Koeajossa BMW X5 xDrive45e iPerformance

Uusi BMW X5 xDrive45e iPerformance tuntuu yhdistävän kaikki katumaasturilta toivotut ominaisuudet. Auto on näyttävä, tilava, ja suorituskykyinen. Erinomaisena lisäyksenä ominaisuuksien listaan kuuluu taloudellisuus, jos vain kuljettaja muistaa ladata autoa ahkerasti.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

BMW lanseerasi ladattavan hybriditekniikan jo edellisen sukupolven X5-mallissa. BMW X5 xDrive40e -mallissa bensiinimoottorina oli 2.0-litrainen, 4-sylinterinen voimanlähde. Kun sen parina oli vielä sähkömoottori, jaksoi iso auto liikkua kevyesti.

Vaikka ratkaisu tuntui toimivalta, on BMW laittanut hybridin voimansiirron uusiksi. Tässä uudessa BMW X5 xDrive45e -mallissa bensiinimoottori on nyt 3.0-litrainen ja 6-sylinterinen. Voimaa riittää jo pelkässä polttomoottorissa.

Bensiinimoottori tuottaa tehoa 210 kW (286 hv) ja vääntöä 450 Nm. Sen parina on 82 kW (112 hv) tuottava sähkömoottori.

Ensisijaisena voimanlähteenä on sähkömoottori. Sähköä käytetään niin kauan kun akussa riittää virtaa. Valmistajan mukaan jopa 80 kilometrin matkaan.

Käytännössä kuitenkin 50 kilometriä on lähempänä totuutta, riippuen tietysti täysin ajotavasta ja reitistä.

Bensiinimoottori tulee käyttöön, kun akustosta loppuu virta, tai kun tarvitaan reippaampi kiihdytys. Kun autolle tarvitsee saada ripeästi lisää vauhtia, työskentelevät molemmat voimalähteet samanaikaisesti. Tällöin käytössä on hybridijärjestelmän yhteenlaskettu huipputeho 290 kW (394 hv) ja 600 Nm vääntö. Lukema alkaa kuulostaa jo urheiluauton tehoilta, ja siltä se myös tuntuu.

Paikaltaan lähtiessä iso auto kiihtyy satasen vauhtiin parhaimmillaan 5,6 sekunnissa.

Auton kulutus riippuu täysin siitä, miten usein auton muistaa laittaa lataukseen. Jos ajomatkat ovat lyhyitä ja lataus onnistuu kätevästi kotona tai työpaikalla, jää polttoaineenkulutus vähiin.

Jos autolla taittaa pitkiä matkoja, alkaa kulutus väistämättä nousta. Tehokas ja nelivetoinen auto kun vaatii myös energiaa liikkumiseen. Matka-ajoon voisi siis edelleen suositella dieselmoottorista mallia, mutta jos pääpaino on sekalaisessa tai varsinkin taajama-ajossa, on tämä hybridiversio ehdoton valinta.

Auton virallinen yhdistetty kulutus on 2,1 l/100km ja CO2-päästöt 28 g/km, minkä ansiosta autoverotus kohtelee BMW X5 xDrive45e -mallia suopeasti. Vaikka hybridin veroton hinta on korkeampi kuin bensiini- ja dieselmalleissa, on pienen veron ansiosta hybridi kokonaishinnaltaan selvästi X5-malliston edullisin vaihtoehto.

Auton kokonaishinta on 86 853 euroa. Hybridi on lähes 20 000 euroa edullisempi kuin dieselmoottorinen, ja melkein 30 000 euroa halvempi kuin bensiinimoottorinen X5.

Onko hybridi jotenkin huonompi? Ei lainkaan!

Auton korkeajänniteakut on sijoitettu korin alapuolelle, minkä ansiosta painopiste on alempana. Akusto syö 150 litraa tavaratilasta, mutta 500 litran kontti riittää silti useimpien tarpeisiin.

Kun tilaa tarvitaan lisää, saa takapenkin selkänojat kaatamalla kontin koon kasvatettua 1700 litraan.

BMW X5 xDrive45e on varustettu ilmajousituksella ja sähkösäätöisellä iskunvaimennuksella, mikä tarjoaa erinomaista mukavuutta myös pidemmille matkoille.

”– Bensiinimoottori tulee käyttöön, kun akustosta loppuu virta, tai kun tarvitaan reippaampi kiihdytys.”
”– Paikaltaan lähtiessä iso auto kiihtyy satasen vauhtiin parhaimmillaan 5,6 sekunnissa.”