Nykyään valtaosa auton hankintapäätöksistä tehdään netissä tapahtuvan vertailun mukaan. Vasta kaupanteon viime vaiheessa tullaan lyömään kättä päälle liikkeeseen, eikä aina silloinkaan. Lahdessa toimivat MS-auto ja Menoauto odottavat vilkasta vaihtoautokevättä.

Teksti: Reetta Reinman Kuvat: Risto Isohanni

Hyvä ja joustava palvelu. Sitä kattavien vaihtoautovalikoimien ohella MS-auto Lahden myyntipäällikkö Jarkko Pitkänen haluaa korostaa.

– Meillä on myös venäjänkielen taitoinen automyyjä. Viikoittain meillä käykin venäjänkielisiä asiakkaita tai heiltä tulee yhteydenottoja.

Venäläiset ovat Pitkäsen mukaan tarkkoja auton kunnon suhteen, mutta uskollisia asiakkaita, ja tyytyväisiä, kun heitä palvellaan hyvin.

2018 vuoden alussa avatussa MS-auton Lahden toimipisteessä on kaksi automyyjää sekä myyntipäällikkö Jarkko Pitkänen .

MS-auton muut toimipisteet ovat Lappeenrannassa, Imatralla, Kotkassa ja Vantaalla. Uusin avattiin tammikuussa 2020 Lempäälän Ideaparkiin.

MS-auto Lahdessa vaihtoautovalikoima kattaa noin 60 autoa. Kaiken kaikkiaan MS-auton eri toimipisteiden valikoimissa on yli 350 vaihtoautoa.

– Jokaisen toimipisteen valikoimat ovat kaikkien MS-auton asiakkaiden käytössä, korostaa Pitkänen.

– Asiakkaan niin halutessa toimitamme hänen meiltä ostamansa auton kotiovelle saakka. Myös sellainen onnistuu, jos vaikkapa meiltä Lahden MS-auton valikoimista Lappeenrannan seudulla asuva asiakas löytää itseään miellyttävän, niin toimitamme sen Lappeenrannan MS-autoon noudettavaksi. Sovittaessa MS-auton kautta saa vaihtoautojen kuljetuspalvelun kaikkialle Suomeen, mikäli auton valitsee esimerkiksi siten, että ei tule paikan päälle autoliikkeisiin, vaan valitsee auton nettisivuilla olevien tietojen perusteella sekä MS-auton myyjän kanssa puhelimessa auton ominaisuudet läpikäyden.

Jarkko Pitkänen kertoo, että valtaosa MS-auton asiakkaista tutkii vaihtoautovalikoimia autoliikkeen nettisivuilta, www.ms-auto.fi

– Olemmekin suuresti panostaneet nettisivuihimme. Tärkeää on myös some-markkinointi. KauppaSuomi on ainoa printtilehti, jossa meillä on perinteinen lehti-ilmoitus.

Asiakkaan on mahdollisuus tehdä MS-auton nettisivujen kautta myös rahoitushakemus ennen paikan päälle liikkeeseen autokaupoille tuloa.

– Joustava rahoitus on tänä päivänä merkittävä autokaupan työkalu ja tärkeä osa asiakastyytyväisyyttä, korostaa Pitkänen.

Loppuvuosi 2019 sekä tammikuu 2020 sujui Pitkäsen mukaan vaihtoautokaupan osalta kohtalaisen hyvin.

– Talvikausi on hiljaisempi. Kevättä kohti autokauppa aina vilkastuu, kertoo Jarkko Pitkänen.

MS-auton vaihtoautovalikoimia Jarkko kuvaa kohtuuhintatason käyttöautoiksi. Merkkejä on laaja kirjo. Autot ovat pääsääntöisesti henkilöautoja.

– Tällä hetkellä vanhin meillä MS-auto Lahdessa oleva vaihtoauto on vuosimallia 2001, uusin on vuosimallia 2018.

MS-auto Lahden Jarkko Pitkänen tuo vaihtoautoja valikoimiin myös Saksasta, Belgiasta ja Ruotsista.

– Ulkomainen vaihtoautokanta on uudempaa kuin Suomessa vaihtoautoiksi tulevat, hän kertoo havainnoistaan.

Hybridiautoja MS-auto Lahden vaihtoautovalikoimissa on, ja on ollut myös täyssähköauto. Niiden myynti on kuitenkin hyvin marginaalista.

– Sähköautot kiinnostavat ja puhuttavat ihmisiä, mutta varsinaiseen sähköauton hankintaan suomalaiset ovat vielä varovaisia. Sähköautojen toimintasäteet ovat meillä pitkien etäisyyksien maassa edelleen lyhyet. Akkuteknologian kehittyminen mietityttää. Teknologian kehitysaskeleita odotellessa hankintaa lykätään.

Huiman kiinnostuksen hybridi- ja täyssähköautoja kohtaan on pannut merkille myös Menoauto Lahti Oy:n yrittäjä Esa Pellikka.

Menoauto Oy myös tuo itse maahan vaihtoautoiksi hybridi- ja sähköautoja lähinnä Ruotsista ja Keski-Euroopasta, tosin vielä pienessä mittakaavassa.

– Täyssähköautolla ajaminen on vielä nykyään Suomessa toiminnallisesti hankalaa. Hybridiauto on oiva vaihtoehto esimerkiksi jo päivittäinen ajo on muutamien kymmenien kilometrien kaupunki- ja taajama-ajoa, mutta jos esimerkiksi ajaa päivittäin Lahti-Helsinki väliä työmatkoilla, niin silloin hybridillä ei saavuta mitään lisäarvoa, toteaa Pellikka.

Viime vuoden lokakuussa avattu Menoauto Lahti Oy keskittyy vaihtoautojen jälleenmyyntiin, samoin Menoauto Lappeenranta. Imatran toimipisteessä on vaihtoautojen lisäksi uusien Kia- ja Mitsubishi-merkkien jälleenmyynti.

– Syksy sujui odotusten mukaisesti. Tammi- ja helmikuussa kauppa on käynyt mukavasti. Kun kevät tästä toden teolla koittaa ja aurinko alkaa paistaa, niin autokauppa vilkastuu, toteaa Pellikka.

Hän on aloittanut autokauppa-alalla vuonna 2004. Työtehtäviä on automyyjästä merkkiliikeketjun aluejohtajuuteen.

Menoauto Lahti Oy:ssä Pellikka toimii yksin. Sesonkiapua on silloin tällöin.

Pellikan uran aikana autokauppa on kokenut ison rakennemuutoksen.

– Vielä kymmenen vuotta sitten esimerkiksi autonäyttelyt vetivät yleisöä jonoksi asti. Nykyään autokaupoissa kiertely on merkittävästi vähentynyt. Vaihtoehtoja katsotaan netistä, ja vasta aivan viime vaiheessa tullaan paikan päälle autoliikkeeseen tekemään kaupat.

– Tämä tarkoittaa sitä, että netissä välitettävään viestintään on panostettava huolellisesti. Autoista ja niiden eri yksityiskohdista pitää olla tarkat ja tasalaatuiset kuvat. Se, mitä autoista ja niiden ominaisuuksista netissä kerrotaan, pitää olla hyvin totuudenmukaista. Esimerkiksi meillä on jokaisesta vaihtoautosta vähintään 12 yksityiskohtaista kuvaa tietoineen nettisivuillamme www.menoauto.fi

Menoauto Lahti Oy:n valikoimissa on kerrallaan varastossa noin 40 vaihtoautoa: henkilöautoja ja jonkin verran pakettiautoja hintaluokaltaan noin 5 000 eurosta 25 000 euroon. Ikähaitariltaan valikoimien vaihtoautot liikkuvat reilussa 10 vuodessa ja siitä alaspäin, ajokilometreiltään alle 150 000:ssa.

Menoauto ostaa vaihtoautoja esimerkiksi autovuokraus- ja leasingfirmoilta sekä yrityksiltä ja yksityisiltä. Se myös tuo itse maahan vaihtoautoja.

Menoautolla on 70 kohdan tarkastusohjelma, joka käydään jokaisen liikkeeseen myyntiin tulevan vaihtoauton kohdalla läpi.

– Toimimme Lahdessa Launeenkadulla. Vieressämme on kaksi autokorjaamoa ja katsastusasema, joten mahdolliset korjaukset hoituvat sujuvasti, Pellikka sanoo.

Menoautolla on heiltä ostettujen vaihtoautojen toimituspalvelu asiakkaille ympäri Suomen.

Pellikan mukaan nykyään lähes 75 prosenttia asiakkaista hankkii auton osamaksusopimuksella; kuukaudessa halutaan käyttää tietty summa autoon.

– Tästäkin syystä on hyvä vaihtoautoa hankkiessa käydä läpi auton käyttötarve ja tarvittavat varusteet, jotta saadaan ne kaikki ennen ostopäätöstä laskettua mukaan hintaan, ja siten osamaksuerä vastaa auton todellista hintaa, jossa on kaikki mukana.

”– Joustava rahoitus on tänä päivänä merkittävä autokaupan työkalu ja tärkeä osa asiakastyytyväisyyttä.”