Koeajossa: Skoda Octavia 2.0 TDI 184 4x4 Elegance

Skoda Octavia oli viime vuonna Suomen suosituin automalli. Nyt tämä suomalaisten suosikki tarjoaa entistä laajemman valikoiman nelivetoisia versioita. Combi-farmarin lisäksi myös viisiovinen Octavia Liftback on saatavissa 4x4-mallina.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Nelivetoisiin Octavia Liftback ja Combi -malleihin on tarjolla neljä moottorivaihtoehtoa, joista yksi on bensakone (1.8 TSI) ja kolme dieselmoottoreita (1.6 TDI, 2.0 TDI 150 ja 2.0 TDI 184). Vaihteistona on moottorista riippuen joko manuaali- tai DSG-automaattivaihteisto.

Taloudellisin moottoreista on 1.6 TDI (105 hv), jonka yhdistetty kulutus on 4,5 l/100km ja CO2-päästöt 119 g/km. Koeajoimme malliston tehokkaimman eli 184 hv:a ja 350 Nm:ä tarjoavan 2.0-litraisen dieselin. Tämän tehokkaan moottorin parina on aina 6-nopeuksinen DSG-automaattivaihteisto. Sama moottori on käytössä myös etuvetoisessa Octavia 2.0 TDI RS -mallissa.

Kuten saattaa olettaa, auton suorituskyky on erinomainen. Kiihdytys satasen vauhtiin vie ainoastaan 7,1 sekuntia ja huippunopeus on 228 km/h.

Vaikka auto on varustettu tehokkaalla moottorilla ja nelivedolla, on Octavia 2.0 TDI 184 silti mukavan taloudellinen kulkupeli. Yhdistetty kulutus on ainoastaan 4,9 l/100km ja CO2-päästöt 129 g/km.

Kaupunkiajossa kulutusta hillitsee stop/start-järjestelmä, joka sammuttaa moottorin pysähdyksiin tultaessa. Manuaalivaihteistolla ajettaessa moottori sammuu, kun kuljettaja vaihtaa vapaalle ja nostaa kytkimen ylös auton ollessa pysähdyksissä. Automaattivaihteistolla toiminta on vielä yksinkertaisempaa. Moottori sammuu auton ollessa pysähdyksissä ja käynnistyy heti, kun kuljettaja nostaa jalan kaasupolkimella.

Nelivetomallit kuluttajat yleensä enemmän polttoainetta kuin vastaava auto etu- tai takavetoisena.

Octavia-mallissa hyödynnetään Haldex 5-nelivetojärjestelmää, joka ei juuri lisää kulutusta normaaliajossa.

Pitävällä pinnalla moottorin vääntö ohjautuu etupyörille eli auto on käytännössä etuvetoinen, mikä parantaa taloudellisuutta. Voimaa siirtyy takapyörille sekunnin murto-osassa heti kun luistoa esiintyy.

Octavia nelivetomallissa on vakiovarusteena sähköinen tasauspyörästön lukko (EDL). Järjestelmästä on hyötyä haastavissa ajotilanteissa ja vaihtelevissa pito-olosuhteissa. Järjestelmä hyödyntää ABS-järjestelmän tunnistimia. Kun ohjausyksikkö havaitsee jonkin pyörän luistavan, se ohjaa voimaa paremmin pitävälle pyörälle jarruttamalla luistavaa pyörää. Järjestelmä parantaa auton etenemiskykyä ja vakautta liukkailla pinnoilla.

Ambition-varustetasosta lähtien vakiovarustukseen kuuluu myös mäkilähtöavustin. Nimensä mukaisesti mäkilähtöavustin helpottaa liikkeelle lähtöä jyrkässä mäessä.

Järjestelmä pitää jarrujen avulla autoa hetken paikallaan vielä sen jälkeen, kun jarrupoljin vapautetaan, jotta kuljettaja ehtii siirtää jalan jarrulta kaasulle.

Lisävarusteena Octaviaan on saatavissa ajotilan valinta. Nappia painamalla voi valita joko Normal, Sport, Eco tai Individual –ajotilan.

Valinta vaikuttaa mm. moottorinohjauksen, automaattivaihteiston, ohjaustehostimen sekä automaattisen ilmastoinnin toimintaan. Eco-ajotila painottaa taloudellisuutta, kun taas Sport tarjoaa urheilullisemman ajokokemuksen. Individual-valinta mahdollistaa kunkin toiminnon yksilölliset asetukset.

Skoda Octavia malliston hinnat alkavat 21 742 eurosta. Nelivetomalleista edullisin on 1.6 TDI 4x4 Ambition 29 122 euron lähtöhinnalla.

Hintaeroa etuveto ja nelivetomallin välillä on noin 3500 euroa. Combi-farkun valinta nostaa hintaa noin tuhat euroa.Tämän 2.0 TDI 184 4x4 Elegance-mallin lähtöhinta on 36 778 euroa.

Kaupunkiajossa kulutusta hillitsee stop/start-järjestelmä, joka sammuttaa moottorin pysähdyksiin tultaessa.