Koeajossa Mercedes-Benz GLC 220 d

Mercedes-Benz on uudistanut lähes koko SUV-mallistonsa lyhyellä aikavälillä. Samalla autojen mallimerkinnät on päivitetty seuraamaan henkilöautomalliston nimistöä.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Mersun katumaasturit tunnistaa myös jatkossa GL-etuliitteestä. Sen perässä on kokoluokan paljastava A, C, E tai S. Tämän uuden nimeämispolitiikan edelläkävijä oli oikeastaan viime vuonna markkinoille tullut uusi GLA.

Tänä vuonna ovat saapuneet GLC, joka korvaa GLK:n, sekä M-sarjalaisen paikan ottanut GLE, josta on saatavissa myös viisiovisena coupe-mallina. Malliston isoin, eli GL muuttuu S-sarjaa seuraten GLS-malliksi. Ainoastaan perinteinen G-sarja säilyttää tutun nimensä.

Tämä uusi Mercedes-Benz GLC eroaa GLK-mallista paitsi nimen, myös ulkoäön osalta. Jos GLK muistutti kulmikkaine muotoineen enemmän maasturia, niin tämä uusi GLC on muodoiltaan selvästi virtaviivaisempi katumaasturi. Tästä kertoo myös ilmanvastusta ilmaiseva Cd-arvo, joka on pudonnut 0,34:stä 0,31:een.

GLC on myös selvästi edeltäjäänsä kookkaampi. GLK:hon verrattuna pituus on kasvanut 120 mm ja leveys 50 mm. Akseliväli on venynyt 118 mm tarjoten entistä reilummat sisätilat. Esimerkiksi takajalkatilaa on nyt 57 mm enemmän. GLC tuntuu tarjoavan niin reilut tilat, että moni M-sarjalaisella ajanut saattaa harkita tätä mallia seuraavaksi autokseen. Myös tavaratila on entistä isompi, tarjoten normaaliasennossa 550 litraa tilaa tavaroille. Takapenkin selkänojat taittamalla saa tilaa parhaimmillaan 1600 l. Tavaratilan pituus on 1320 mm ja leveys 1100 mm, joten GLC:llä on mahdollista kuljettaa myös isompia esineitä.

Moottorivalikoimasta löytyy kaksi dieselmoottoria (GLC 220 d ja GLC 250 d), yksi bensamoottori (GLC 250) ja jopa hybridivaihtoehto (GLC 350 e). Koeajettu GLC 220 d tarjoaa tehoa 170 hevosvoimaa ja vääntöä mukavat 400 Newtonmetriä. Suorituskyky on riittävä jo tällä perusmoottorilla.

Mallien kulutus- ja päästölukemat ovat pudonneet 12–19 prosenttia edeltävään GLK-malliin verrattuna. Kaikkien moottoreiden yhteydessä on start/stop-toiminto. Tällä GLC 220 D 4Matic-mallilla yhdistetty kulutus on 5,0-5,5 l/100km ja CO2-päästöt 129-143 g/km, varustelusta riippuen. 9-vaihteinen automaattivaihteisto ja 4Matic-neliveto kuuluvat kaikkien mallien vakiovarusteluun.

Vaikka auton ulkonäkö on selvästi sporttisempi, ei suorituskykyä maastossakaan ole unohdettu. Etupuskurista on tarjolla kolme eri versiota: perusmalli, sporttinen AMG ja maastoiluun parhaiten sopiva off-road, joka mahdollistaa normaalia suuremmat lähestymis- ja jättökulmat.

Autossa on vakiona teräsjouset, minkä lisäksi on saatavissa myös ilmajousitus. Tarjolla on myös kokonaan uusi Off-Road–paketti. Se sisältää mm. pohjapanssarin sekä viisi, erityisesti maasto-ajon haastaviin tilanteisiin soveltuvaa ajo-ohjelmaa. Valittavissa on esim. liukkaille alustoille, jyrkkiin nousuihin tai perävaunun maastossa vetämiseen soveltuva ajo-ohjelma.

Ulkonäön, sisätilojen ja ominaisuuksiensa puolesta uusi GLC sopii hyvin niin perheautoksi, edustusautoksi, tai jopa kevyeen maasto-ajoon. Lisävarusteilla autoa saa muokattua vielä selvemmin joko sporttisemmaksi tai off-road-henkiseksi. Dieselmallien hinnat alkavat 59 366 eurosta. Bensamallin lähtöhinta on 63 280 euroa.

”Vaikka auton ulkonäkö on selvästi sporttisempi, ei suorituskykyä maastossakaan ole unohdettu.”