Yleisölle halutaan tarjota elämyksiä.

Teksti: Reetta Reinman

Elämyksiä, ennen kaikkea niitä haluamme liigapeleissämme tarjota yleisölle, korostaa JYP Jyväskylä Oy:n toimitusjohtaja Risto Korpela .

57-vuotias Korpela on pitkän linjan urheiluorganisaatio- ja järjestömies. JYPin toimitusjohtajana viime vuoden toukokuussa aloittaneella Korpelalla on yhdentoista vuoden kokemus jääkiekon SM-liigajoukkueen toimitusjohtajana Hämeenlinnan HPK:sta. JYPiin Korpela tuli TUL:n pääsihteerin paikalta. Hän toiminut myös Suomen Golfliiton toiminnanjohtajana.

– Kun viime keväänä JYPiltä tuli soitto tästä työtarjouksesta, olin erittäin kiitollinen ja innoissani, kun sain mahdollisuuden olla osa valtakunnallisesti ja kansainvälisestikin arvostettua, perinteikästä JYPiä. Seura on yksi maakunnan kärkibrändeistä ja tärkeä keskisuomalaisen yhteisöllisyyden rakentaja. JYPillä on maineikas toimintakulttuuri sekä kunnioitettavat arvot kaikessa tekemisessään, korostaa Korpela.

Hän painottaa, että liigapeleissä peli on ehdottomasti keskiössä. Sen ympärille on tärkeä luoda yleisölle elämyksellisyyttä; saada ihmiset viihtymään.

– Onhan kyseessä aina myös iso sosiaalinen tapahtuma: Keskimäärin reilut 3700 ihmistä kokoontuu kausittain vähintään 30 kertaa samaan tilaan seuraamaan liigapeliä. Yleisön on viihdyttävä niin pelin, tilan kuin toistensakin suhteen.

Ottelutapahtumien kehittämisessä Korpela korostaa innovatiivisuutta. Uutena toimintamuotona JYPin liigapeleissä on esimerkiksi pelitapahtumaan lisäarvoa antava otteluisäntä, joka toimii ikään kuin kaarisiltana yleisöön: innostaa ja inspiroi sekä sanallistaa eri tilanteita.

– Otteluisäntä esimerkiksi kesken ottelun haastattelee yleisöä. Yleisöä myös palkitaan. Kiteytettynä yleisö on yhä enemmän läsnä pelissä.

Teknologian hyödyntäminen, kuten valojen käyttö, tuo otteluihin lisää show´ta.

Korpela iloitsee, että JYP on onnistunut saamaan uusia, tiiviissä yhteistyössä seuran kanssa olevia yhteistyökumppaneita. Yksi yhteistyökumppaneista on Kärkkäinen.

– Yhteistyökumppaneiden kanssa on tärkeää löytää win win –tilanteita. Esimerkiksi Kärkkäisen kohdalla tavaratalon monipuoliset tuotevalikoimat tarjoavat meille valtavasti mahdollisuuksia hankintojen tekoon. Vastaavasti Kärkkäinen saa näkyvyyttä ja monipuolisia mahdollisuuksia esimerkiksi asiakastilaisuuksien järjestämiseen. Kärkkäisen ”kummipelaaja” Patrik Siikanen käy silloin tällöin Kärkkäisen Jyväskylän tavaratalossa kertomassa pelillisiä kuulumisiaan.

Korpelan tullessa JYPin toimitusjohtajaksi samaan aikaan myös urheilutoimenjohtajana ja päävalmentajana aloittivat uudet miehet. Urheilutoimenjohtaja Mikko Viitanen siirtyi uuteen tehtävään JYP Juniorit ry:n valmennuspäällikön työstä. Uutena liigajoukkueen päävalmentajan aloitti kevättalvella 2019 Pekka Tirkkonen . Samalla JYP täydensi liigajoukkueen valmentajaryhmäänsä valmentaja Ari Santasella .

– Mitään alkukankeuksia ei ollut. JYPissä oli erinomaisen vahva kivijalka, josta saimme jatkaa, toteaa Korpela.

Korpela painottaa, että JYPissä on selkeä työnjako. Valmennuspuoli ja urheilutoimenjohtaja hoitavat urheilulliset asiat. Hän toimitusjohtajana hoitaa organisatoriset asiat, hallinnon, henkilöstöasiat ja talouden.

JYP Jyväskylä Oy työllistää noin 55 henkilöä. Liikevaihtoa yritys tekee noin 8 miljoonaa euroa.

JYP Jyväskylä Oy:n organisaatioon kuuluvat SM-liigajoukkue ja A-juniorit. JYP Juniorit ry vastaa nuorista pelaajista ja nuorten joukkueista, alle 18-vuotiasta.

Nuorisotyössä JYP Junioreilla ja liigaorganisaatiolla on kunnianhimoinen tavoite: kasvattaa kansainvälisesti menestyviä huippupelaajia. Työtä tulee vahvistamaan ensi kaudella kehityspäällikkö, jonka rekrytointi on parhaillaan käynnissä.

– Tulemme panostamaan lahjakkuuksien mahdollisuuteen kehittyä. Tässä pitää sekä pelillisten asioiden että elämän hallintaan kuuluvien asioiden olla kunnossa, niitä me tulemme mahdollistamaan, toteaa Korpela.

Jyväskylän Hippoksen urheilualueella sijaitseva JYPin kotihalli, nykyiseltä nimeltään LähiTapiola Areena, on valmistunut vuonna 1982. Saneeraus on tehty 2008.

– Kotihallimme on toki toimiva, mutta nykyaikaisia toimintamalleja siellä on joskus haastava toteuttaa, esimerkiksi tekniikan ja palveluiden osalta. Yleisökapasiteetiltaan 4437 katsojaa vetävä halli on yksi SM-liigan pienimpiä, kertoo Korpela.

Merkittävää parannusta on toivottavasti luvassa, kunhan Hippos2020 - Liikunnan ja hyvinvoinnin osaamiskeskittymä valmistuu Jyväskylään. Alueelle on suunnitteilla kansainvälisestikin ainutlaatuiset, muunneltavat liikuntatilat. Uuden Monitoimiareenan, Areenakeskuksen, Jalkapallokeskuksen, Voimistelutalon ja Liikuntakeskuksen lisäksi alueelle rakentuu tapahtumakansi sekä elämyksellinen liikuntapuisto. Hippos2020 tulee olemaan myös merkittävä toimintaympäristö liikuntatieteelliselle yliopistotutkimukselle.

– Hippos2020 ei ole JYPin hanke, vaan olemme yksi vuokralaisista, tarkentaa Korpela ja korostaa, että uuden kotiareenan myötä JYPin olisi mahdollista kehittää sekä pelaamista että pelitapahtumia entistä innovatiivisemmin.

Korpela myöntää, että JYPin talouden kanssa on vielä paljon tekemistä. Edustusjoukkueen urheilullisella puolella hän näkee tulevaisuudessa valtavasti potentiaalia, joka nojaa vahvaan konkareiden kokemukseen ja raikkaisiin uusiin tuuliin nuorien pelaajien myötä.

Tällä kaudella JYPin syksy alkoi SM-liigassa loistavasti voittoputkella. Kevätkaudella kone on hieman yskinyt.

– Taidot ja osaaminen ovat meillä olemassa. Nyt kirimme kohti kevättä. Suunta on taas huomattavasti parempaan, lupaa Korpela.

Teksti: Ari Stenius

Teksti: Ari Stenius

”– Yhteistyökumppaneiden kanssa on tärkeää löytää win win –tilanteita. ”
”– Olen tyytyväinen, että pääsin heti peliuran jälkeen organisaatioon junnuvalmentajaksi.”