Koeajossa Peugeot 208 GT Line PureTech 130

Peugeot 208:n moottoripaletti sisältää bensiini- ja dieselvaihtoehtojen lisäksi nyt myös täyssähköisen e-208 -mallin.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Automainoksissa autot loistavat kirkkaissa väreissä. Usein kuitenkin kotipihaan päätyy hieman hillitympi musta, harmaa tai valkoinen kulkupeli. Uusi Peugeot 208 tuo pirteän säväyksen katukuvaan paitsi ulkonäkönsä, myös värinsä ansiosta. Auton perusvärinä kun ei ole musta tai valkoinen, vaan tämä tummankeltainen metalliväri, joka auringonvalosta riippuen loistaa hieman eri sävyissä.

Muitakin värejä löytyy, mutta pirteän keltainen metalliväri kuuluu uutuuden vakiovarusteluun.

Varsinkin koeajetussa GT Line -mallissa keltainen erottuu hienosti mustien yksityiskohtien ansiosta. GT Line -mallin erottaa mustan etusäleikön, kiiltävän mustien sivupeilien, pyöränkaaria korostavien kaarilistojen ja 17” vanteiden ansiosta.

Myös Full LED-ajovalot, parkkitutkat, pysäköintikamera ja avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä kuuluvat GT Line -mallin varusteluun. Matkustamon puolelta löytyvät GT Line -tekstiilimatot, RST-kynnyslistat, musta kattoverhoilu, puolinahkaverhoilu ja audiojärjestelmä 10” kosketusnäytöllä sekä navigoinnilla varustettuna.

Kuten kattava varustelista paljastaa, uudessa 208:ssa on vakio- tai lisävarusteena saatavissa lähes kaikki samat varusteet kuin 508-mallissa. Perusmallin (Active) varustelu on hieman vaatimaton, mutta seuraava taso (Allure) on jo varsin houkutteleva. Se sisältää mm. automaattisen ilmastoinnin, avaimettoman käynnistysjärjestelmän, peruutustutkan taakse, sadetunnistimen ja 16” kevytmetallivanteet.

Malliston yläpäätä edustava GT Line tarjoaa sekä ylellisen kattavan varustelun että urheilullisen ulkonäön.

Ohjaamon ilme on kuin suoraan isommasta 508:sta. Tai oikeastaan yhdessä asiassa pienempi leijona vie voiton.

Autossa on vakiona 508:sta tuttu, digitaalinen i-Cockpit -mittaristo värillisellä 3,5” näytöllä. Allure ja GT Line -malleissa on vielä astetta kehittyneempi i-Cockpit 3D -mittaristo, joka nostaa mittariston tiedot ylös mittariston perukoilta kohti kuljettajaa, minkä ansiosta mittaristo on hyvin selkeälukuinen.

Moottoripaletti sisältää bensiini- ja dieselvaihtoehtojen lisäksi nyt myös täyssähköisen e-208 -mallin. Jos ajomatkat ovat pidempiä, on polttomoottori vielä toistaiseksi se suositumpi vaihtoehto.

Bensiinimoottorina on 3-sylinterinen, 1.2-litrainen, josta löytyy kolme eri tehoversiota: 75, 100 tai 130 hv. Porukan pienen on vapaastihengittävä, mutta kaksi muuta ovat tehokkaampia turboahdettuja, minkä ansiosta moottorissa on reippaasti myös vääntöä.

Saimme koeajoon tehokkaimman version, eli PureTech 130 -mallin. Se tarjoaa tehoa 96 kW (130 hv) ja vääntöä 230 Nm.

Moottorin parina on 8-nopeuksinen automaattivaihteisto. Yhdistelmä on sekä taloudellinen että tehokas.

Tarvittaessa auto kiihtyy satasen vauhtiin 8,7 sekunnissa. Samalla kuitenkin arkiajossa selviä kohtuullisilla bensakuluilla. Yhdistetty kulutus on 5,7 l/100km ja CO2-päästöt 128 g/km. 8-portainen automaattivaihteisto on saatavissa myös ahdetun PureTech 100 -moottorin kanssa.

Peugeot 208 -malliston hinnat alkavat 16 364 eurosta (208 Active PureTech 75). Koeajettu Peugeot 208 GT Line PureTech 130 EAT8-automaatti edustaa polttomoottorimalliston huippua 27 527 euron lähtöhinnalla.

Täyssähköisen e-208 -mallin hinnat alkavat 33 704 eurosta.