Koeajossa: Porsche Cayenne S E-Hybrid

Vaikka Porschen mallisto on laajentunut, yksi asia on säilynyt ennallaan. Autojen suorituskyky on vähintäänkin riittävä jo perusmallista lähtien.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Porscheista puhuttaessa tulee yleensä ensimmäisenä mieleen suorituskykyiset urheiluautot. Näiden lisäksi Porschen mallistosta löytyvät henkilöautomalli Panamera sekä katumaasturit Macan ja Cayenne.

Vaikka mallisto on laajentunut, on yksi asia säilynyt ennallaan. Autojen suorituskyky on vähintäänkin riittävä jo perusmallista lähtien. Esimerkiksi tämän koeajetun Cayenne-mallin moottoritarjonta alkaa 262-hevosvoimaisesta dieselistä ja 300-hevosvoimaisesta bensakoneesta. Malliston huipulla on 570 hevosvoimaa tarjoava Cayenne Turbo S.

Suorituskykyinen bensamoottori katumaasturin keulalla merkitsee yleensä isoa polttoainelaskua. Ison auton liikuttaminen vaatii toki aina energiaa, mutta jatkuvalla kehitystyöllä kulutusta saadaan merkittävästi pienennettyä.

Porsche on tehnyt muutoksia koko Cayennen voimalinjaan, jotta kulutus ja päästöt olisivat entistä pienempiä. Tässä uutuudessa on mm. aktiiviset jäähdytysilmaläpät. Keskimmäisen ilmanottoaukon takana sijaitsevien läppien toimintaa ohjaa moottorin ohjausjärjestelmä, joka säätelee jäähdytysilman määrää avaamalla ja sulkemalla läpät ajotilanteen ja jäähdytystarpeen mukaan. Ilmaläppien ollessa suljettuina ilmanvastus on pienempi, ja polttoainetta kuluu vastaavasti vähemmän.

Bensamoottorisen (300hv) Cayenne-mallin yhdistetty kulutus on nyt 9,2 l/100km ja CO2-päästöt 215 g/km.

Dieselmoottorilla (262 hv) vastaavat luvut ovat 6,8 litraa ja 179 grammaa. Kaikkein pienimmät lukemat tarjoaa tämä Cayenne S E-Hybrid. Auton yhdistetty kulutus on 3,4 l/100km ja CO2-päästöt 79 g/km.

Cayenne S E-Hybrid on Plug-In eli pistokehybridi. Autossa on 3.0-litrainen bensaturbomoottori sekä sähkömoottori. Ajoakku voidaan ladata sähköverkosta tai ajon aikana.

Pelkällä sähköllä on mahdollista ajaa jopa 36 km, ajoreitistä ja ajotyylistä riippuen. Jos pystyy lataamaan akun täyteen aina ennen ajamaan lähtemistä, voi selvitä todella pienellä kulutuksella. Käytännössä kulutus riippuu hyvin paljon ajotyylistä ja sähkömoottorin hyödyntämismahdollisuuksista. Jos ajaa enemmän pelkällä bensamoottorilla, nousee kulutus herkästi yli 9 litran.

Bensamoottorin teho on 245 kW (333 hv). Sähkömoottori tuottaa 70 kW (95 hv). Järjestelmän yhteenlaskettu teho on 306 kW (416 hv) ja vääntö 590 Nm. Suorituskyky on siis loistava.

Iso katumaasturi kiihtyy satasen vauhtiin parhaimmillaan vain 5,9 sekunnissa. Tämä Cayenne S E-Hybrid onkin loistava yhdistelmä suorituskykyä ja taloudellisuutta.

Porsche Cayennesta on tarjolla kaikkiaan kahdeksan malliversiota. Malliston edullisimman paikan ottaa tämä Cayenne S E-Hybrid. Pienten päästöjensä ansiosta autovero jää hyvin maltilliseksi, alle 13 000 euroon.

Hybridin lähtöhinta on 99 670,57 euroa. Dieselmallien hinnat alkavat 100 966,27 eurosta ja bensamoottoristen 108 060,62 eurosta. Kaikki Cayenne-mallit on varustettu 8-vaihteisella Tiptronic-automaattivaihteistolla sekä Porsche Traction Management-nelivedolla.

Kevyesti päivitetyn ulkomuodon ja paremman polttoainetalouden lisäksi uudistunut Cayenne tarjoaa entistä kattavamman vakiovarustelun. Autossa on vakiona mm. Bi-Xenon-ajovalot (Turbo-malleissa LED-valot), nahkaverhoilu, sähkösäätöiset etuistuimet, audiojärjestelmä 7” kosketusnäytöllä, sähkötoiminen takaluukku sekä mallista riippuen 18-21” kevytmetallivanteet. Autossa on myös uusi sporttinen monitoimiohjauspyörä, jonka muotoilu ja toiminnot perustuvat 918 Spyder-mallin ohjauspyörään.

Kattavan vakiovarustelun lisäksi voi lisävarusteilla muokata autoa tarjoamaan haluamiaan ominaisuuksia. Tässä koeajetussa autossa varusteita oli poikkeuksellisen runsaasti, kuten säädettävä ilmajousitus, Bose audiojärjestelmä, lasikatto ja 21” vanteet. Lisävarusteineen koeajetun auton kokonaishinta nousi lähes 129 000 euroon.

”Porsche on tehnyt muutoksia koko Cayennen voimalinjaan, jotta kulutus ja päästöt olisivat entistä pienempiä.”