Koeajossa Hyundai Tucson 2.0 CRDi 6MT Style

Samaa tahtia Hyundai Tucsonin ulkonäön kanssa ovat kehittyneet myös auton ajo-ominaisuudet.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Hyundai Tucsonin muotoilu on edennyt valtavin harppauksin. Jos vertaillaan tätä uusinta mallia ja 2000-luvun puolivälissä markkinoille tullutta, ensimmäisen sukupolven Tucsonia, ei uskoisi, että puhutaan samasta autosta. Toisen sukupolven malli tunnettiin nimellä ix35, mutta nyt auton nimeksi on palautunut vanha tuttu Tucson.

Samaa tahtia ulkonäön kanssa on kehittynyt myös auton ajo-ominaisuudet. Jo ix35 teki vaikutuksen hyvällä ajettavuudellaan, ja voisi väittää, että tämä uusi Tucson on ehkä vieläkin parempi. Hyundai valmistaa kaikki Euroopan markkinoille saapuvat Tucsonit Euroopassa, Tsekin tasavallassa sijaitsevalla tehtaallaan. Tucson onkin selvästi tehty eurooppalaiseen makuun sopivaksi.

Tucson on saatavissa etu- tai nelivetoisena. Etuvetoisiin on valittavissa joko 1.6 GDI (135 hv) bensiinimoottori tai 1.7 CRDi (115 hv) diesel. Nelivetomalleissa on vähän tehokkaammat voimanlähteet.

Vaihtoehtoina on joko turboahdettu bensakone 1.6 T-GDI (176 hv) tai 2.0 CRDi (136 hv tai 184 hv). 6-vaihteisen manuaalin lisäksi nelivetoisiin ovat saatavissa automaattivaihteisto. Dieselin yhteydessä automaatti on perinteinen 6-nopeuksinen, kun taas turboahdetun bensakoneen pariksi on saatavissa 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto (7DCT).

Koeajoimme 2.0 CRDi-dieselin 136-hevosvoimaisen version manuaalivaihteisena. Moottori tuottaa 373 Newtonin huippuväännön varsin matalilla kierroksilla, välillä 1500-2500 rpm.

Hyvän väännön ansiosta auto on nautinnollinen ajettava myös manuaalivaihteisena. Tämä dieselmoottori on myös mukavan taloudellinen.

Yhdistetty kulutus on 6,0 l/100km ja CO2-päästöt 139 g/km. Automaatilla kulutus on litran suurempi. Nelivetomalleissa kulutusta auttaa osaltaan pienentämään automaattisesti kytkeytyvä neliveto. Auto on normaaliolosuhteissa etuvetoinen, mutta pidon heikentyessä järjestelmä siirtää voimaa myös takapyörille. Neliveto voidaan myös lukita nappia painamalla helpottamaan liikkeelle lähtöä hankalassa paikassa.

Etuvetoisten mallien hinnat alkavat 26 990 eurosta (1.6 GDI Comfort). Edullisin nelivetoinen on 2.0 CRDi 37 943 euron lähtöhinnallaan.

Tehokkaamman moottorin ja nelivedon lisäksi hintaeroa selittää kattavampi varustelu. Nelivetoisissa on aina Comfort, Style tai Premium-varustelu. Comfort-mallissa on muun muassa automaattinen ilmastointi, sadetunnistin, vakionopeudensäädin, lämmitettävä ohjauspyörä, peruutustutka takana, tummennetut takalasit, LED-takavalot ja 17” kevytmetallivanteet. Koeajetussa Style-mallissa on lisäksi vielä muun muassa navigointi, peruutuskamera, avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä, kaistavahti ja nopeusrajoituksen tunnistus. Nopeusrajoituksen tunnistus on kätevä erityisesti vieraalla tieosuudella ajaessa, jolloin nopeusrajoitusmerkki saattaa jäädä huomaamatta.

Comfort ja Style-malleihin on saatavissa lisävarusteena myös muita uusia turvavarusteita, kuten automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, törmäysvaroitin, kuolleen kulman varoitustoiminto ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä. Automaattinen hätäjarrutus aloittaa jarrutuksen automaattisesti havaitessaan edessä olevan esteen, jos kuljettaja ei reagoi. Risteävän liikenteen varoitus taas helpottaa parkkiruudusta peruuttamista peilaamalla tutkallaan 180 asteen sektorin auton takana ja varoittamalla, jos liikettä havaitaan. Kaikkien mallien varustukseen kuuluvat muun muassa mäkilähtöavustin, alamäkihidastin, ajovakaudenhallinta, ja perävaunun vakautusjärjestelmä.

Jos ix35-malli nosti Hyundain mukaan kilpailemaan täysipainoisesti luokassan, niin tämä uusin Tucson tähyilee jo luokkansa kärkipaikkaa. Myös valmistaja luottaa tuotteeseen, ja tarjoaa autoihin viiden vuoden takuun ilman kilometrirajaa.

”Tucson onkin selvästi tehty eurooppalaiseen makuun sopivaksi.”