Weinsberg CaraBus 601 MQH:

Weinsbergin kuluvan vuoden kovimpia matkailuautouutuuksia on korotetulla katolla varustettu CaraBus 601 MQH. Kyse on retkeilyautosta, joka muistuttaa hieman perinteistä alkovia. Laskettavan keskivuoteen ansiosta se muistuttaa myös nykymuodin mukaista, laskettavalla vuoteella varustettua matkailuautoa ja on parissa asiassa jopa sellaista fiksumpi.

Teksti: Vesa Riihinen, kuvat Vesa Riihinen ja Tuomo Lampela

K oeajetulle Weinsbergille on vaikea löytää vertailukohteita omasta luokastaan. Korkean korinsa puolesta sitä lähinnä on kalliimman luokan LaStrada. Delfiinimäistä alkovikeulaa lähimmäksi pääsee Pösslin H-Line mallisto. Täysin samanlaista pohjaratkaisua näistä ei kuitenkaan löydy.

Liukuovesta vasemmalle sijaitsee keittiö, suoraan edessä kahden istuttava sohva ja normikokoinen pöytä. Saniteettitila on keskellä vasemmalla poikittain ja purettavissa oleva vuode on takana. Auton erikoisuus löytyy, kun katseen kääntää keskellä autoa ylös.

CaraBus 601 MQH.n keskeinen ajatus on keskelle autoa sijoitettu laskettava vuode. Perusmallista Ducatoa on korotettu 44 senttisellä lasikuidusta tehdyllä korotuksella, jossa lippa on tuotu hieman ohjaamon yläpuolelle. Tämä mahdollistaa pituussuuntaisen kahden hengen vuoteen, jonka mitat ovat 130 x 220 senttiä. Korkeutta kattoon jää reilut 60 senttiä. Vuode on nivelletty kolmeen osaan, joista jalkopääty on kiinteästi alkovin sisällä. Kaksi muuta osaa laskeutuu alas.

Vuode tulee alas kahvasta vetämällä ja asettuu kattoon neljän jousen voimalla. Vuoteen kaksi liikkuvaa osaa eivät rämise, kuten monien puoli-integroitujen tai integroitujen laskettavat vuoteet. Tikkaat on sijoitettu keittiötason ja jääkaapin väliin säilytystä varten. Nousu on verraten korkea ja kapea, mutta takuulla sopiva ainakin perheen pienimmille. Sen verran kapea (44 cm) kyseinen kohta autosta on, että käynti taakse samaan aikaan on käytännössä mahdotonta. Patjan paksuus on vain seitsemän senttiä, mutta heikommillakin patjoilla on tullut maattua.

Kun vuode on alhaalla, oleskelutilaan ja keittiöön jää vielä korkeutta 169 senttiä. Juuri tässä asiassa MQH pätkii monet kattovuoteella varustetut perinteiset matkailuautot mennen tullen. Oleskelutila jää hyvin käyttöön ja ulospääsy on paljon helpompaa kuin useissa kattovuodeautoissa, joissa vuode tulee joko osittain tai kokonaan kapean käyntioven eteen.

Vuoteen molemmilla sivuilla on lukuvalot, jotka jäävät näkyviin, kun vuode on yläasennossa. Valaistukseen on panostettu muutoinkin enemmän, sillä kattovuoteen pohjassa on kirkas led-valoyksikkö ja katossa keskellä autoa toinen valoa antava kolmen spotin valaisin. Useissa retkeilyautossa juuri keskiosa saniteettitilan ja keittiön välissä on auton pimein kohta, mutta tässä mallissa asia on ratkaistu mallikelpoisesti.

MQH:ssa on kelvolliset makuutilat neljälle tai hulppean leveät vuoteet kahdelle. Viides vuode muokataan kuljettajan istuimesta, pöydästä ja sohvasta. Nukkumapituutta tulee vain reilut 160 senttiä.

Vuoteen rakenne on muuttanut hieman keittiötä. Taso on 95 senttiä pitkä ja 47 senttiä leveä. Nämä mitat ovat normaalit, kuten myös viiden alalaatikoston määrä. Laskutilaa saisi kuitenkin olla lisää. Pesualtaan ja lieden kansi tulisi olla jaettavissa kahteen osaan.

Keittiön yläkaappien sijoitusta on jouduttu muuttamaan, jotta vuode pääsee laskeutumaan. Myös hallintapaneeli on siirretty oven yläpuolelta keittiön tason yläpuoliseen seinään. Keittiö jatkuu 65-litraisella jääkaapilla, jossa on erillinen pakastinlokero. Jääkaapin ylä- ja alapuolella on vaatekaapit tankoineen. Vaatteille on saatu tuplatilat tavalliseen verrattuna.

193-senttisessä saniteettitilassa suihkuttelu hyvin. WC-istuin on kääntyvämallinen. Ilmanvaihdon kannalta tila kaipaisi edes pientä avattavaa ikkunaa.

MQH:n takaosassa on auton toinen parivuode, joka on retkeilyautoille tyyppisesti poikittaista mallia ja osiin purettavissa. Kolmen patjaosan ja keskiosan joustinlevyjen sijoittaminen kaipaa hieman harjoittelua. Ne saa sijoitettua vasemmalle yläkaappien alapuolelle, mutta keskimmäinen patja ei oikein tahdo sopia sujuvasti, koska kaapit tulevat niin alas. Lisäksi ainakin koeajoautosta puuttuivat osat paikallaan pitävät hihnat. Ilman kiinnittämistä palat eivät pysy paikallaan.

Takaosan molemmin puolin on hyödynnetty hienosti korin korkeus. Isoja säilytyskaappeja on kahdeksan. Ylempiin kaappeihin on tosin useimpien matkaajien lähes mahdoton ylettyä. Sisäkorkeus on takaosassa huimat 246 senttiä. Avaruuden tunnetta on siis riittämiin.

Auton alkoviosa herättää ”alkovikysymyksen”: paljonko vastaantulevat rekat keinuttavat autoa satasen nopeudessa? Weinsberg on onnistunut lipan muotoilussa hyvin, sillä rekat eivät tunnu mitenkään normaalia retkeilyautoa kummemmin. Osittain vakauteen vaikuttaa pitkä akseliväli.

Lämmitys on hoidettu tehokkaalla ilmapuhalluslämmittimellä. Korkeutta on hyödynnetty raikasvesisäiliön osalta, sillä sen tilavuus on 120 litraa 80 litran sijaan. Lämminvesivaraaja on 12-litrainen. MQH toimii esimerkiksi lapsiperheen matkantekijänä, sillä retkeilyautoluokassa on harvoin näin hyvät majoitusmahdollisuudet ja tavaratilat. Hinta ja arkikäytettävyys ovat vahvoja kriteereitä.

MQH on myös oivallinen vaikkapa pyöräilyä harrastavalle pariskunnalle, sillä kun keskivuoteen kerran petaa kuntoon, se on helppokäyttöinen. Kaksi polkupyörää kulkee mukavasti ilman edestakaisin siirtelyä. Auto sopii myös vaikkapa kaverusten kalareissuille; molemmat voivat nukkua omissa oloissaan.

Artikkeli on julkaistu Camper-lehden numerossa 4.14. Lisätietoja: www.camper.fi

Weinsberg on onnistunut lipan muotoilussa hyvin, sillä rekat eivät tunnu mitenkään normaalia retkeilyautoa kummemmin

TEKNIIKKAA

Hinta alkaen: 48 490 € Koeajetun auton hinta: 54 157 € Alusta: Fiat Ducato,

2,3-litrainen JTD, 130 hv Henkilömäärä: 4 Makuupaikat: 5 Pituus/leveys/korkeus: 5 990/2 050/3 020 mm Sisäleveys/korkeus: 1 870/2 460 mm Akseliväli: 4 035 mm Kokonaismassa: 3 500 kg Massa käyttökunnossa: 2 910 kg Kantavuus: 590 kg Lisävarusteet: 130 hv moottori 790 €, Smart-paketti 2490 € (sis. ASR, ESP ja mäkilähtöavustin, sähkösäätöiset ja lämmitettävät peilit, 2 x airbag, ohjaamoilmastointi, vakionopeudensäädin, eristysverho ohjaamoon, lattiamatto ohjaamossa, radiovalmius, kääntyvät etuistuimet), metallihohtoharmaa väri 615 €, metalliharmaa korotettu katto 1452 €

Myynti: Weinsberg-edustajat ympäri Suomen, esimerkiksi: ProCaravan, Ylivieska, Arctic MotorCaravan, Keminmaa, Lomapalvelu, Nummela ja Cartrade, Nokia.