaan autoksi ensisijaisesti tilavamman kontin takia, ei silti tarvitse luopua ajonautinnosta. Uusi Peugeot 508 SW yhdistää maukkaalla tavalla tilat ja sporttisuuden samaan pakettiin.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Edestäpäin uutta Peugeot 508 SW -mallia ei edes arvaisi farkkumalliksi. Keula näyttää todella matalalta ja leveältä. Auton etusäleikkö yhdessä virtaviivaisten ajovalojen kanssa antaa keulalle urheilullisen ja voimakkaan ilmeen, jonka leijonalogo hienosti täydentää. Auton keulassa on itsevarmasti 508 -logo kertomassa, mistä autosta on kyse.

Mikään ei paljasta tätä 508:a farkkumalliksi, paitsi tietysti pidempi kattolinja.

Perhekäyttöön suunnitelluksi farkuksi 508 SW on todella matala. Auton korkeus on ainoastaan 1,42 metriä.

Uutuus onkin lähes 6 cm matalampi kuin edeltävä malli. Pituudestakin on typistetty pois 5 cm. 4,78 metriä pitkä SW on vain kolmisen senttiä pidempi kuin 508 Sedan.

Linjakkaista muodoista huolimatta kontissa on silti reilusti tilaa. Tavaroille on varattu tilaa mukavat 530 litraa. Takapenkin selkänojat kaatamalla saa tavaratilan kasvatettua parhaimmillaan 1780 litran kokoiseksi.

Matalaan autoon laskeudutaan alas ja vastaavasti sieltä pitää nousta ylös. Jos jalat ja selkä eivät enää ole vetreimmässä kunnossa, voi tämä liikesarja osoittautua hieman hankalaksi.

Matalan istumakorkeuden palkintona on kuitenkin erinomainen ajotuntuma. Matalalla istuessa voi tuntea tien ja auton liikkeet erinomaisesti. Ajonautintoa tukee hienosti säädetty jousitus. Se suodattaa töyssyt, mutta ei anna korin kallistella turhaan kaarteissa.

Ohjaus on omaan makuun hieman liiankin voimakkaasti tehostettu. Toisaalta auton pientä ohjauspyörää on todella kevyt pyöritellä parkkiksella.

Peugeot 508 SW:n moottorivalikoimasta löytyy kaksi tehokasta bensiinimoottoria ja kolme dieseliä. Valittavana ovat PureTech 180 ja PureTech 225 -bensamoottorit sekä BlueHDi 130, BlueHDi 160 tai BlueHDi 180 -dieselit.

Ainoastaan pienen diesel (BlueHDi 130) on saatavissa manuaalivaihteisena. Muiden moottoreiden yhteydessä on aina taloudellinen ja pehmeästi vaihtava, 8-nopeuksinen automaattivaihteisto.

Peugeot 508 SW -malliston hinnat alkavat 32 207 eurosta. Bensamoottorisen PureTech 180 -mallin lähtöhinta on 38 782 euroa. Perusvarustelu (Active) sisältää mm. digitaalisen mittariston, 8” kosketusnäytön, peruutustutkan taakse, automaattisen ilmastoinnin, vakionopeudensäätimen, sadetunnistimen ja 16” kevytmetallivanteet.

Kattavampi Allure parantaa tarjontaa mm. 10,1” HD-kosketusnäytön, navigointijärjestelmän ja LED-ajovalojen muodossa.

Sporttisempaa fiilistä hakeville löytyvät vielä GT Line ja GT -varustelut.

”– Auton pientä ohjauspyörää on todella kevyt pyöritellä parkkiksella.”