Porsche Macan S Diesel:

Jos etsit todella urheilullista katumaasturia, nyt se on löytynyt. Porschen uusi Macan vastaa kaikkien sporttista ajokokemusta kaipaavien tarpeisiin.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Macan on Cayennen pikkuveli eli mitoiltaan Porschen kompaktimpi katumaasturi. Auton akseliväli on 2,8 metriä ja kokonaispituus on 4,7 m. Leveys peilit mukaan lukien on yli 2 m, ja auton muodot vain korostavat leveyttä entisestään.

Kuten auton ulkomuodossa, myös sisätiloissa on selvästi nähtävissä Porschen sporttinen luonne. Keskikonsoli on toteutettu samaan tapaan kuin Porschen muissa malleissa.

Keskikonsolin ja kojelaudan nappulaviidakko vaatii hetken totuttelun, mutta kaikki tärkeimmät toiminnot löytyvät kohtuullisen helposti. Merkin moottoriurheiluperinteitä kunnioittaen virtalukko on ohjauspylvään vasemmalla puolella. Toinen, yleensä urheiluautoissa nähtävä yksityiskohta, on iso kierroslukumittari. Nopeusmittarissa lukemat ovat viidenkympin välein. Tarkka ajonopeus onkin helpompi lukea digitaalisesta näytöstä.

Tavaratilan tilavuus on 500 litraa, joten tilaa on kohtuullisesti, mutta perän muodoista johtuen korkea tila on lyhyt. Takapenkin kaatamalla tilan saa kasvatettua 1500 litraan. Sähkötoiminen takaluukku kuuluu vakiovarusteluun.

Macania saa kolmena versiona. Macan S ja Macan Turbo –malleissa on turboahdettu V6-bensamoottori. Katumaasturissa diesel on ehkä järkevämpi, tai ainakin taloudellisempi vaihtoehto. Tämän Macan S Diesel –mallin 3.0-litrainen moottori tarjoaa tehoa 258 hv ja vääntöä 580 Nm.

Macan on aina nelivetoinen ja varustettu 7-nopeuksisella PDK-automaattivaihteistolla. Automaatti toimii moottorin parina todella hienosti. Normaaliajossa moottorin kierrokset pysyvät matalina. Dieselmoottorisen Macanin yhdistetty kulutus on 6,3 l/100km. Koeajolla keskikulutus oli reilu kahdeksan litraa. Toisaalta suorituskykyäkin löytyy tarvittaessa. Macan S Diesel kiihtyy 0-100 km/h parhaimmillaan 6,3 sekunnissa. Sport Chrono-paketilla vielä 0,2 sekuntia nopeammin.

Vakiojousituksen lisäksi autoon on saatavana sähköisesti säädettävä iskunvaimennus. Kolmas vaihtoehto on ilmajousitus, joka sisältää PASM-järjestelmän. PASM mahdollistaa valittavaksi joko pehmeämmän tai jämäkämmän iskunvaimennuksen. Ilmajousituksella voidaan puolestaan säätää auton maavaraa. Ilmajousituksella varustettu Macan on normaaliasetuksella 15 mm vakiota matalampi. Korkeutta voi kasvattaa maksimissaan 40 mm, jolloin maavaraksi saadaan 230 mm.

Nappia painamalla voi valita sport-ajotilan, jolloin moottori reagoi herkemmin kaasupolkimeen, PDK-vaihteisto pitää kierrokset korkeammalla ja PASM-iskunvaimennus on jämäkämpi. Sport-ajotilan lisäksi Macanissa on maastoajo-ohjelma, mikä on ehkä hieman yllättävä ominaisuus näin urheilullisessa autossa. Maastoajo-ohjelma muuttaa vaihteiston ja nelivedon toimintaa niin, että varmistetaan paras mahdollinen etenemiskyky. Tosin näillä renkailla ja vanteilla ei viitsi maastoajoa edes ajatella. Autossa on vakiona 18” vanteet. Tässä koeajetussa autossa niiden tilalle oli vaihdettu vielä näyttävämmät 20-tuumaiset. Takana on leveämpi rengas kuin edessä.

Macan S Dieselin lähtöhinta on 82 035,11 euroa. Bensamoottorinen on kymppitonnin kalliimpi. Esittelyautoon oli lastattu lähes kaikki lisävarusteet mitä Macaniin on tarjolla, minkä johdosta auton kokonaishinta nousi 132 390,57 euroon.